Tím, čím je pro herce Oskar, tím je pro motion designery Promax – soutěž, která každoročně oceňuje ty nejlepší v oblasti televizní grafiky. Po loňském stříbru nyní České televizi přibylo další ocenění a to hlavně zásluhou grafika Lukáše Veverky, který si z Promaxu odvezl Rocket Award. Lukáše jsem se rozhodl zeptat na několik otázek ohledně ceny a take na dojmy ze samotného Promaxu.
Gratuluji k velkému úspěchu v soutěži. Můžeš nám alespoň krátce přiblížit soutěž Promax a v čem je významná či vyjímečná?
Promax BDA se dělí na devět samostatných soutěží podle jednotlivých regionů. Severní Amerika, Afrika, arabské země, Asie, Austrálie, Evropa, Indie, Latinská Amerika a samostatnou soutěž má navíc ještě Velká Británie, která je ostatně dle mého názoru vůbec nejzajímavější zemí v oblasti televizní grafiky.
V Evropě se ani žádná podobně veliká soutěž v této oblasti nekoná, takže význam Promaxu je pro evropu klíčový. Jestliže tedy některá média přirovnávají Promax k filmovým Oskarům tak mají částečně pravdu. Pro lidi z televizní branže je to rozhodně nejprestižnější ocenění, které v Evropě mohou získat.
Vyhrál jsi v kategorii Rocket Award. O čem tato kategorie je a čím jsi na porotu zapůsobil?
Česká Televize přeložila Rocket Award jako Objev roku. Ale to není tak docela přesné. Rocket Award je kategorie určená pro nováčky, kteří nedělají v oboru déle než osmnáct měsíců. Je pravda, že se designu i animacím věnuji už dlouho, ale doposud jsem byl student. V televizním oboru jsem v době nominace pracoval prvním rokem. Těžko říct čím jsem na porotu zapůsobil. Rozdíl mojí kategorie oproti ostatním kategoriím je v tom, že se nehodnotí konkrétní dílo, ale porotci se rozhodují na základě třech spotů. U mě šlo konkrétně o Máte Slovo, Futuroskop a Výzvu. Práce z redesignu jsem tam neposílal, protože autorem koncepce i výtvarného stylu ČT4 Sport je Marek Cimbálník.
Vím, že jsi se Promaxu zúčastnil za českou televizi už podruhé. Poprvé to bylo loni v Berlíně, kde jste získali stříbrnou cenu. Můžeš srovnat svoji účast v soutěži loni a letos?
Před rokem jsem se Promaxu zúčastnil pouze jako divák. Cena byla za on-air kampaň časopisu ČT+ a s oceněním jsem neměl společného nic. Autorem kampaně byla Niké Papadopulosová a režisér Uroš Trefalt. Niké je autorkou vizuálního stylu ČT1 a Uroš byl vedoucím redesignu. Tehdy to ocenění pomohlo týmu redesignu v získání důvěry. Byl to signál, že tým tvoří lidé jejichž práce si cení i profesionálové v zahraničí. Redesign jako celek do soutěže letos poslán nebyl (bez nového loga ČT stejně není naše práce kompletní), ale letošní nominace a následně cena, kterou jsem letos vyhrál nasvědčují, že to co jsme pro televizi (pro diváky) dělali, jsme vlastně dělali dobře.
Kromě samotné soutěže probíhá na Promaxu řada přednášek. Mohl by jsi nám přiblížit ty, které tě zaujaly?
Jo, přednášky na Promaxu jsou pro mě osobně strašně důležité. Možná je to dáno tím, že u nás se nic takového na školách neučí. Možná je to i tím, že na Promaxu přednášejí ti nejlepší v oboru. Většinou jsou přednášky situovány do dvou sálů, takže nemáš šanci stihnout všechno. Vždy si musíš vybrat jestli půjdeš na jednu nebo druhou a případně pak změnit sál a risknout, že už si třeba nesedneš, což je na Promaxu naprosto normální. A lidem to nevadí a kvůli některým přednáškám klidně stojí víc jak hodinu na nohou. (Bylo by super kdyby přednášky měli takovou úroveň i na školách, aby studenti zaplnily sál k prasknutí a navíc neusnuli jak je díky řečnickým schopnostem vyučujících obvyklé.) O některé přednášky Promaxu je tak veliký zájem že se tam prostě všichni nevejdou.
