BFF – “Business Friends Forever” – je filosofie, kterou kreativní komunikační agentura Insidea začala používat pro popis své strategie a způsobu práce. Je to výsledek dlouhodobého procesu, na jehož začátku byla jedna nestandardní kampaň pro klienta. Tento klient, jednička v oblasti hygieny, teď patří k “byznys přátelům” Insidea už sedmým rokem. Jak funguje podobné partnerství? Pohled pod pokličku agentury nám zprostředkoval kreativní ředitel Marek Říha.
Tvrdíte, že teprve po roku nebo i více letech se projeví skutečný potenciál spolupráce s klientem. Špičkové nápady na kampaně ale často vznikají velmi rychle.
Od nápadů k realizaci je cesta trnitá a dlouhá, zejména ve velkých korporacích. Kupříkladu jeden nápad, který jsme měli už před třemi lety, se teprve v létě zrealizoval – a teď je na shortlistu Zlaté Pecky. Zajímavé bylo se s odstupem podívat na náš návrh, starý téměř čtyři roky. Byl dobrý, fungoval by i tehdy, ale chyběl mu ten vhled, porozumění do hloubky všech souvislostí. Byla v něm řada nedostatků, které by měly vliv na úspěšnost projektu, což by byla škoda. Celkově byl nápad fajn, ale postrádal drobnosti, které ze super nápadu udělají geniální projekt. A tenhle rozdíl je pro mě důkazem toho, že naše filosofie funguje.
Matcha Tea. Zdroj: insidea.cz
Jak se stalo, že se z vašich klientů stávají business přátelé? Co vás vedlo k tomu investovat do nejistých dlouhodobých klientů před jistými krátkodobými projekty?
Stejně jako většina velkých změn v životě, i tahle se stala postupně – a učíte se za pochodu. Zjistili jsme, že u většiny klientů bez ohledů na segment trvá poměrně dlouhou dobu, než skutečně proniknete do celého byznysu a pochopíte veškeré zákonitosti, které mají ve finále zásadní vliv na naši práci a možnost klienta skutečně posunout. Zejména pokud jde o technologicky náročný obor, je třeba pochopit celou řadu souvislostí, zvládnout terminologii a získat dostatečný přehled. Toto období může trvat řadu měsíců i několik let. A teprve potom přicházejí ty nejlepší nápady a strategie. Takto jsme pracovali s klienty rok, dva, tři a pak jsme si uvědomili, že jsme navzájem v podstatě srostli, že ta oboustranná investice do vztahu se vyplatila a nese ovoce. A letos jsme si tento proces pojmenovali, protože za ním je naše vlastní know-how a jde o velkou výhodu – pro nás i pro naše byznys přátele.
Mohou být vůbec v byznysu přátelé? Může mít agentura a klient rovnocenný vztah?
Mohou a dokonce i musejí být byznys přáteli, aby vytvořili něco výjimečného. Protože jen v dlouhodobém a oboustranně upřímném vztahu s klientem můžeme skutečně pochopit jeho podnikání, značku, produkt a následně pak vymyslet strategii, zrealizovat ji a dosáhnout stanovených cílů. A během této doby, kdy společně zažijete úspěchy, řešíte problémy a trávíte spolu čas na schůzkách, se poznáte i osobně. Postupně se spolupráce prohlubuje, až se stanete téměř interním týmem klientovy firmy. Pak v jednom okamžiku přijde ta chvíle, kdy vám do sebe zapadnou všechny nabyté znalosti a vy najednou rozumíte danému klientovi a jeho byznysu na takové úrovni, že klient nemusí nic složitě popisovat ani vysvětlovat. Protože pracujeme s více “byznys přáteli”, těchto momentů jsme zažili vícero a naše spolupráce po nich byla kvalitativně jiná. A co je nejdůležitější, naplňuje obě strany a práce nás o to více baví. I proto je pro nás tak zajímavé mít dlouhodobé klienty. Naše spolupráce je pak hlubší a má úplně jinou dynamiku než rychloobrátkové kampaně či projektové zakázky.
Foto: Karel Vojkovský
Čím déle ale pracujete v určitém oboru, tím víc vás ohrožuje profesní slepota.
