Potřebujete nové logo, ale máte grafického cítění asi tolik jako Paris Hilton hereckého talentu? Neorientujete se v trendech a vlastně ani nevíte, jak by takové logo mělo vypadat? Potom je tento článek právě pro vás! Čeho si tedy všímat?
1. Barevnost
První, čeho si na logu všimnete, je barva a grafik vám i přesto tvrdí, že na ní nezáleží? Potom vám lže. Lidé mají různé barvy podvědomě spojené s různými věcmi a chybně zvolená barva může zničit váš byznys. Například firma vyrábějící střelné zbraně nezvolí růžové logo už jen proto, že cílová skupina – muž, Američan středního věku, by si s puškou s růžovým logem připadal přinejmenším nepatřičně. Stejně tak výrobce toaletních papírů, papírových kapesníčků a utěrek pravděpodobně nezvolí hnědou, protože by působila špinavým dojmem. Jakou barvu tedy zvolit? Nápovědou může být například web www.cymbolism.com, který zkoumá, jak si lidé spojují různá slova a barvy.
Velmi populární jsou v poslední době barevné přechody. Působí moderně a dynamicky. Pokud se ale rozhodnete pro tuto možnost a chcete logo používat i pro tisk, chtějte vidět jednobarevnou, popř. černobílou variantu, ušetříte si tím hodně starostí do budoucna.
Speciální kategorií je variabilní logo, které se může používat v různých barvách a někdy i tvarech. Toto řešení může prezentaci vaší firmy doslova rozhýbat, ale je vhodné jen pro poměrně malé procento případů.
2. Kompozice
Značky se dělí na obrazové, typografické a kombinované. Obrazové (například jablko Apple nebo králík Playboy) jsou použitelné mezinárodně, a pokud jsou jednoduché a úderné, lidé si je snadno zapamatují. Typografické neboli textové jsou tvořené nápisem (Coca-Cola, Google, …). Kombinované jsou asi nejčastější a jde o kombinaci symbolu a nápisu (BMW, Pepsi, …).
Slyšel jsem různé názory na to, která z možností je nejlepší. V podstatě však jde o rovnocenné varianty. Jak si můžete všimnout, vyjmenoval jsem jako příklady velké známé firmy, a pokud je daná možnost dost dobrá pro ně, můžná bude vyhovovat i vám.
U kombinované značky se logicky nabízí různé možnosti umístění symbolu a nápisu. Obecně bych doporučil vyhnout se tomu, aby byl text nad symbolem nebo aby byly oba prvky příliš vzdálené. Tyto verze vedou k tomu, že lidé mají tendenci nečíst celek jako jednu značku, ale vnímat každý prvek zvlášť.
To, že vám grafik připraví dvě různé verze – například text vedle symbolu a text pod symbolem, je v pořádku. Je to kvůli tomu, že na tiskovinách a na webu mohou být různé nároky na rozměry, a proto se uplatní jak horizontální, tak i vertikální varianta.
3. Symbol
Složité vysvětlování mě čeká vždycky, když klient přijde s větou jako: „Vyrábíme boty, tak by to v logu chtělo asi botu…“. Jako vhodnou odpověď už po zkušenosti volím: „Ok, jenom pro zajímavost, napadá vás nějaká úspěšná automobilka, která má v logu auto? Ne? Co výrobce hodinek, co má v logu – hodinky? Taky ne? Výrobce počítačů a počítač? Už vám to začíná docházet, že…“.
V logu by zkrátka neměl být symbol, který charakterizuje celý obor. Lidé ho už mají asociovaný právě s daným oborem, a proto si ho nespojí s konkrétním výrobcem.
Další, na co je třeba si dát pozor, jsou klišé. Některé symboly jsou natolik nadužívané, že jejich použití v jakémkoli oboru je už samo o sobě chyba. Jenom pár příkladů za všechny: zeměkoule, šipka, žárovka, srdce, panáček s kruhem místo hlavy, ideálně v objetí několika dalších takových (viz. Ubuntu), slunce, atd.
