Nechat si stávající logo nebo se vrhnout na redesign? Nebo ho nechat celé překopat? Jak poznat, že logo už značce neslouží tak, jak by mělo? Je dostačující subjektivní názor? Pojďme si položit 4 klíčové otázky, které souvisí s hodnocením kvality loga.
Logo je vlajková loď každé značky. Dnes a denně promlouvá ke stávajícím zákazníkům a snaží se říct těm novým – hele, tady jsme, zajímej se o nás…
Proto je kvalitní logo zásadní pro úspěch značky (stejně jako další atributy značky). Ať už budujete nový brand nebo se snažíte něco udělat se stávajícím, hodnocení kvality loga je důležitým krokem směrem vpřed.
Co je to kvalitní logo? Nedejte jen na subjektivní pocity
Ale mě se to logo takhle líbí. Nebo: To mi neříkejte, že tyhle barvy tomu logu padnou, vždyť se na to nedá dívat…
Osobní vkus a preference se často stávají hlavním faktorem hodnocení kvality loga. Jasně, logo se vám musí líbit. Ale na druhou stranu nejde mít na očích stále jen růžové brýle.
Při návrhu existují principy a pravidla, která musí kvalitní logo dodržovat. I když nejsou v souladu s osobními pocity. Proto je třeba na kvalitu loga nahlédnout taky objektivně. Aby fungovalo správně a jasně jako komunikační nástroj značky.
Vrhněme se tedy na 4 klíčové otázky, které byste si měli položit při hodnocení kvality loga:
Vystihuje logo poslání značky?
Logo udělá první dojem na lidi, kteří se se značkou ještě nikdy nesetkali. Proto musí na první dobrou jasně říct, kdo jste a co děláte. Hned od začátku. Pokud logo dokáže vystihnout jedinečnost značky, jste na dobré cestě.
Parádní logo má v sobě obvykle zakomponované nějaké poselství, zprávu nebo význam, které podporují značku jako celek. Jedním takovým logem je například logo Tour de France.
Logo Tour de France prošlo řadou změn, které se zastavily u rebrandingu v roce 2002. Úspěch spočíval v brutálním odklonu od minulých designů. Odstoupení od upjatosti se vyplatilo a moderní logo vypadá umělecky a dobrodružně. Zpráva ukrytá v logu je křišťálově jasná – písmena a symboly tvoří aktivního cyklistu při jízdě. Logo ztělesňuje vzrušení a pohyb této významné sportovní události. A kromě toho logo vypadá dynamicky a plynule.
Protikladem je například logo olympijských her v Londýně 2020. Když se na něj podíváte, cítíte se pravděpodobně trochu zmatení a kladete si otázku, co to vlastně je. Zubaté tvary, neonové barvy a nejasnost nenadchla široké publikum, protože poselství olympijského ducha zmizelo.
Je logo esteticky příjemné a univerzální?
Skvělé logo by nemělo jen dobře vypadat, ale také by se mělo dobře přizpůsobit jakémukoliv online i offline prostředí. Je sice fajn, když logo vypadá dobře na billboardu, ale co když se stejně dobře nehodí třeba do profilového obrázku firmy na Facebooku? Kvalitní logo je přizpůsobitelné v různých prostředích a jedinečné pro svou značku. Pojďme rozebrat tyto dva estetické koncepty.
Skvělá loga jsou proto jako chameleoni. Vypadají dobře kdekoliv a v jakémkoliv barevném schématu. A přesto jsou stále rozpoznatelná.
Zajímavým příkladem je logo Adidas. Všimli jste si, v jakých různých podobách ho značka používá? Má totiž k dispozici několik podobných, ale odlišných variant loga, která střídá v různých prostředích. Na fotbalovém míči, na teniskách, na teplákovce…
Je logo unikátní?
Nikdo nemá rád kopie. Pokud si jsou například dvě loga podobná jako vejce vejci, je v tom zmatek (obvykle vyhraje silnější značka). Ono obecné logo se mísí s davem, nepodporuje firemní identitu a cílovou skupinu jenom mate.
Mezi taková loga patří například Playboy. No řekněte sami, vybaví se vám něco jiného než tohle legendární logo? Nenajdete logo, které by bylo aspoň trochu podobné.
Na druhé straně zmiňme logo webové rozhlasové stanice Pandora. Když přišla s novým logem, nesetkalo se s příliš kladnými ohlasy. Výrazně se podobalo logu PayPal. Není divu, že se PayPal rozhodl podat proti Pandoře žalobu.
Podobnosti mezi logy jsou velmi matoucí. Když je uvidíte například v titěrné velikosti v mobilním prostředí, těžko se v nich vyznáte.
Je logo zapamatovatelné a rozpoznatelné?
Proč jsou nejlepší loga na světě tak známá a rozšířená? Protože si je můžete snadno zapamatovat a poznáte je za každé situace. Zářným příkladem je logo značky Shell. Není třeba žádných slov ani kudrlinek. Jakmile logo vidíte, je vám vše hned jasné.
Ještě lepším příkladem je logo Coca-Cola, které je nadčasové. Vždyť se od svého vzniku prakticky nezměnilo! Coca-Cola je snadno vidět v davu a mluví ke všem. Pokud jenom trochu cestujete tak jistě víte, že Coca-Cola je celosvětový fenomén.
Je logo funkční?
Kromě zapamatovatelnosti musí být logo taky funkční. To znamená, že by mělo sloužit svému účelu v reálném i digitálním prostředí. Přemýšlejte o všech místech, kde budete logo používat: Tričko, nákupní taška, vizitka, web, aplikace, rollup apod.
Jak je na tom logo vaší značky?
Zjistili jste, že vaše logo v některém hledisku pokulhává?
Chcete mít perfektní logo, které kladně ovlivňuje celkový úspěch značky?
Svěřte se expertům, kteří s vámi vyřeší vše online a rychle. Do 1 týdne máte na stole prezentaci s návrhem loga a do 3 týdnů kompletní firemní identitu. Wolfway tvoří loga pro velké firmy i malé značky.
Spolehněte se na tým Wolfway, který spolupracuje se sebevědomými značkami.
Zdroj: wolfway.cz
Text je součástí placené spolupráce s Wolfway.