Příští rok proběhne v Moravské galerii v Brně v pořadí již 23. mezinárodní bienále grafického designu tentokrát zaměřené na grafický design, ilustrace a písmo v knihách, časopisech, novinách a nových médiích. Několik grafiků jak České republiky, tak ze zahraničí odpovídalo na otázku jak se jim nový vizuální styl líbí Hlasovat můžete i vy.
Vítězem soutěže o nový vizuální styl se stal Petr Štěpán z pražského grafického Studia Najbrt. Níže můžete vidět ukázky nového vizuálního stylu Bienále, včetně některých jeho aplikací.
Oslovili jsme několik grafiků z České republiky, Severního Irska, Japonska nebo Spojených Arabských Emirátů abychom se zeptali, jak se jim nový vizuální styl Bienále líbí.
Hani Alireza
Art Director, Dubai – Spojené Arabské Emiráty
Líbí se mi myšlenka mixu vlajek, avšak nemyslím si že provedení je zdaleka tam kde by mělo být. Vypadá to jako by návrh provedl student prvního ročníku univerzity. Abych to shrnul je vidět, že koncept obsahoval nějakou myšlenku, ale naneštěstí nebyla tato myšlenka dotažena do konce, návrh bohužel také ne.
Filip Blažek
Typograf a grafik, Designiq
Jsem rád, že Moravská galerie dává v posledních letech prostor novátorskému a tvůrčímu zpracování propagačních tiskovin Bienále Brno. Ne vždy byl ale výsledek dobrý a srozumitelný pro veřejnost, které by měla být propagace primárně určena. Koncept vlajkového designu Petra Štěpána má podle mě šanci uspět. Motiv je výrazný, typografie jednoduchá a přehledná. Myslím, že proti ročníku 2006 se jedná o posun správným směrem, i když si nejsem jistý, jestli pro přilákání pozornosti lidí ke grafickému designu je to opravdu ono. Uvidíme, jak budou vypadat finální tiskoviny.
Jeff Coombs
Senior Designer pro Rehabstudio, Belfast, Severní Irsko
Myslím si, že typografie použitá na plakátu je hezká a velice silně využívá bílé barvy. Zarovnání je však trošku mimo a mohlo by se použít více prostoru na stranách, tak aby text nebyl tak blízko ke konci stránky. Loga v horním rohu vypadají jako by tam byla dostrčena nakonec. Vypadá to, že nejsou na plakátu zase tak důležitá a tak by možná mohla být spíše umístěna dole, vespod designu. Celkově si myslím že design je až moc abstraktní. Myšlenka abstraktního designu je milá, avšak myslím si, že tohle je přehnané. Díky tomu je docela těžké rozpoznat co vlastně plakát zobrazuje.
rAAd Haider
Creative Director, 9714, Dubai, Spojené Arabské Emiráty
Vizuály jsou docela zajímavé… ale ne neuvěřitelně dobré, ale ani ne špatné. Koncept je celkem jednoduchý, jde k věci a potencionálně by mohl fungovat.. (jednoduchý koncept je ideálem, je-li dobře proveden). Bohužel tento branding na mě nekřičí „Graphic Design Bienale“ ale spíše „Olympijské hry“, ačkoliv vidím kam tímto konceptem mířili. Plakát je tak trochu neuspořádaný, bezvýrazný a postrádá efektní spojení s konceptem. Ale přinutí mě abych se podíval blíže, cože se to vlastně bude konat. O hodně více preferuji způsob, jakým je koncept aplikován na zbytek vizuální komunikace (kde jsou k vidění vlajky na budovách, ceny atd..). Je to více barevné, výrazné a koncept je jasně adaptován, funguje to o hodně víc v tomto případě.
Jarin Němeček
Creative Director, Drawetc.
Chápu myšlenku autora vizuálně spojit jednotlivé země dohromady, ale osobně se mi nelíbí její ztvárnění. Vizuál plakátu vypadá jako jeden nehezký zmatek a nic mi neříká. Nelíbí se mi ani použitá typografie, barevnost a způsob jakým jsou vlajky spolu propojené. Celkově mi celé ztvárnění přijde v neúměrné kvalitě k tak významné designové akci jako je brněnské Bienále.
Manabu Ozawa
Art Director Kitch22/9714 a TheOverkill. Tokyo, Japonsko
Při prvním pohledu na ještě nestažený plakát m,i barevný motiv připadal šmrncovní a typografie solidní. Žiji v záplavě křičících reklam v Tokiu, takže použití fialové a tmavé barvy na mě působí velice příjemně a přitažlivě. Stáhl jsem si celý plakát, abych se na něj mohl podíval zblízka a upřímně jsem byl trochu zklamaný. Čáry jsou naprosto náhodné a neuspořádané. Příliš mnoho barev. Snažil zjistit jaký koncept za tímto vězí. Nebylo vůbec lehké se v tom vyznat. Viděl jsem hvězdy a pruhy, ale ne vlastenecké motivy. Blízko středu designu mi vyskakoval motiv obrazu od Gustava Klimta a vůbec se mi nelíbily hvězdy vespod od středu, nebyl pro ně zvláštní důvod.
Byl jsem ale příjemně šokován když sem viděl ostatní instalace, jako vlajky, ceny a bannery na museum. Je to skvělý koncept. Byla mi hanba, že jsem to vše nerozeznal při pohledu na plakát. Líbí se mi ta myšlenka, každá země si je rovna a vlajky se vzájemně překrývají, žádné hranice. Mám rád branding a marketingové kampaně, které nás nutí se zastavit a přemýšlet. Jak již jsem uvedl výše Japonské vizuály jsou jednoduché, KŘIČÍ na nás a my křičíme zpět – „Jsme vždy hrozně busy, nemáme čas zastavit se a přemýšlet o vašich vizuálech“. Jsem zvyklý na kreativní vizuály, které útočí přímo na mysl pro které jsou určeny, ale nenutí nás přemýšlet.
Musím však ale uvést, že plakát a ostatní vizuály mají velice rozdílný barevný motiv a úplně stoprocentně nesouhlasím s barvevnou paletou použitou na vizuálech. Myslím, že je tam příliš velký rozdíl. Připadá mi, že každý z těchto designů by se hodil k jiným účelům. Barevné vlajky na vizuálech by se hodily do centra Tokya kdežto šmrncovní fialový plakát by se spíše hodil do Města bílých nocí. Všeobecně chci ale od designu dramatický příběh, který se za ním skrývá. A tento příběh je skvělý. Mohu strávit hodiny a hodiny pohledem na vizualizace a představovat jak asi tato výstava vypadá. Svělý koncept.
Lukáš Veverka
Art Director, Česká televize
Ze všech těch materiálů které jsem měl možnost vidět, na mě nejlépe působí plakát. Vizuál na mě jako na designera působí příjemně a na první pohled zhruba pochopím o co jde, bez čtení a přemýšlení. A případné výhrady, že to ocení pouze designeři a že to lidem mimo obor nesedne, neberu jako relevantní. Je to náš svátek a mě to sedlo.
Hlasujte jak se vám nový vizuální styl líbí na konci článku.
foto archiv Moravské galerie v Brně
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/bienale-brno-2008-identita.html
24.08.07