Článek

Je čas na redesign loga? Proč a jak to udělat správně?

Přemýšlíte nad změnou loga, protože už to není “úplně ono”? Kdy to má opravdový smysl? Stačí logo jen lehce obnovit nebo se pustit do kompletního redesignu?

Kvalitní logo má obrovský dopad na byznys každé značky. No upřímně, věřili byste firmě, která skrze logo působí tak nějak divně, neupraveně, nedůvěryhodně?

Některé firmy vytvoří své logo na první dobrou a už ho nemusí nikdy měnit (Shell, Nike, Apple). Jenže ve většině případech je nutné se v průběhu času podívat logu na zoubek a předělat ho. Ne vždy to je dáno tím, že je logo špatné. Mnohdy se totiž změní poslání značky a bylo by na škodu tomu nepodřídit design loga.

Pokud je firma na trhu od roku 1984, těžko s původním logem obstojí i v roce 2020 (výjimky se určitě najdou). Krásným příkladem je vývoj loga značky BMW, které nedávno prošlo dalším redesignem.

Přepracování loga se může zdát jako silný zásah do firemní identity. Ona to taky pořádná změna je. Ale vdechnout nový život logu, které doposud jakž takž fungovalo, se výrazně vyplatí.

Než ale rozcupujete své původní logo na kousky, zjistěte, že je to skutečně třeba:

5 faktorů, které před redesignem loga zvážit

1. Změnil se nebo rozšířil byznys?

Možná jste nedávno přidali celou řadu nových produktů nebo jste rozšířili své služby. Jestli se vaše firma rozšířila nebo změnila, je na čase pouvažovat o redesignu.

2. Máte novou konkurenci, která se vás snaží trumfnout?

Byla vaše značka na vrcholu sil, ale teď se vás snaží předběhnout silná konkurence? Můžete buď zalézt do kouta, nebo bojovat o své místo na výsluní. Redesign loga ukáže stávajícím zákazníkům, že jste moderní a jdete s dobou.

3. Máte novou cílovou skupinu?

Máte zavedenou silnou skupinu loajálních zákazníků, ale chtěli byste svůj byznys rozšířit i jinam? Redesign loga může pomoci oslovit i další cílové skupiny. Když změnu loga provedete správně, stálí zákazníci zůstanou, noví se začnou zajímat o značku.

4. Změnilo se poslání značky?

S růstem značky se přirozeně vyvíjí a mění portfolio produktů nebo služeb. Pokud zjistíte, že tyto změny zasahují i do původního poslání značky, uvažujte o redesignu loga, protože tyto změny by se v logu měly odrazit.

5. Je vaše logo ještě vůbec “IN”?

To už jsme naznačili výše – pokud vaše logo vzniklo třeba v 90. letech, možná nastal čas vstoupit do moderní éry. Nejen že je design pravděpodobně esteticky zastaralý, ale pravděpodobně není kompatibilní s nesčetnými technologickými zařízeními, která logo předvádějí – mobilní zařízení, tablety apod.

Odpověděli jste si na jednu nebo více otázek ano? Tak je čas na změnu. Jak k tomu přistoupit?

Restart loga. Redesign nebo osvěžení?

“Osvěžení” loga je méně dramatický přístup. Jde o přepracování prvků, které existují a potřebujete je zachovat. Během této aktualizace loga designér loga provede malé úpravy, například změna barev nebo zjednodušení celého konceptu. Příkladem osvěžení loga je případ MasterCard, který proběhl v roce 2016. Logo si zachovalo svůj základ a došlo k modernizaci typografie a zjednodušení.

Na druhé straně je redesign loga jako plastická chirurgie. Tento přístup může zahrnovat nové barevné schéma nebo úplně nový pohled na celý brand.

Před výběrem směru pro svůj nový design je důležité položit aspoň 3 otázky:

  • Co na současném logu nefunguje?
  • Které prvky na logu musí jednoznačně zůstat?
  • Vyvolává logo dostatečnou míru asociace se současnou značkou?

Podle těchto odpovědí zjistíte, jak s logem naložit.

Co dělat s novým přepracovaným logem?

Máte přepracované nebo redesignované logo. Co teď s ním? Tady vaše práce vlastně teprve začíná. Nejprve je třeba se rozhodnout, zda své logo v novém hávu začnete používat postupně nebo se vrhnete na všechno najednou.

Čeká vás aktualizace loga na všech platformách, sociálních sítích a ve všech firemních materiálech.

Stačí vám redesign loga nebo čekáte víc?

Jestli jste se rozhodli pro redesign loga, tak pravděpodobně očekáváte nějakou injekci pro svůj byznys. Proto se zamyslete, jestli vám k restartu stačí “jen” redesign loga. K logu se váží další a další hlediska, která dohromady tvoří jedinečnost vaší značky – firemní identita, webovky atd., atd.

Při redesignu loga si těžko vystačíte s vlastními silami (pokud nejste odborníci na slovo vzatí). Proto se jednoznačně vyplatí obrátit se na experty, kteří s logy a firemní identitou denně pracují a mají dostatečné zkušenosti k tomu, aby vzniklo něco výjimečného.

Pavlína Rejsová, jednatelka firmy Loveli, o spolupráci s takovými experty řekla:
„dobrý den, chtěla bych touto cestou poděkovat za vypracování našeho firemního webu loveli.cz, od počátku spolupráce, tedy od zadání až po konečný výsledek byl cíl okamžitě správně pochopen, vypracovány všechny požadavky z naší strany a dokonce bych chtěla říct, že pan grafik, je mistr svého řemesla, neboť naše nové logo a vizitky jsou naprosto dokonalé. Třešničkou na dortu je vypracovaný logo manuál , který mi doposud nikdy nebyl nabídnut jiným zpracovatelem. Celkově hodnotím spolupráci jako naprosto bezvadnou a dokončenou v termínu. Děkuji mnohokrát za novou tvář naší firmy. S přáním všeho dobrého a s díky, “ 

Chcete se i vy při tvorbě loga spolehnout na profesionály?

Doporučujeme tým nezávislých kreativců Wolfway, který vytvoří logo na míru vašemu byznysu.

Zdroj: wolfway.cz


Text je součástí placené spolupráce s Wolfway.