Logo Ministerstva dopravy vzniklo v roce 2005 v ateliéru Rostislava Vaňka na pražské VŠUP. Konkrétně za jeho vznikem stojí Věra Marešová, mj. autorka loga města Brna, nyní působící ve studiu Najbrt. Co na logo říkají profesionálové Tereza Eschlerová z Euro RSCG a Jan Andersson ze Symbia, se dozvíte uvnitř článku.
V materiálech Ministerstva dopravy se dozvíte následující:
„Chtěli jsme dát prostor mladým nadějným talentům, a proto jsme nezadali zpracování loga žádné specializované firmě, ale oslovili jsme Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze,“ vysvětlil novinářům ministr Šimonovský. Mezi soutěžními návrhy vyhrála práce studentky Věry Marešové pod vedením pedagoga doc. Rostislava Vaňka. Manuál jednotného vizuálního stylu jednotlivých dokumentů ministerstva následně vytvořil Michal Kopecký.
„Logo Ministerstva dopravy je postaveno na symbolice dynamické šipky, která tvoří zároveň otevřený vnitřní prostor. Pomyslný transportní kontejner v pohybu je jednoznačnou symbolikou poslání celého rezortu dopravy,“ představila vítězný projekt Věra Marešová. Jak dále dodává, dynamický výraz umocňuje i základní dvoubarevné řešení loga v souzvuku dvou odstínů modré barvy rozdílné tonality. Napojení slovního označení Ministerstvo dopravy v jedné řádce ve směru šipky je jen logickým pokračováním naznačené myšlenky, horizontály dopravní cesty.
Co na nové logo říkají profesionálové?
Tereza Eschlerova, Creative Leader Euro RSCG, člen Art Directors Club:
Logo Ministerstva dopravy působí na první pohled školním dojmem. Těžko říct čím to je… snad už tolikrát viděnou typografií typu „proložená Helvetica“, nebo očekávaným motivem šipky, která s sebou ovšem vleče přetěžký náklad… že by symbol přebujelé ministerské administrativy? Nebo je to trochu očekávanou barevností… trojbarevné logo je poměrně velký luxus a přesto v tomto případě naprosto zbytečný.
Logo totiž daleko lépe funguje v jednobarevné variantě, pokud možno bez typografie.
Jan Andersson, Graphic Designer v SYMBIO Digital, člen Unie grafického designu:
Nový logotyp Ministerstva dopravy, k vidění zde, nabízí díky špatně vloženému obrázku hned zkraje zajímavou otázku: které logo je vlastně to definitivní. Logo v záhlaví stránky nebo u textu jeho prezentace? Poté, co rozšifrujete, které má být (snad) to „správné“, vás možná napadnou stejné věci, jako mě: že logo nenabízí žádné překvapivé řešení („neurazí ani nepotěší“), nicméně v svébytné kategorii „Logotypy české státní správy“ rozhodně patří k tomu lepšímu. Neochvějně jde proti současným 3D trendům ve 2D grafice, použitelné tudíž bude i na razítkách. Chladné barevné schéma správně navozuje pocit důstojné věrohodné instituce, tvar a typografie pak dojem čehosi snad technického, snad dynamického potvrzují. Věřím, že na Ministerstvu dopravy museli být nadšeni. Tolik nabízejících se vysvětlení!
Pakliže však logo mělo lidstvu (a grafikům) zjevit miliontou-první „pravdu o šipce dynamické“, dynamit jaksi není součástí balení. „Co to vlastně je?“ se totiž člověk zřejmě dozví až po dočtení přiloženého návodu, což by rozhodně nemělo být. Logo musí mluvit svým jazykem, kterému přesto všichni rozumí. Znejistěn pocitem, že jsem možná jediný, kdo v tom zamýšlené (a na stránkách v citaci krásně, takřka poeticky vysvětlené) prvky nevidí, otestoval jsem ho na dalších graficích v SYMBIU. Výsledkem bylo, že nikdo z nich v logu šipku, natož transportní kontejner neviděl … (zase ale viděli jiné věci! :) Náhoda? Proto bych si autorce (studentce VŠUP Věře Marešové) dovolil k logu vzkázat nakonec toto: běžný člověk nebude mít k dispozici slohovou práci o tom, co a jak logo symbolizuje, dokonce je mu to jedno, nicméně vzniklý tvar celkem solidně reprezentuje danou instituci.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ministerstvo-dopravy-nove-logo.html
08.01.08