Článek

Kam až jste ochotni zajít a jak moc se sebou necháte zacházet jako s otroky?

Otazka tataroKam až jste ochotni zajít a jak moc se sebou necháte zacházet jako s otroky?

Ptám se, protože jsem byla u toho, když probíhalo výběrové řízení na animovaný spot a POS materiály pro jeden nejmenovaný produkt. Produkční studio dalo za ilustrace a podklady pro kampaň do výběrového řízení cenu celkem 30.000 Kč. No a tady jsme právě u těch otroků. Co z toho dostane vlastně ilustrátor, který zhotoví ilustrace
a potřebné podklady a dá tvář a charakter celému příběhu?

Dá se tomu vůbec říkat autorský honorář?

Přitom minimální hodnota takové práce je pro ilustrátora 90.000 Kč. Pokud si za svou práci necháváte platit almužnou, tak si pak nestěžujte, že se tím neuživíte. Pokud neznáte cenu své práce a svá práva coby autoři, tak z vás budou jen otroci. To je cesta do záhuby a nikoli k získání dalších zakázek. Pak je jasné, že ve všeobecném povědomí tato práce nemá tu hodnotu, kterou si zaslouží.

Už ani nejde o ten smysl tvořit něco pěkného, ale o to vyhrát díky nejnižší ceně.

Made in China…..Jak si ty klienty vychováte, tak se oni pak chovají k vám.

A ještě jedna záležitost, co by stála za zmínku. Nevím, jak se to děje ostaním ilustrátorům, ale já jsem se setkala s absolutní nekompetentností u agentur ohledně autorského práva. Stalo se mi například, že z mých ilustrací vytvořily úplně novou „ilustraci“, protože je k tomu dotlačil klient kvůli časovému stresu. Mně ani nezavolali a nepožádali o tu úpravu. Nechali se klientem dohnat k porušení zákona. Lidé pracující v reklamě by měli mít autorský zákon v malíku.

Text:
Věra Tataro

 

Design portal

https://www.designportal.cz/nazory-komentare/kam-jste-ochotni-zajit.html

09.08.11