Největší konference v České republice věnovaná webům a webovým vývojářům WebExpo proběhla uplynulý víkend v Praze. Konala se opět v prostorách pasáže Lucerna a nabídla desítky přednášek souběžně probíhajících v pěti sálech a jedné tramvaji. Jaká konference byla a jestli stála za to, si můžete přečíst v tomto článku. Je psaný z pohledu člověka, který si vybíral přednášky související s designem a user experience.
Nejspíš bych se opakoval, kdybych psal o bezvadné organizaci a plynulém průběhu. Popravdě je to něco, co u WebExpa očekáváte a ani letošek nebyl výjimkou. Je za tím množství práce, roky zkušeností a je to vidět. Organizátory nerozhodilo ani to, když na poslední chvíli odpadla přednáška anebo když si spíkr uprostřed přednášky potřeboval odskočit.
Co se týče formátu přednášek – ty probíhaly kompletně v angličtině a přednášející měli ve valné většině schopnost podat informace zajímavě. Narazil jsem jen na jednoho uspávače hadů, ostatní přednášky byly živé, i když jely podle zavedeného schématu — úvodní vtípek, obecná otázka, divácká zvedačka rukou, přednáška. Našlo se i pár showmenů, kteří svoji přednášku pojali jako boxerský zápas či balónkovou party, což bylo příjemné zpestření, jen houšť.
Absolvoval jsem během dvou dnů třináct přednášek. Níže sepíšu pár poznámek či zajímavostí, které mi uvízly v paměti či notesu.
Dvojice z uxáků z Flixbusu prozradila, že 40 % lidí přeskakuje během nákupního procesu mezi desktopem a mobilem. Je pak nutné, aby byl desktop stejně rychlý jako nativní aplikace na mobilu. A když uděláte moc změn najednou, nedozvíte se, která přinesla zlepšení, i když ve výsledku jsou celková čísla lepší než předtím.
Design Thinking je pořád velké téma. Dušan Pavlica tuto metodu začal v MSD používat nejen na zlepšení produktu, ale i na strategii, vzdělávání a procesy ve firmě. Proč ne, smysl to dává.
Na přednášku Nedělejte persony Petra Štědrého jsem se těšil nejvíc. Dal pár příkladů, kdy persony nedávají smysl, důležitější je pro něj uživatelská cesta. Jasan, nic se nemá přehánět a trávit nad definicí person týdny je zbytečné. Stejně mám ale pocit, že bych měl vědět ke komu konkrétně mluvím, než začnu tvořit uživatelské cesty, takže mě úplně nepřesvědčil. Mimochodem nebyl jediný, kdo doporučoval persony nedělat.
V roce 2027 bude podle Pavla Vydry více freelancerů než zaměstnanců. A radil, že než seknete se zaměstnáním, mějte aspoň jednoho klienta a úspory na půl roku.
Brand není vaše logo, obrázky a fonty. Brand je to, jak vás vnímá okolí. Hezký příklad je Nike. Christan Barnett a Jan Šrutek dodávají i dobrou radu. Rozhodněte si nejen to, co chcete dělat, ale i to, co dělat nechcete a kde necháte vyhrát konkurenci. Víte přece, jak je to s tím psem a hodně zajícema, že áno.
Přednáška Vitalyho Friedmana byla hezká, vtipná, cirkusová a oddychová, plná hezkých a vtipných příkladů, ale to byste ji museli vidět. Věděli jste třeba, že při captcha testu jsou boti 3x úspěšnější než lidi?
Nemluvte na klienta řečí uxáka, nepoužívejte žádné odborné pindy. A hlavně – nesnažte se ho školit. Radši si připravte odpověď na otázku, kolik klientovi vyděláte/ušetříte a kolik ho to bude stát. Tomu rozumí, za to ostatní si platí vás. Naučte se také pravidlo „5x proč“ a dostanete se tak snadněji k jádru pudla. Joe Natoli mě nadchnul a rozhodně o něm a jeho uxáckých zkušenostech chci vědět víc.
Obrázky jsou fajn, lidé je vnímají 60 000 krát rychleji než text. Předtím, než začnete klientovi tvořit jeden obrázek za druhým, udělejte si strategii a snažte se do každého výstupu dát nějaký příběh. Ukázky toho, že to jde i s minimálním budgetem, představila Jessica Gioglio.
Došlo i na animace a motion design. Petr Skala po zkušenostech s Fortuna ligou doporučuje soustředit se nejen na to, aby klient návrhy odsouhlasil, ale i na to, abyste pak pomohli najít cestu k nejsnadnější implementaci těm, kteří to pak budou reálně nasazovat a uvádět v život.
Knihovny VueJS a NuxtuJS slouží pro snadné animování objektů či přechodů mezi stránkami. Krásná věc, která neskutečně web oživí. Hezký tip se spoustou ukázek od Samuela Snopka.
Další konkrétní doporučení je na nástroj Figma, který umožňuje hladkou spolupráci UX designera a UX textaře. Prý šetří až 50 % času oproti kombinaci Sketch, Invision a Zeplin, říká Adriana Rybárová.
Neexistuje žádná souvislost mezi tím, jak web vypadá a tím, jak je úspěšný. Dokladem toho jest ošklivý a úspěšný Amazon, plus spousta dalších webů, nepočítaje výzkumy chytrých hlav. To tvrdí Jan Junek a nemám důvod mu nevěřit.
Toť vše, víc jsem toho nestihl. Pozitivní je, že jsem se letos nesetkal s obecnou nic neříkající přednáškou, všechny byly velmi konkrétní. Někdy až tak, že přednášející na pódiu psal kód nebo dával doporučení na konkrétní pracovní nástroje a techniky. Skvělé, přesně v tohle jsem doufal. Časy, kdy měl spíkr přednášku na téma „design může změnit svět“, jsou pryč a je to fajn.
Pozitivní zpráva na konec — všechny přednášky jsou k dispozici zdarma na SlidesLive.
Těším se na příště.
Zdroj foto: WebExpo