To možná platí, ale ne v segmentech, ve kterých se pohybujeme. Není to tak, že bychom měli jednoho jediného klienta a s ním pracovali 8 hodin denně. Naše výhoda je v tom, že jsme zároveň dobře vzdělaní v daném oboru a přesto si stále udržujeme odstup a nadhled. Vyžaduje to samozřejmě významnou senioritu a zkušenosti, navíc využíváme toho, že každý pracuje na jednom klientovi, a stane se tak “specialistou” na daný obor. Na strategické porady vždy zveme kolegy, co na daném klientovi běžně nepracují a mají tedy pohled zvenku. Je navíc zajímavé sledovat, jak se poznatky třeba z hygienické branže dají pootočit a aplikovat na výrobce strojů. Vše tedy začíná a končí s dobře nastaveným týmem.
Oproti jiným agenturám máte poměrně nízkou fluktuaci.
Je to dané jednak tím, že se z našich lidí zákonitě stanou specialisté na daný obor, kromě svého hlavního. A když už rozumíte třeba hygieně a strávili jste hodně času vzděláváním v tomto oboru, chcete toho využít. U “rychloobrátky”, tedy klientů, co je máte třeba jen na jednu kampaň nebo na jeden rok, se vzdělávat ani nemáte čas.
A to je druhá stránka naší filosofie BFF. “Business přátelé” to jsou i naši lidé, náš tým. V práci jsme všichni osm hodin denně, déle než jsme s rodinou, a svým způsobem máme vztahy jako rodina. Blízcí jsme si také v tom smyslu, že spolu trávíme spoustu času a také proto, že jsme k sobě poměrně upřímní. Stejně jako přátelé vám řeknou pravdu, i kterou si sám raději nechcete přiznat, tak i ve firmě si vyjasníme spoustu otázek. Stejně jako budujeme dlouhodobý vztah s našimi klienty, sžíváme se a vytváříme stále něco lepšího s naším týmem a s každým jednotlivým člověkem.
Tork. Zdroj: insidea.cz
Je to tedy otázka let, než se stanete s někým byznys přáteli?
Stejně jako u vztahu mezi lidmi, musíte si společně něco prožít. Já už dvacet let dělám reklamu, ve všech jejích podobách a formátech. Na jednu stranu mám obrovské zkušenosti a máloco mě překvapí. Na druhou stranu mě chybí to nespoutané nadšení, odvaha a nápady, které jsou často šílené i dokonalé. Nejde vymyslet nic absolutně nového, ale poučit se z toho, co existuje, inspirovat se a inovovat. Zde je právě důležité to, že daný obor známe do hloubky . A proto jsme dokonalý tým: někdo vychrlí desítky nápadů a já nebo kdokoliv jiný z odpovědných díky své zkušenosti z nich vybere ty nejlepší. Takhle v podstatě vznikl i samotný název Business Friends Forever. Během brainstormingu jsme hledali nejlepší způsob, jak vyjádřit, v čem jsme jiní než ostatní agentury. A byl to nejmladší člen našeho týmu, který mezi dalšími dvaceti nápady přišel s touto v podstatě jednoduchou a možná ztřeštěnou myšlenkou, že jsme jako Best friends forever, jen pro oblast byznysu. Nápad jsme podrobili nejen interní kritice, ale zkusili jsme tuto myšlenku i na naše stávající klienty a díky tomu, že s většinou z nich pracujeme na mezinárodních trzích, tak se tento nápad ihned ujal.
Vzhledem k tomu, že váš vztah s klienty je velmi úzký, jaké služby svým byznys přátelům poskytujete? Předpokládám, že to již nejsou jen typická kreativa a produkce.
Je to tak, portfolio služeb je neskutečně široké, o to je spolupráce zajímavější. Jednak si takto automaticky a průběžně zvyšujete odbornost a za druhé vás práce pořád baví a nemáte možnost vyhořet. Dnes už skutečně nejde jen o běžné projekty, jako je kreativa, webová prezentace, kampaně, vizuální styl atd. V mnoha případech se podílíme na kompletním rebrandingu společnosti, kdy vytváříme mission statement, obchodní strategie, vnitřní procesy klienta či nastavení informačních systémů, školení sales týmů nebo designu produktů. A to vše mnohdy v střednědobém nebo dlouhodobém plánování, což vyžaduje poměrně široký záběr a hlavně důvěru obou stran. Výsledná realizace, například v podobě nového loga, vizuálního stylu, kampaně nebo webové prezentace, je již jen pomyslnou třešinkou na dortu. Naše přidaná hodnota spočívá v naší konzultantské činnosti, know-how a hlavně zkušenostech napříč trhem, která je následně podtržená kvalitním designem a produkcí.
Děkuji za rozhovor.
Zdroj: insidea.cz
Titulní foto: Karel Vojkovský