Festival Film a architektura představí snímky o architektuře, urbanismu a designu. V čem spočívá genialita designu manželů Eamesových? Jak se mísí japonská tradice a modernismus v tvorbě ikony japonské architektury Tadaa Andoa? Proč je cyklistika pro Holanďany stejně přirozená jako dýchání? A čím fascinuje odborníky i laiky oáza zeleně pro pěší uprostřed pulzujícího Manhattanu? Vydejte se na 7. filmovou pouť po známých i neznámých stavbách a seznamte se s výjimečnými počiny lidí, kteří svůj život zasvětili architektuře.
Festival Film a architektura je rozdělený do několika programových sekcí. Dramaturgem jedné z nich je také Adam Gebrian. Ten pro letošní ročník vybral tři snímky, mimo jiné i film Cathedral of Culture, který festival uvede ve 3D. „Šest důležitých kulturních staveb očima šesti důležitých filmových režisérů. Osobně se nejvíce těším na Salkův institut v Kalifornii, jehož režie se ujal Robert Redford. Je to jedna ze staveb, v níž jsem zažíval pocit, že areál je nejspíše dílem nějaké mimozemské civilizace a my ho pouze používáme,“ říká k snímku, který bude promítat Městská knihovna v Praze.
Sekce Zaměřeno na Japonsko odpoví na otázky, jak vypadají domovy Japonců, proč si libují v minimalismu a proč se rádi obklopují přírodou. Film Tadao Ando: From Emptiness to Infinity přiblíží legendárního světového architekta, který formální studium architektury na univerzitě vyměnil za cestování po stavbách. Tadao Ando pracuje výhradně s betonem, nicméně ve své práci dokazuje, že důležitější než materiál je práce se světlem a spojení s okolní přírodou. Své zastoupení tu bude mít i autorský dokument Moriyama-San z produkce Beka&Partners, jejichž snímky jsou ve stálé sbírce MoMA. Filmař Ila Bêka v něm divákům velmi spontánním způsobem zprostředkuje týden v neobyčejně obyčejném životě pana Morijamy, osvíceného nadšence japonského umění, architektury a noise hudby, který žije v Tokiu v domě postaveném nositelem Pritzkerovy ceny Rjuem Nišizawou.
Příběh slavné newyorské opery představí festival v sekci Můj dům, můj… Ta přibližuje slavné i méně známé, avšak architektonicky výjimečné stavby prostřednictvím příběhů lidí, kteří v nich žijí, pracují nebo tráví volný čas. Filmová kronika The Opera House od oceňované dokumentaristky Susan Froemke mapuje fascinující éru kulturního a urbanistického přerodu New Yorku v 50. a 60. letech minulého století a připomíná 50 let od chvíle, kdy se slavná Metropolitní opera přestěhovala do svého současného sídla v Lincolnově centru.
Lincolnovu centru věnuje pozornost i sekce Komu patří město? Snímek Diller Scofidio + Renfro Reimagining Lincoln Center and the High Line pojednává jak o přestavbě tohoto největšího kulturního komplexu světa, tak i o úspěšné revitalizaci The High Line, během níž se studiu Diller Scofidio a krajinnému architektu Jamesi Cornerovi podařilo unikátním způsobem spojit veřejný život uprostřed pulzujícího New Yorku s přírodou. Whose City? pak zavede diváky do Berlína a vylíčí, jak se ze zchátralého města stalo flexibilní pulzující prostředí, které přitahuje pozornost mnoha lidí z celého světa. A snímek Why We Cycle zase odpoví, proč jsou v Holandsku posedlí cyklistikou. Závěr festivalu se pak prostřednictvím snímku Voyage autour de la Lune od režisérské dvojice Beka&Lemoine ponese v poetickém duchu. Bude patřit veřejnému prostoru a obyvatelům města Bordeaux, kteří se podělí o své smutné i veselé životní příběhy.
Termín a místo:
- 29. září — 10. října 2018
- Ve dvacítce měst v Čechách, na Moravě i na Slovensku.
Vstupenky:
- Vybrané filmové projekce jsou zdarma.
Další informace:
Zdroj a foto: filmarchitektura.cz