Článek

Ilustrace válcuje fotografii. Návrat 50. let?

Ukazuje se, že kvalitní fotoaparát je dostupnější stále většímu okruhu lidí. Díky tomu fotobanky čelí náporu snímků, které dnes každý fotí na cestách. V posledních měsících se tak objevuje nový trend – přichází doba ilustrace.

Ilustrace jede

Mobilní operátoři i korporace jako Coca-Cola nebo Sony, či Nike se nebojí fotografie nahrazovat plně vektorovými animacemi nebo je kombinovat s klasickou fotkou. Díky tomu roste zájem o 2D a 3D animaci i v jiných grafických oblastech.

Vydělávat na fotografiích “běžně dostupných míst” tak bude stále těžší a cena bude padat. To hned z několika důvodů. Skeptický přístup dneška, komplikuje život mnoha zaběhlým prodejcům fotek. Koupit fotku Golden Gate bridge nebo Eiffelovy věže za několik desítek korun už stejně není problém. Výhodou ilustrace se tak paradoxně stává její složitější vznik.

Retro nálada

Zejména ve statistikách mikrofotobank je trend ilustrace naprosto zjevný. Stejně tak to potvrzují designéři, kteří prostřednictvím fotobanky prodávají současně fotky a ilustrace.

Do určité míry je to způsobené i retro náladou, která protíná tvorbu velkých i malých značek. Ať už jde o reinkarnaci Muscle Cars jako Ford Mustang, Chevrolet Camaro a Dodge Challenger nebo obnovenou výrobu plechových tabulí Coca-Coly, jedno mají společné, návrat k lidské kreativní práci a ocenění klasických hodnot. Jakmile se auto nebo fotografie stala konzumním produktem a její cena spadla na směšná čísla, je třeba vytvořit přidanou hodnotu jinak. Zaměřit se na něco, co nemůže mít každý. Sběratelský fetišizmus dostává zelenou.

Microstock přebírá opratě. Getty kupuje Stock.Xpert. Corbis spouští Veer.

V microstock fotografii, tak stále více rostou obraty i zájem korporací jako Getty nebo Corbis, o tuto oblast, protože významné peníze se zcela jednoznačně přelévají z klasické fotografie do nového konzumnějšího a efektivnějšího modelu. Kvalita roste, služby jsou zpravidla rychlejší a výrazně levnější. Klíčové podmínky pro přesvědčení odběratele.

Getty, největší fotobanka na světě, pokud to tak lze říci, koupila německou Jupiter Images a s ní také známý komunitní výměnný fotografický portál Stock.Xchng a s tím také stockxpert.com a photos.com. To vše se tedy teď začínná prolínat s portálem iStockphoto, jenž vlastní Getty také. Stejně tak proniká do microstocku Corbis, který se nepodařený Snapvillage snaží nahradit novou “více komunitní” službou Veer.

Staňte se vektorovým tvůrcem

Je v tom jednoznačně volná příležitost pro ty, kterým krize uvolnila ruce. Proč nezačít dělat tvorbu podobně jako to kdysi načrtnul Andy Warhol? Opustit cestu fyzického originálu a vrhnout se do sociálně virtuální sítě naplno.

Zajímavý souhrn osobností, které na microstocku nebo klasické fotografii či ilustraci postavili už nyní své živobytí, uvádí publicista a fotograf Lee Torrens na svém blogu: Microstock Diaries.

Vítězslav Válka

07.08.09

Photo by Rober González on Unsplash