Článek

Film o lidech, kteří odešli z reklamy, aby objevili skutečnou kreativitu

Out of the boxFilm o lidech, kteří odešli z reklamy, aby objevili skutečnou kreativitu

V Americe právě vzniká velmi zajímavý film s názvem LEMONADE, který dokumentárním způsobem vypráví příběhy lidí, kteří odešli z reklamy, aby objevili skutečnou kreativitu. Že se dnes opravdový tvůrčí lidský potenciál neskrývá za zdmi reklamních agentur je očividné.

Reklamní agenti jsou povětšinou na hony vzdálení skutečnému lidskému životu i vnímání reality, výsledkem čehož je, že 99 % všeho co z reklamních agentur leze, jsou rutinní kampaně, založené na dávno vyčpělých a tisíckrát vymletých klišé, které nikoho neosloví, ani neurazí. Skutečný život a intuici nahrazujeme průzkumy a focusy, jakýkoli výjimečný nápad raději rovnou neukazujeme, protože dopředu víme, že zadavatelé výše zmíněné vyžadují a jsou ještě odtrženější od reality, než agentury. Tohle je kolečko, ve kterém běhají marketéři spolu s reklamkami a všichni se diví, proč jim klesají čísla.

Všimněte si, že je li něco v dnešní době POZORU hodné, pak to většinou není klasický reklamní koncept, nýbrž spíše akce ve veřejném prostoru jako ta švédská pro VW. Lidé jsou přesycení všemi těmi nesmyslsnými sděleními z reklam a hledají skutečný život. Skutečné lidi a skutečné příběhy. Opravdovou kreativitu, která nemusí být naleštěná, ani bělejší. Tohle je obrovská příležitost pro umění, které je na tom ovšem zhruba stejně jako reklama. Plné sraček (omluvám se za tento výraz, ale bohužel pro něj nenacházím dostatečnou náhradu).

Náš obor je nemocný a my tu nemoc nechceme vidět. Dál a dál se spolu s marketéry vzájemně ujišťujeme o tom, že loď na které jedeme je bezvadně postavená a vydrží cokoli, bez ohledu na to, že se jmenuje Titanic. Myslím, že si naši nemoc přiznáme až bude pozdě ji léčit. Až dopadneme stejně jako hudební průmysl a svět nás přestane potřebovat. Ta doba není daleko, ta dobe je zatraceně blízko. Film LEMONADE je jen její předzvěstí.

Petr Václavek

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/film-reklama-kreativita.html

09.11.09