České dráhy připravují novou vizuální identitu a první na řadu přišla dceřinná společnost Českých drah – ČD Cargo, která se zabývá železniční nákladní dopravou. Na otázku jak se nové logo líbí, odpovídali dnes profesionálové Honza Tippman a Jirka Langpaul.
Logo je dílem pražského studia Najbrt, které nové logo představilo, po dvou letech příprav, letos na podzim. Samotným autorem loga je Petr Štěpán, který společně s dalšími lidmi ze studia pracuje na některých nových aktivitách Českých drah. Součástí manuálu je také nové písmo CD Fedra společnosti Typotheque, které se stává firemním písmem celé skupiny ČD.
Nové logo
Staré logo
Další varianta loga Českých drah zaregistrovaná na Úřadu průmyslového vlastnictví. Za odkaz díky Jirkovi Suchomelovi.
Co na nové logo říkají profesionálové?
Jirka Langpaul, kreativní ředitel reklamní agentury Fabrika, člen Art Directors Club:
Nejsem fanda věcí minulých, staré logo Českých drah je však nadčasové a má ducha – nemluvím o spojení ČD cargo, které je naprosto zoufalé. Nové logo sice zdánlivě hezky ladí, ale chybí u něj duch i originalita.
Ani výběr písma se k hranatosti tvarů loga ČD příliš nehodí. Divně působí i světlá část loga, která působí poněkud „macatě“. Nové logo, ale působí kompaktně a funguje lépe jako celek. Osobně bych však upřednostnil upgrade starého loga.
Jan Tippman, grafický designér na volné noze, redaktor časopisu Font, lektor Institutu Digitálních Médií, člen Unie grafického designu:
Nové logo ČD Cargo je z hlediska moderního grafického pojetí logo jak má být. Je jednoduché, originální a zapamatovatelné. Piktogram, ve kterém je možno kromě písmen „ČD“ spatřit i kontejner, sémanticky vyjadřuje náplň činnosti společnosti, tedy nákladní železniční přepravu.
Zvolené písmo Fedra od Petera Bilaka patří mezi nejkvalitnější současná písma a díky jeho vysoké ceně se jistě brzy neokouká. Trochu problematická mi však připadá čitelnost loga jako celku. Obávám se, že jej budou negrafici číst jen jako „Cargo“ a nikoliv jako „ČD Cargo“. Dalším nedostatkem je slabá vizuální návaznost na mateřskou společnost České dráhy – ale možná je nepodobnost dána strategickým záměrem a můžeme se těšit na redesign dalších společností ČD.
Logo určitě najde své zastánce i odpůrce. Myslím, že odpůrci budou zejména z řad zaměstnanců – jsou zvyklí na stávající logo ČD Cargo, které mělo jasnou vazbu na mateřskou společnost.
Po grafické stránce byla stará značka naroubovaný paskvil (těmito slovy nehodnotím značku ČD, ale ČD Cargo). Novému logu dávám jednoznačně palec nahoru.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/cd-cargo-nove-logo.html
20.12.07