Článek

Louskáček 2005 vyhlášen

Louskáček 2005Louskáček 2005 vyhlášen

14. ročník soutěže o nejlepší a nejkreativnější českou reklamu Louskáček 2006 zná svoje vítěze. 13. dubna proběhlo vyhlášení vítězů a rozdáno bylo 42 louskáčků.

Pro „normálního“ člověka by pohled do velkého sálu Lucerny letos 13. dubna znamenal pravděpodobně šok. Zatímco většina populace při znělce reklamy šátrá po dálkovém ovladači, zde by jste našli pravý opak. Plný sál lidí usrkávajících ze skleniček šumivé víno a sledující na plátně reklamy jednu za druhou. To celé až s malými přestávkami celé dvě hodiny.

Velký sál Lucerny byl tím místem, které bylo letos vybráné pro setkání kouzelníků české reklamy. O vůbec první „kouzelnou“ znělku Louskáčku se postaralo režisérské duo MODS ve složení Martin Přikryl a Michal Nohejl, produkci zajistil Bistro Films. Vyhlášení cen se už tradičně chopil Marek Eben a měl se opravdu co otáčet. Asi v polovině předávání prohlásil, že už v teď tu máme víc cen než na TýTý.

Design Louskáčků byl letos navrhnut tak, aby nějaký čas vydržel a nemusel se alespoň po několik příštích let navrhnovat znovu. Za návrhem stojí opět studio Olgoj Chorchoj. Výrobcem se stal Jewelry Design.

Na shortlist soutěže se dostalo 80 prací a porota krátce před začátkem předávání vybrala celkem 6 zlatých, 15 stříbrných a 21 bronzových Louskáčků. Cena Grand Prix letos udělena nebyla, cenu za klienta roku si odnesla společnost Kentoya a ocenění Zlatý ohníček, udělované každoročně za osobní přínos české reklamě, obdržel Michal Cihlář. V kategorii webových stránek Louskáček udělen nebyl. Panenka Hurtmie od Proximity si odnesla stříbrného louskáčka a nejúspěšnější agenturou se stala agentura McCann Erickson.

Osobně bych měl k soutěži pár výhrad a možná doporučení. Pro mě trochu nepochopitelné je rozdělení do tolika kategorií. Samozřejmě jsem pro to oddělit neziskové kampaně od těch „normálních“, ale přece jen kategorií je moc. Trochu nepřehledné je pro mě počet nominací v každé kategorii i počet udělěných louskáčků. Možná jsem něco zaspal, ale opravdu nechápu, proč by některá kategorie měla mít dva bronzové louskáčky a dál už nic, proč je do některé kategorie nominovaných 5 prací a do další jedna. Myslím si, že určité zpřehlednění by této soutěži pomohlo prorazit i mezi reklamní neprofesionály.

Michal Cihlář, nekorunovaný král českého linorytu, který si odnesl cenu Zlatý ohníček, byl oceněn především za práci pro pražské ZOO. Ta díky jemu dostala svojí nezaměnitelnou tvář, která funguje a každý kdo jste pražské ZOO navštívil musíte uznat, že bez jeho ztvárnění zvířat si „corporate identitu“ této instuce již nelze představit. Pokud máte zájem se o tvorbě Michala Cihláře dozvědět víc, pak doporučuji přečíst si rozhovor či koupit si knížku.

Louskáček je prestižní soutěž o nejlepší a nejkreativnější českou reklamu, kterou každoročně pořádá Art Directors Club České republiky ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur a Asociací producentů v audiovizi. Louskáček je součástí Art Directors Club of Europe Awards. Vítězné práce tak automaticky postupují do této významné evropské soutěže, která se koná v Barceloně.

Martin Kalda

https://www.designportal.cz/akce-vystavy/louskacek-2005.html

24.04.06