Když jsem před nějakým časem absolvoval odysseu, abych si mohl vyfotit vlastní babičku, měl jsem za to, že náročnější člověk na focení snad už být ani nemůže. Jak jinak… mýlil jsem se. Jako malý kluk jsem chtěl být (krom bankéře, kosmonauta a poustevníka) speciální zásahová jednotka. Znáte to – slaňovat z vrtulníku, nechávat vybuchovat domy a auta, střílet teroristy, absolvovat divoké honičky na motorových člunech na Vltavě… ideálně v doprovodu krásných žen… Naštěstí pro všechny se to nakonec nepovedlo, ale touha zjistit, jaký život tajní policisté mají a jestli jsem náhodou o něco nepřišel, mi zůstala.
Jedna ze skvělých věcí, když je člověk fotografem spočívá v tom, že se dostane téměř ke komu chce… bohužel krom tajných policistů. Zkoušel jsem bezpočet kontaktů, způsobů a cest, jak si půjčit alespoň na pár hodin někoho z URNA, Protidrogové centrály nebo Vojenské policie… nezabralo nic. Když jsem se pak úplnou náhodou dozvěděl, že jeden z mých spolužáků ze střední školy (dále Tomáš) u jedné takové jednotky je, zaplesal jsem a začal si v hlavě plánovat focení (samozřejmě s alespoň jedním vrtulníkem a minimálně dvěma výbuchy).
Sešli jsme se, focení probrali a já se dozvěděl, proč mi nikdo nechtěl půjčit nikoho na focení a kolik z toho, co jsem si vymyslel, nepůjde zrealizovat. Totiž život takového člena tajné policie není zdaleka tak veselý jako v Bondovkách. Když člověk tráví život tím, že dlouhé měsíce proniká do nitra čečenské mafie, která se zrovna usazuje v Čechách, sleduje, odposlouchává a nakonec zatýká (s daleko méně vrtulníky a motorovými čluny, než by člověk čekal) její členy, dá se čekat, že se mafiánci budou bránit. Takže takový Tomáš ví, že je na jeho hlavu vypsaná odměna, za kterou by si člověk pořídil opravdu hodně aut. Chodí domů pravidelně dvouhodinovou oklikou a zásadně do telefonu (který mění každý měsíc) neříká nic důležitého. Tomáš se také zásadně nefotí a jeho kamarádi i přítelkyně o něm vědí jen to, že je elitní vojenský doktor, který často cestuje a tráví noci ve službě. A teď si zkuste s takovým člověkem vymyslet focení… :)
Padly všechny plány na focení na lokaci, stejně jako všechny plány na focení s více lidmi ve formacích (které se zásadně neukazují) nebo s opravdovými zbraněmi (které se mezi civilisty nenosí). Padly i plány na focení, kde by byl vidět obličej. Zůstal mi jen ateliér a spousta postprodukce. Po velmi tajném focení v kukle, bez asistentů i identifikačních znaků jednotky jsem měl k dispozici zdrojovou fotku a před sebou spoustu hodin úprav.
Naštěstí Photoshop je mocná čarodějka a co nejde v reálném světě, jde v následné postprodukci. Vizuál měl zachycovat okamžik, kdy zásahová jednotka vniká do vojenského komplexu na cizí planětě. Proces úprav měl podobnou strukturu jako vždycky.
V prvním kroku jsem si dal dohromady pozadí, nafocené zvlášť a samotného Tomáše. Podstatné bylo, aby seděla perspektiva a nahrubo i světlo. Zdroj: Stanislav Petera
Ve druhém kroku jsem si potřeboval doladit prostředí, betonový komplex (zde suplovaný Strahovským stadionem) se měl rozpadat, takže v podlaze jsou díry – a ty musí být kvůli kompozici hotové ještě před zasazením dalších členů. Zdroj: Stanislav Petera
Ve třetím kroku jsem Tomášovi přidal kamaráda, výsadkový vrtulník a náznak vesmírné krajiny venku… Zdroj: Stanislav Petera
…pak dalšího kamaráda i s baterkou (je přeci noc)… Zdroj: Stanislav Petera
…a nakonec jsem celý prostor ztmavil a zaplnil dýmem. Zdroj: Stanislav Petera
Předposledním krokem pak bylo upravit celkovou tonalitu fotky tak, aby pozornost šla automaticky tam, kam má. Zdroj: Stanislav Petera
Nakonec pak zbývalo jen doladit jemné detaily, zvýraznit to, co zvýraznit potřebovalo a najít správnou barevnou paletu. Zdroj: Stanislav Petera
Upozornění: všechny osoby a organizace, o kterých se ve článku píše jsou fiktivní, jména i konkrétní fakta jsou záměrně pozměněna a možná to takhle nakonec vůbec nebylo.
Semináře Light Garden Academy
Semináře jsou určeny pro profesionály nebo lidi, kteří se jimi chtějí stát.
Přední reklamní agentury a grafická studia nám posílají své kreativce s jistotou, že dovednosti jejich zaměstnanců se velmi prohloubí. Fotografové si k nám chodí rozšířit své znalosti retuší a pokročilých úprav fotografií a inspirovat se, aby mohli posunout svou tvorbu dál. Studenti fotografie na nich nabírají zkušenosti pro svou budoucí úspěšnou kariéru.
Všechny semináře vedou zkušení odborníci, kteří všechny postupy předvádí na reálných komerčních projektech – naučíte se tedy přesně ty dovednosti, které jsou na současném trhu.
Další informace
Autor článku:
Stanislav Petera
Light Garden Academy
Zdroj úvodního obrázku: Stanislav Petera
Design portal
https://www.designportal.cz/navody-tutorialy/petera-specialni-jednotka.html
24.09.14