Již více než 150 let trvá v německém pohoří Schwarzwald věhlasná hodinářská tradice značky Junghans. Historie značky, kterou založil v roce 1861 Erhard Junghans, je lemována nejen hodinářskou precizností, inovacemi a vynálezy, ale i ikonickými designy, které přetrvaly po desítky let až dodnes.
Německá značka Junghans je důkazem toho, že ve světě kvalitních časomír nestačí dotáhnout k dokonalosti pouze technickou stránku, ale je potřeba se zaměřit i na stránku estetickou. Svět by se možná nikdy nedověděl o ikonických strojcích Calibre 10 a J88, či o novém, rádiem řízeném strojku J101.65 (Junghans je dokonce vynálezcem rádiem řízených hodin a hodinek), nebýt originálního designu pouzder a číselníků, který je prezentoval. Například řada Meister, kterou vytvářel mezi třicátými a šedesátými lety minulého století Anton Ziegler, byla v té době nezaměnitelnou tváří značky a s drobnými změnami ji nabízí Junghans dodnes.
Na přelomu let 1956/1957 využil poprvé Junghans služeb slavného švýcarského designéra a návrháře Maxe Billa. Ten byl mimo jiné absolventem umělecké školy Bauhaus, jejíž styl se vyznačuje minimalistickým pojetím a snaží se obnovit těsný vztah umění k řemeslu. Prvním výsledkem úspěšné spolupráce byly kuchyňské hodiny s minutkou, vyvedené v originálním čistém designu, který nijak nenarušují ani decentní číslice v číselníku. Tyto hodiny jsou dnes vyhledávaným sběratelským kouskem. Následovaly nástěnné hodiny, kde byl minimalistický styl doveden k dokonalosti nahrazením číslic jednoduchými indexy. Oba tyto skvosty lze nalézt v Museum of Modern Art v New Yorku, známém též pod zkratkou MoMA. Nástěnné hodiny Junghans jsou v téměř nezměněné podobě k dostání dodnes. Billův rukopis se nakonec logicky dostal i na náramkové hodinky, kde přetrvává v podstatě v původní podobě na číselnících populární řady Max Bill.
Vůbec nejvíce se první verzi zřejmě blíží podřada Handaufzug, která odkazuje na šedesátá léta nejen menší velikostí pouzdra, která byla v té době pro pánské hodinky běžná, ale i mechanickým strojkem s ručním nátahem, jehož čistotu podtrhuje i absence ukazatele data. V současné nabídce najdeme i drobné odklony od původního stoprocentně minimalistického designu, jedná se například o modely s datumovkou, jako je Junghans Max Bill Automatic 027/4700.00, nebo o řadu Chronoscope s komplikací stopek. Nechybí samozřejmě ani modely s bateriovým strojkem. Odkaz na nadčasovou práci Maxe Billa je však nadále nepřehlédnutelný. Zvláštní kapitolou je pak zcela nová řada Max Bill Mega, která obsahuje manufakturní, rádiem řízený strojek. Výrobce rozhodně nelže, když říká, že se jedná o nejelegantnější rádiem řízené hodinky na světě.
Důležitost díla Maxe Billa pro manufakturu ze Schrambergu dokazují i limitované edice s vyobrazením jeho děl na dýnku, v čele se setem mechanických hodinek a stolních hodin. Grafika na dýnku pochází z roku 1972 a nese název Sicherheit. Dalším důkazem výjimečnosti a kvality řady Max Bill je ocenění Red Dot za výjimečný design, udělené v roce 2018. Zástupci této řady tak získali místo v muzeu Red Dot, tedy v největším muzeu současného designu na světě.
Junghans však netěží pouze z minulosti. Důkazem budiž řady Form a Performance, které nabízí originální moderní vzhled a jasně naznačují, že schwarzwaldský výrobce časomír rozhodně neusnul na vavřínech.
Zdroj a foto: helveti.cz
Text je součástí placené spolupráce.