Agentura CzechTrade představila novou verzi svého loga, jehož autorem je brněnská agentura S&K Public. Změnila se textura i tvar vlajky a zejména písmo. Na to, jak se nové logo povedlo, jsme se zeptali grafiků a studií. Ukázky i explikaci najdete v samostatném článku.
„Zadání nás významně navedlo k tomu, abychom udrželi kontinuitu s původním logem, které se již etablovalo v obchodních kruzích po celém světě, a zároveň ho udrželi vysoce viditelným mezi logy ostatních zahraničních agentur s podobnou misí.“
Adam Havel (Account Director) a Vojtěch Obrovský (Creative Director), agentura S&K Public
Hodnocení čtenářů:
Hodnocení odborníků:
S nabídkou hodnocení oslovujeme zástupce studií a agentur uvedených v adresáři studií na Design portálu. Názory zobrazujeme v pořadí, v jakém dorazily do redakce.
Výsledek redesignu Czech Trade je ukázkovým příkladem promarněné šance. Agentura tohoto typu a důležitosti by se měla prezentovat na určité úrovni. Svým vizuálním působením by měla dávat najevo ambice a schopnosti českého průmyslu a obchodu. To se bohužel ani vzdáleně dít nebude. Je mi naprostou záhadou jak se něco takového mohlo stát a popravdě by bylo zajímavé zjistit podrobnosti ze zákulisí.
Jiří Toman
Toman Design
Vlastně nevím, co bych k tomu řekl. Pokud bylo přáním klienta obnovit nátěr v původní barvě, tak bylo skvěle splněno. To určitě není kritika. Někdy to tak prostě je. Nejsem ani nadšen, ani pobouřen. Popsaná designérská rozhodnutí chápu. Pokud má vizuální styl vyjadřovat určitou konzervativnost svého nositele, potom je ideální. Možná si té změny někteří laici ani nevšimnou. Nejsem příznivce ilustrativních fotek z fotobanky, raději nic než takové. Zde to ale určitou konzervativnost ilustruje dobře. Škoda, že zadání neznělo zachovat formální návaznost, ale přidat čerstvý vizuální koncept. Nezamlouvá se mi jen kombinace duktu fontů na aplikacích. Podtitul na mě působí o chlup důrazněji než první řádek titulků. To trochu ruší.
Zdeněk Sládek
Studio Protein
Zachování klíčových prvků loga bylo dobrým rozhodnutím a výsledkem je logo, které je nepochybně výraznější a modernější. Zvolené písmo je přijatelné, i když mu chybí určitá jiskra. Velmi slabou stránkou je ale vizuální styl. Aplikace identity je nezajímavá a neinspirativní. Zvolené fotografie působí uměle, zastarale a nerealisticky. Typografie je odfláklá a materiálům celkově chybí náboj i nápad. Doufejme, že na identitě se ještě zapracuje.
Martin Marušinec
Touch Branding
Posun oproti bývalému logu je evidentní, líbí se mi zmiňovaná návaznost i volba typografie.
Tadeáš Drahorád
Go4Gold
Navázání na původní logo považuji za dobré rozhodnutí. Díky faceliftu má nové logo současný výraz. Nové logo je kompaktnější a výraznější díky vypuštění kresby mapy, která logo příliš komplikovala. Nové logo je čisté, dynamické a pozitivní. Zaujala mě dobrá myšlenka využití původní mapy z loga v rámci vizuálního stylu. Ukázka aplikace (např. na tašce) není zdařilá. Kresba mapy je odbytá, nereprezentativní. Využívání tvaru vlajky jako prvku vizuálního stylu v aplikacích je logických krokem. Celkový vizuální styl na webu je dobrý ale drží se velmi při zemi a ničím nezaujme.
Adrian Jansa
Marathon Studio
Logo v základní verzi vnímám jako posun kupředu i přesto, že bych asi zvolil jiné písmo a vlajka mi svým upraveným tvarem a umístěním asociuje spíš žraločí ploutev. Co se podle mého názoru nepovedlo, je v podstatě všechno ostatní. Nezvládnutá typografie, nedobře zvolené doplňkové barvy, web… Celkově z toho mám pocit, že se dívám na něco, co vzniklo tak před 15 lety.
Jan Kolář
Molekula
Změna je vždy vítaná, pokud je k lepšímu. V tomto případě je pozitivní, že se CzechTrade snaží komunikovat současnějším vizuálním jazykem. Je to rozhodně pozitivní signál pro jiné státní organizace, které se ze svého „devadesátkového“ snu ještě neprobraly. Trochu mě mrzí, že zadavatel nebyl předvídavější a nenechal si ušít odvážnější oblek, ve kterém by lépe držel krok s vývojem komunikace příštích pět až deset sezón. Velký krok pro CzechTrade, bohužel ne tak velký pro grafický design. Držím palce.
Jakub Wdowka
Artbureau
Na první pohled určitě krůček dopředu, žádný velký krok pro lidstvo, resp. český obchod v zahraničí se ale nekoná… na první pohled to prostě trochu plave… ale nestuduju aplikace ani story, zadání atd.
Alice Brádková
Brádka design
Chápu požadavek v podobě udělat pouze evoluci na místo revoluce. V tomto případě se neubráním pocitu, že to mohlo dopadnout i jinak a o kousek lépe. Obecně mi z brandového pohledu nedává smysl, aby státní organizace, které používají červenou a modrou barvu pracovaly s jinými odstíny, než má státní trikolora. Zjednodušení původního loga je krok dobrým směrem zejména v rovině písma, neřeší však určitý problém s kompozicí loga jako celku a vzniká nový problém v podobě výrazné váhy symbolu. Z původní vlaječky s kontinenty se stala žraločí ploutev a při aplikaci se z mého pohledu trochu ztrácí zapamatovatelnost a jedinečnost. V případě log veřejných organizací to mají tvůrci vždy těžké a v tomto případě je z mého pohledu výsledek spíš „hm, OK“, než „wow“.
Kamil Pavlíček
Unifer
Tento redesign měl samozřejmě přijít již dávno. Detailní mapka světa byla zastaralá a nepraktická už v době vzniku před desítkami let. Nová podoba je tedy v podstatě jen logickou úpravou, a je podle nás v pořádku.
Hlavní problém je ale systémový, obecně u značek mnoha podobných státních organizací (jako CzechInvest, CzechTourism atd.) si pokládejme otázku, k čemu vlastně jsou a proč nemohou všechny vycházet z jednotné identity státu (stejný státní znak, stejná barevnost i písmo)? Primárně přece zastupují a prezentují Českou republiku, tak ať zviditelňují zavedené státní symboly (znak, vlajka) a ne svoje různorodá loga, která stejně málokdo identifikuje. Kolik peněz by se ušetřilo a i komunikace státu směrem ven by byla výraznější a kvalitnější (kdo si všechna ta loga má pamatovat). Nojo, to už je ohraná písnička a řešení stále v nedohlednu…
Ondřej Kafka
Kafka Design
Ukázky najdete v článku
Zdroj a foto: czechtrade.cz, skpublic.cz