Co naopak může vaší firemní prezentaci pomoci, je tzv. chytré logo. To znamená logo, které si nápaditým způsobem hraje s negativním prostorem, optickými klamy, popř. různými ambigramy. Příkladem chytrého loga může být značka FedEx, kde je v negativním prostoru mezi písmeny E a X vidět šipka.
4. Text
Text musí splňovat jen jednu zásadní podmínku. Musí být čitelný. Samozřejmě jsou výjimky – různí výrobci skateového oblečení často potisknou celou plochu trička téměř nebo zcela nečitelnými variantami svého loga. Tato křížovka je však skoro vždy doplněna buď nejméně jednou čitelnou verzí nebo ikonickým symbolem, který je pro všechny členy cílové skupiny snadno rozpoznatelný a identifikovatelný.
Nápis může být buď vysázený komerčním (kupovaným) fontem, nebo fontem vytvořeným speciálně pro vaše logo. Opět se dá říct, že obě dvě možnosti jsou v podstatě rovnocenné a každá se hodí pro něco jiného.
Pro patkové písmo platí, že působí stabilně a důvěryhodně, bezpatkové moderně a svěže, psané pak osobně a neformálně.
5. Formát souboru
Možná to není ta úplně nejdůležitější věc, ale rozhodně dostává poslední dobou nejvíc na frak. Pokud si objednáváte logo a není výslovně dohodnuto něco jiného, rozumí se tím vždy logo ve vektorovém formátu. Jedině tak budete moci logo neomezeně zvětšovat a zmenšovat bez ztráty kvality a využívat prakticky všech technologií tisku.
Pro vás jako pro klienta to znamená, že výsledkem spolupráce a předmětem kontraktu by měl být soubor s koncovkou .pdf, nebo .eps. Soubory s koncovkou .ai, .cdr a .svg také nejsou v zásadě špatně, ale pokud vám je někdo pošle, je lepší požádat ještě o export do .pdf, nebo .eps.
Pokud vám někdo pošle jako jediný výsledek spolupráce logo ve formátech .png, .psd nebo ještě hůře .jpeg, .gif či .bmp, je nejvyšší čas spolupráci ukončit a najmout si opravdového grafika.
Jak by tedy v ideálním případě měla vypadat dodávka loga? Musí především obsahovat vektorový zdroj, potom několik vyexportovaných náhledů v bitmapovém formátu na průhledném podkladu (nejlépe se mi osvědčil .png) a pokud možno i logomanuál, kde je stručně vysvětleno, jak s logem zacházet.
6. Originalita, trendy, inspirace
Má být logo originální? Má být trendy? V následujících řádcích si ukážeme, že odpověď není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát.
Originalita je bezesporu dobrá vlastnost. Často je ovšem mnohem lepší dát přednost kvalitě zpracování před originalitou za každou cenu. Aby vaše logo bylo podobné jiné firmě z oboru, je největší chybou, jakou můžete při výběru loga udělat. Jedním z hlavních cílů loga by totiž mělo být právě odlišení od konkurence. Pokud se ale vzdáleně podobá logu firmy z úplně jiného oboru, která působí na druhém konci světa, nevidím v tom nejmenší problém.
Trendy se mění. Některé vydrží jednu sezónu, jiné se drží třeba 5 let. Společnou mají jednu věc – dříve nebo později pominou a nastoupí nové. Většina firem si to uvědomuje a své logo každých pár let mění. Existuje ale i opačný trend – snaha o vytvoření nadčasových značek, které odolají zubu času. Pokud je cílem vytvořit dojem důvěryhodnosti, serióznosti, stability a tradice, není nad to vystupovat 50 let pod stejnou značkou, ale pokud chcete naopak působit novátorsky, moderně a svěže, je vhodné značce dopřát pravidelně facelift.
Jaké jsou současné trendy, můžete snadno zjistit například na adrese www.logopond.com. Pokud by vás něco v této logogalerii nebo kdekoli jinde na internetu zaujalo a chtěli byste něco podobného, je vhodné poslat grafikovi odkaz. Přece jen my, grafičtí designeři, nejsme telepati a pokud nedostaneme dost informací o tom, co se vám líbí a co ne, nemůžete se na nás zlobit, že výsledná práce nebude přesně podle vašich představ.
Autoři: Rostislav Blaha (1—6)