Logo

Jihočeský kraj

Klára Kvízová Graphics

Sending
Hodnocení čtenářů
1.98 (49 hlasů)

Jihočeský kraj představil novou vizuální identitu. Nové logo využívá symbol špendlíku na mapě, což odkazuje na atraktivitu kraje pro turisty a význam cestovního ruchu pro místní ekonomiku. Základem nové identity je na míru vytvořené písmo Ema, pojmenované po Emě Destinnové. Vizuální styl se vyznačuje svěží zelenou barvou v kombinaci s šedou, která je určena pro institucionální použití.

Vítězný návrh od studia Klára Kvízová Graphics byl vybrán pro svou jednoduchost, výstižnost a pozitivní nádech. Logotyp se skládá z názvu „Jihočeský kraj“ a symbolu špendlíku (pinu) umístěného na konci textu. Tento princip je aplikován i na názvy dalších organizací, čímž vytváří jednotný grafický koncept. Implementace nové vizuální identity bude probíhat ve fázích, přičemž první fáze se zaměří na výstupy pro Krajský úřad Jihočeského kraje a Jihočeskou centrálu cestovního ruchu. V dalších fázích se plánuje zahrnout Jihočeské letiště České Budějovice a IDS Jihočeského kraje. Kraj bude i nadále používat své oficiální symboly, zejména znak, pro úřední záležitosti, souběžně s novým vizuálním stylem.

V soutěži se na 2. místě umístil Jakub Gruber a Jakub Korouš. Třetí misto obsadilo Studio Colmo. V porotě za odbornou veřejnost zasedli Jiří Karásek – grafický designér, studio Marvil, Kateřina Přidalová – teoretička designu, lektorka a novinářka a Lukáš Müller – grafický designér, studio Toman Design. Soutěž byla vyhlášena jako dvoufázová a bylo do ní vyzváno šest účastníků, pořádala ji organizace Czechdesign.

„Velká spousta lidí k nám na dovolenou nebo výlety jezdí a spoustu Jihočechů cestovní ruch živí. Proto nám celé logo, do kterého je zakomponován špendlík na mapě, připadá jako velmi jednoduchá a logická varianta upozornění na náš kraj.“
Martin Kuba, hejtman Jihočeského kraje

Původní logo

Autorkou předchozího loga Jihočeského kraje je grafická designérka Helena Jiskrová. Toto logo bylo používáno od roku 2009.

Nové logo


Explikace

Klára Kvízová Graphics

„Při tvorbě uceleného vizuálního stylu Jihočeského kraje jsme z mnoha cest variant vybrali tu, která funguje v zamýšlené široké komunikaci jednoduše a přitom výrazně. Otázkou řešení bylo, jak zpracovat komplexní zadání do jednoduchého výrazu, který musí splňovat řadu požadavků a významů.

V prvé řadě jsme se zaměřili na písmo. Písmo je nosičem výrazu samo o sobě, je nepřehlédnutelné, navíc si myslíme, že úkol vybízí navrhnout písmo na míru projektu. To se nám podařilo, písmu jsme dali jméno Emma, po slavné rodačce Emě Destinové, která žila ve Stráži nad Nežárkou. Je postaveno na tradičních proporcích bezpatkových písem. Typickým rysem je charakteristické verzálkové a zároveň iniciálové písmeno J, nebo geometrická interpunkce odpovídající kresbě značky špendlíku, který se objevuje logu.

Logotyp je tvořen názvem „Jihočeský kraj“ a symbolem „špendlíku“, který je umístěn na konec textu. Stejný princip umístění „špendlíku“ je propsán do dalších názvů organizací, jako je Jihočeská centrála cestovního ruchu, nebo podznačka Jižní Čechy. Dobře známá ikona špendlíku (pinu, místa…) je symbolem, který je díky používání v mapách nebo v navigacích dobře srozumitelný a veřejnosti známý. V našem návrhu znamená, že chceme „zůstávat v lokalitě“, je místem pro označení polohy, v přeneseném významu domova, cestování, nebo cíle, či „místa životu“.

Výraznou stránkou vizuálního stylu je barva. Paleta barev kraje je z našeho pohledu široká a pestrá, v asociacích na Jižní Čechy se nám objevuje celá sada zářivých barev, spojených s prázdninami, dovolenou, přírodou, kde hraje nejdůležititěší roli zelená barva lesů a modrá barva vodních ploch. Když si promítneme pohádkovou barevnost střech jihočeských měst, spolu se slunečným jasem, dostaneme se k paletě, která je použita v současném logu. Naší základní myšlenkou bylo se této různorodosti vyhnout, přitom ale zachovat jas a pestrost popsanu výše. Pojí se s tím i zadání podpořit kraj jako místo k životu, nejen tedy jako turistickou destinaci. Naše volba padla na výraznou zelenou barvu, která v sobě nese dynamiku, modernost a nejlépe nám odpovídá na otázku, jak celou identitu komunikovat. K ostatním barvám se nestavíme zády, používáme je v dalších vrstvách vizuálu. Vzniká nám tak návrh, který dobře pracuje v základu a v dalším rozpracování nabízí řadu nadčasových řešení, která jsou rozpoznatelná. Identikace místa se tak stává jednoduchou a to nám v konečném důsledku jde především.“

Písmo:

Základ nové vizuální identity Jihočeského kraje tvoří na míru vytvořené písmo Ema, pojmenované po Emě Destinnové.

Tým:

Ukázky

Zdroj a foto: kraj-jihocesky.cz, klarakvizova.graphics

Sending
Hodnocení čtenářů
1.98 (49 hlasů)