Článek

Jak se dotkla finanční krize grafiků? Zeptali jsme se

KrizeJak se dotkla finanční krize grafiků? Zeptali jsme se

O tom, že finanční krize zasáhla již všechny obory, včetně reklamy či grafického designu, už asi nikdo nepochybuje. Někde se propouští, jinde se „jen“ povinně vybírá dovolená a obecně se nepřijímá moc nových lidí. V čem se však zatím zúčastnění aktéři neshodují je to, jak bude krize vnímána po jejím odchodu. Pozitivně či negativně? To je zatím asi ve hvězdách. Každopádně jsme oslovili čtveřici grafiků a zeptali jsme se, jak se finanční krize dotýká konkrétně jich a jejich práce. Více se dozvíte uvnitř článku.

1. Pocítil jsi s probíhající světovou krizí nějaké změny v chováni klientů či méně nových zakázek?

2. Jaky je tvůj názor na budoucí vývoj?

-Martin Marušinec
spoluzakladatel studia Touch, www.touchbranding.com

1) Ano, změna nastala – a mám radost že pro nás je pozitivní. Víc a víc „velkých“ klientů hledá alternativy k velkým agenturám. Věřím, že teď je šance pro menší a střední agentury a studia ukázat, že dokážou dělat stejně dobrou (ne-li lepší) práci za nižší rozpočty jako „zavedené firmy“.

2) Já doufám že krize pomůže rozbít zastaralé modely, kdy klienti utrácejí drtivou většinu rozpočtů za reklamní kampaně, které přináší minimální efekt. Doufám že se ještě víc otevřou spolupráci s novou generací komunikačních specialistů, kteří se čím dál hlasitěji hlásí o slovo.

-Jiří Močička
designér ve studiu UBER – Creative v Londýně, www.givision.net

1) Krize nebo jak tomu budeme říkat, ovlivnila celý anglický trh tím pádem i samotný design. Při styku s klienty vnímáš minimální rozdíly, které však mají maximalni dosah na tvou práci a proces tvorby. Klienti více hledí na přesnost, dochvilnost, méně se toleruje prodloužení lhůty dodání atd. Tím samo s sebou i platba. Takže odpad to jistě má. Na druhou stranu designér značně upevnil svou pozici – dá-li se tomu tak říct. Více kontroluje tok informací a projekt obecně. Sám to vnímám jako určitý pokrok.

2) Vývoj krize neposoudím páč nejsem ten pravý kritik a už vůbec ne kritik krize. Domnívám se však, že krize do jisté míry vyčistí prostředí.
Nabídne nové pozice, osvěžení v pracovních vztazích. Já to stále vidím jako pozitivní změnu, mě to posunulo o stupínek výš.

-Šimon Podehradský
Art Director v Mark BBDO, www.goodbase.com

1) Změny v chováni jsem určitě zaznamenal, nicméně se domnívám že krize se prozatím týká zejména nákladných ATL kampaní a to především u nadnárodních korporací jež zásadně promlouvají do rozpočtů velkých agentur, které jsou aktuálně nuceny přebírat inhouse další servis, který
byl doposud řešen externim dodavatelem a tím nahrazovat skromnější budgety na „velké“ kampaně.

Toto paradoxně prospívá online produkci
neboť rozpočet nedostačující na kvalitní „offline“ kampaň je v prostředí internetu zpravidla velkorysý a dostačujícím pro vytvoření kvalitní
online kampaňě. Toto potvrzuje, že se velké agentury probouzejí a začínají snad konečně internet brát jako rovnocené reklamní medium, o čemž svědčí
fakt, že se leadři na našem reklamním trhu začínají aktivnějí věnovat vytváření vlastních oddělení či navazují partnerské vazby s online agenturou.

Škoda jen, že na našem trhu stále ve velkých agenturách, ovládajících rozpočty velkých klientů, není dostatek kvalitních odborníků, kteří rozeznávájí specifika
onlinu, respektují prostředí a dokáží pracovat s rozmanitým možnostmi ,které internet nabízí.

2) Nejsem ekonom ani analytik, tedy si neodvážím tipovat jakým směrem se krize tak jak je podávána bude vyvíjet. Osobně si nemyslím, že situace je tak zlá jak je prezentována. Ja věřím že jak je na tom reklamní trh uvidíme na konci roku kdy budou „on air“ předvánoční kampaně které jsou
pro podstatnou část klientů velkým příslibem a doufám oživý aktualně chladnou situaci na trhu.

Je fakt že se aktualně tolik netočí TV Spoty. Nejsou v oběhu tendry na velké
kampaňě a v tv se opakují starší kreativy, ale tento jev je taktéž běžný pro prázninový režim kdy je na trhu reklamy pravidelný a logický utlum.

Obecně dle mého názoru krize stejně jako v příroda :-) Zahubí slabé a silní přežijí. Což je, veřím, jako princip dobré pro kvalitu reklamy a trh obecně dobře.
Osobně věřím že po Novém roce se situace začne pomalu vracet k normálu, jen rozpočty i manažeři začnou být opatrnější a společnosti budou více počítat.
Ale já pořád telefonuji, jezdím do práce autem, platím za bydlení, jím hodně zmrzliny a stále piju colu :-).

-Jakub Krčmář
grafik a webdesigner na volné noze, www.jakubkrcmar.cz

1) Krize jako taková (jak já to slovo nesnáším) mě nepostihla nijak zásadně. Vyjma období jejího vrcholu několik měsíců zpátky, kdy platební morálka klientů byla mnohem horší než obvykle :). Otec, který vyrábí šperky, to pocítil ještě více a věřím, že pro mnoho lidí bez řádných rezerv to mohlo být až likvidační. Avšak v počtu nových zakázek a nabídek jsem změnu nepozoroval.

2) Já hospodářskou krizi jako celý cyklus vnímám jako určitou formu pravidelné očisty trhu. I s těmi negativy které přináší ji hodnotím pozitivně. Bubliny praskly, firmy restrukturalizují, zajímají se o ekologické a zároveň spořivé alternativy. Myslím si, že krize se bude zpětně hodnotit jako obrovský skok dopředu na poli ekologického chování a hledání alternativních zdrojů energie. Na druhou stranu nesmíme zapomínat, že se jedná také zejména o krizi důvěry. Začarovaný kruh kdy se lidi bojí nakupovat pod zbytečně negativistickou masáží médií pak vede k poklesu poptávky, výroby a následně k propouštění. Myslím, že tento stav bude trvat minimálně ještě rok, než tato situace pomalu odezní. Co se mi však nelíbí je posilování nadnárodních korporací (zejména těch kolem energetiky) a skupování evropských a amerických firem a továren ekonomicky dravou Čínou, která IMHO vede ekonomickou válku a vyhrává. :)

Pro náš obor je krize jednoznačně plusem, firmy si konečně uvědomují, že konvenční marketingové aktivity již nemají takovou účinnost, a že existují také alternativní a moderní formy. Více se zajímají o on-line propagaci a snaží se dohonit řadu let, kdy v této oblasti zcela zaspali. To se týká zejména českých firem. Vůbec klienti v Čechách jsou konzervy a doufám, že je tato situace nakopne do poptávky po odvážnějších a nezvyklých řešeních, než neustále okoukávat a křečovitě se držet zajetého.

Pixmax.cz Úvodní obrázek můžete mít už za 17 Kč od Pixmac.cz.

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/financni-krize-graficky-design.html

16.07.09