Letos bylo ve dvou dnech dvacet šest přednášek. Osobně jsem zvládnul osm přednášek, takže je možné že ty nejzajímavější mě utekly.
Perfektní a velmi vtipná byla hned první přednáška The Secret Life of the Simpsons – The Stories They Didn’t Want You To Hear. Přednášel Mike Reiss, držitel ceny Emmy, scénárista Simpsonových.
Výborný byl Eric Anderson z DigitalKitchen. Přiblížil proces návrhu znělky seriálu Dexter. Měli jsme možnost vidět přípravné studie i storyboardy prvního a nepoužitého konceptu. Dokonce ukázal i nepoužitou verzi znělky, která se od znělky kterou známe lišila pouze v míře syrovosti. Mít možnost vidět do cizí ‚kuchyně‘ je zajímavé už jen pro to srovnání. A není pravda, že by klienti v jiných zemích byli o tolik lepší než u nás. I šéfkuchaři z takových studií jako je DigitalKitchen se potýkají se stejnými problémy jako my tady.
O televizním promu, a speciálně strategii zvané ‚Closing the Sale‘ hovořil Charley Holland. Navíc předstíral během přednášky silně podnapilý stav a ačkoliv to zní jako pitomost, bylo to opravdu zábavné a přesto to nerušilo. Když se odprostíš od obvyklých klišé jako je nikdy nechybějících ‚pět bodů jak dělat dobré promo‘ a posloucháš mezi řádky, tak ti zaručuji obohacující zážitek. Bohužel, právě tohle je nepřenosné. Tak se omlouvám a aspoň naservíruji těch pár zásad, které jsem si poznamenal, i když si uvědomuji že bez kontextu je to jen jedna pětina informace.
Get Poster First
(Pokud se vám povede předat vzkaz pomocí jednoho obrázku, dokážete to i v 20 sekundách)
Sell the Spirit Not the Story
(Předej náladu či pocit, ne popis příběhu – filmu)
Production Value are Part of the Message
(Když je z proma poznat, že jste do toho investovali čas i peníze, je to vzkaz pro diváka, že to myslíte vážně)
The Best Promos Create a Need That Can Only be Satisfied by Watching the Show
(Promo není o tom říct ti vše o filmu, ale o tom donutit tě ten film vidět)
The Culture is Everything
(…)
Pro představu se podívejte na stránky Promaxu kde jsou informace o všech přednáškách:
Kterým směrem se teď televizní grafika vydává? Můj osobní pocit je, že trendem je hodně živé a výrazně barevné ladění televizních kanálů. Viz například rebranding BBC Three. Jaký je tvůj názor?
Myslím, že to hlavní co se teď na poli televizní grafiky děje je ta změna systému. Boom digitálního vysílání nesrovnatelně rozšiřuje nabídku kanálů oproti analogu. S tím nastává klasický paradox – čím více kanálů tím méně diváků pro jednotlivé kanály. Z toho plyne, že se jednotlivé kanály snaží více zaměřit na svojí skupinu diváků. A musí to dělat mnohem agresivněji než tomu bylo v analogu, kde se naopak televize snažily být co nejméně výrazné a vyhraněné, aby si udrželi co nejvíce diváků a nikoho neodradili. Kanály pro mladé (BBC Three) budou barevnější a divočejší, kanály pro starší (BBC Four) budou naopak o to více seriózní a klidnější. Je to přirozené.
Díky za rozhovor.
Stránky Lukáše Veverky.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/akce-vystavy/lukas-veverka-vyhral-promax.html
16.04.08