V těchto dnech vrcholí úsilí teamu české společnosti Intrea (výrobce) a grafických designérů z AnFasu – v plné parádě uvádí na trh koloběžky, odrážedla a dětská kola pod značkou Yedoo. Vývoj byl několikaletý a dnes bychom vám rádi ve zkratce ukázali cestu, která dnešnímu stavu předcházela.
Jasný cíl
Od počátku bylo jasno – vyrábět produkty cenově dostupné, ale kvalitativně i vzhledově na co nejvyšší úrovni. A dále rozhodnutí výrobce odlišit produkci koloběžek od nepřehledné skupiny výrobků a výrobců v daném segmentu.
Proč? Protože i když jsou produkty cenově dostupné, jejich vývoji a bezpečnosti je věnována veliká péče, která je fakticky od konkurenčních produktů odlišuje.
Dominantní pozici v sortimentní nabídce zaujímají koloběžky (7 typů, od nejmenších dětských po dospělácké) a jsou doplněny populárními odrážedly a dětskými koly. S ohledem na udržení relativně nízké ceny výsledného produktu bylo jasné, že konstrukční vývoj bude spíše o detailech a bezpečnostních prvcích, a tím větší očekávání bylo od nezaměnitelného pojmenování jednotlivých modelů až po grafický design. Interpretováno pro copywritera a grafika: „…ať jsou produkty z jedné rodiny, ale mezi sebou výrazně rozlišené.“
Brandnames – aneb Jak pojmenovat koloběžky?
…takže jsme hledali jméno pro celou rodinu i pro její jednotlivé členy. A jak to dopadlo? Značka řady výrobků je Yedoo (vzniknuvší z radostiplného výkřiku „Jedůůů!“ přetaveného pro celosvětový trh). A jednotlivé modely byly pojmenovány tak, aby bylo jméno přitažlivé pro příslušného potenciálního uživatele (od nejmenšího uživatele po největšího):
– Mau (tady jsme ještě spíše sázeli na obrázky, než na jméno)
– Tidit
– Wzoom
– Ox (pro teenagery, jednak graficky krásné „OX“, druhak v němčině znamená vůl)
– City (zachováno původní jméno nejuniverzálnějšího modelu pro dospělé)
– Mezeq (zatím nejdravější a nejvíce offroad model, na kterém probíhá také největší technický vývoj)
Prostoru na úzké trubce koloběžky je málo, takže design log jednotlivých jmen je záměrně hodně horizontální.
Kolekce Yedoo Basic
Design – úkoly pro „chytrou horákyni“
Hlavním úkolem designu bylo odlišit koloběžky od „konzumní“ úrovně konkurenčních produktů stejné kategorie, vtisknout jim charakter a rozlišit je mezi sebou. Samozřejmě, že s přihlédnutím k danému spektru uživatelů. Pro každou ze sedmi řad vznikl tedy vlastní design, výrazné logo modelu a několik barevných variací (až 7 pro jednu řadu).
Specifik designu pro koloběžky je hodně, pro zajímavost uvedu ty nejzapeklitější:
– trubka je nazírána jinak v obchodě a v katalozích (z boku) a jinak uživatelem (zepředu, shora). Při jejich průměru cca 20 mm je docela zábavné vyřešit jejich grafické pojednání pro obě tyto situace tak, aby to vypadalo dobře (a to i když je „kolobrnda“ zacákaná bahnem:-).
– Virtuální barevná paleta – aneb designér musí myslet ve speciálních barvách ze vzorníku výrobce, a to ještě v matu nebo lesku. Samozřejmě vzorek ve vzorníku je párcentimetrový, barva na výsledné kulaté trubce hází jiné efekty než na rovném plíšku ve vzorníku… takže druhá disciplína blížící se věštění z křišťálové koule.
– Estetika konzumentské třídy – další z ne úplně jednoduchých aspektů, kdy se designér musí umět vcítit do rozlišovací schopnosti a estetického vnímání běžné, většinou konzumní populace. A v tomto vymezení se snažit o co nejlepší dílko.
Propagace, komunita a další vývoj
No, a když je to všechno na skladě, je potřeba o tom dát vědět světu. První světu obchodnímu (tzv. B2B – velkoobchodníkům a prodejcům, aby naskladnili) a pak koncovým zákazníkům. Takže vzniká řada materiálů usnadňující orientaci a přinášející inspiraci pro užití a nákup.
Protože všichni, kdo se podílí na vývoji Yedoo dělají všechno proto, aby sám produkt byl hodnotný, i celá reklamní komunikace nic „neslibuje“, ale spíše inspiruje, představuje a odhaluje (např. na co se máte při výběru svého vozítka zaměřit atd.).
V posledních dnech jsme měli i 2 konkrétní úspěchy na této jednostopé cestě – spustili jsme nový web s představením značky (www.yedoo.cz) a také vyhráli první místo v soutěži Zlatý středník za katalog Yedoo pro obchodníky. Hurááááá! Yedoooo!
Doufáme, že všechno úsilí věnované „kolobrndám“ Yedoo bude odměněno co největším počtem fanoušků a spokojených jezdců! A samozřejmě všechny kritické podněty jsou vítány jako inspirace pro vývoj, který dokud bude Yedoo na světě nepřestane probíhat!
Tým vývojářů – Designérů
Ideový vůdce a investor: Ing. Dan Pilát (Intrea)
Konstruktér, technik a hlavní tester: Jakub Bostl (Intrea)
Hlavní designér: Martin Sršeň (AnFas)
Designéři: Čestmír Přindiš, Jindra Vejvodová (AnFas)
Copywriting: Martin Sršeň, Tomáš Krcha – spolupráce na názvu Yedoo, Tomáš Hoyer (AnFas)
A nepostradatelná „řešitelka speciálních operací“: Blanka Hasilová (AnFas)
…a ještě nespočet spolupracujících kolegů, klientů Yedoo, kteří ochotně a kriticky přispívají průběžně k vývoji.
Zdroj a foto:
AnFas
Design portal
https://www.designportal.cz/produktovy_design/designove-kolobezky-yedoo.html
14.06.11