„Ze všech materiálů, které jsem měla možnost projít, vyzařovala na mě radost. Tuto emoci ve mně evokovala právě dvě poslední písmena z názvu města Jeseni „ce“, to je právě radost, láska, příroda a voda,“ řekla grafička Zuzana Hegedüšová.
Inspirace přírodou
Autorku loga nejvíce inspirovaly letní prázdniny prožité právě v tomto městečku. Jesenice s 1700 obyvateli je obklopená klidným přírodním parkem Jesenicko, který je tvořen rybníky Jakuba Krčína z Jelčan, lesy, zelenými údolími, zajímavými skalními útvary, mokřady a zatopenými lomy.
Zuzana Hegedüšová navrhla jakoby rukou psané logo ze dvou písmen „ce“ během tří týdnů na konci minulého roku. Vybrala mu čtyři barevné varianty: žlutou (symbol radosti), zelenou (list stromu), modrou (zčeřená hladina) a červenou (lidé a láska). Zpočátku se bude používat s celým názvem „Jesenice“ a až se zažije, bude ho možné svobodně aplikovat i samostatně.
„…přemýšlej o tom, proč a pro koho tvoříš, kdo se na to bude dívat, kdo ho má chápat, jaký vizuální kód má předat, jak má vizuálně působit… V Jesenici se logo líbilo, já jsem naprosto nadšená, zadavatel a jeho firma také.“ zmínila autorka k vývoji loga na facebooku.
Let orla
Jesenice u Rakovníka získala městská práva v roce 1409 a v původním znaku je polcená stříbrno-červená orlice, erb pánů z Janovic. I na ten nové logo odkazuje. Novotvar má připomínat let ptáka.
„Znak se nám příliš nehodil do různých propagačních a turistických materiálů. Věděli jsme, že nějaké jednoduché logo potřebujeme, proto jsme zadali jeho vytvoření. Doufáme, že lidi osloví a zvyknou si a při pohledu na něj si ho spojí s naším městem,“ uvedl starosta města Jan Polák.
Univerzálnost loga
Původní znak s orlicí se uplatní především při slavnostních příležitostech, nový moderní budou lidé vídat v kulturním domě, na různých plakátech a pozvánkách na akce města, na vstupenkách, hlavičkových papírech, turistických mapkách a propagačních materiálech. Objeví se také na webových stránkách města i místního autokempu.
Vyjádření autorky
Autorku loga, Zuzanou Hegedüšovou, jsme požádali o explikaci loga a několik ukázek. Vzhledem k tomu, že se v médiích v posledních dnech objevily materiály, které neměly být veřejně publikovány a které byly spíše ukázkou aktuálního stavu, než finálním grafickým manuálem. Rozhodli jsme se nechat autorce více prostoru, pro samotné představení konceptu i osvětlení vzniklé situace. Text autorky vám nyní předkládáme v nezkrácené podobě:
Na logu jsem začala spolupracovat s Petrem Lokšou a jeho rakovnickým grafickým studiem, se kterými jsem navázala externí spolupráci. Já jsem v této spolupráci vystupovala jako tvůrce ideí a grafických podkladů a pan Lokša, jako tvůrce technického zázemí, přesných parametrů a tvorby orientačního systému. Celá spolupráce mě již na samém počátku naprosto nadchla jen díky tomu, že jsem se ve své grafické profesi nikdy nesetkala s tím, že město, které nemá ani dva tisíce obyvatel, chce nový orientační systém hlavní městské budovy a s tím spojené logo. Od pana Lokši jsem se dozvěděla, že starosta tohoto města je mladý nadšený člověk, který se snaží o pozvednutí kultury a má opravdový zájem, aby toto malé město kulturně žilo a fungovalo a proto mě spolupráce potěšila ještě více. A samozřejmě v neposlední řadě je velmi zajímavé připravovat takováto logo, jelikož loga pro města jsou specifickou kategorií sama o sobě, a bylo tak pro mě samotnou zajímavým procesem, při němž jsem si musela přesně uvědomit a promyslet, co by měl splňovat logotyp takovéhoto města.
Než začala má samotná práce na logu, předcházel celé tvorbě můj specifický detailní průzkum lokality, zájmových spolků, kulturního dění a samotných obyvatel. Dívala jsem se na profily různých skupin i samotných obyvatel Jesenice a konkrétně jsem zkoumala obecné dění. Proto jsem již od začátku přemýšlela o logu jako o určitém symbolu, který by měl splňovat mnou předem navržené obsahové struktury. Věděla jsem, že logo chci určitě navázat na určitou symboliku lidovosti a s tím související tvarovou lyričnost, hru a pohyb. Když jsem procházela fotografie z akcí města, líbila se mi velká aktivita a velmi široké spektrum kulturních a zájmových akcí, což mě mile potěšilo a na to se navázal první pocit, který jsem v souvislosti s tímto průzkumem a celkově spojeným pocitem s předchozí znalostí Jesenice a jejího okolí. A najednou jsem se znovu podívala na papír, na který jsem skicovala a vizuální kód posledních písmen psacími písmeny napsaného slova „Jesenice“ se mi obrazově propojil s tvarovým symbolem radosti, který jsem předchozí den náhodně viděla, proto jsem tuto ideu okamžitě rozpracovávala a čím více jsem uvažovala nad tímto symbolem, tím více jsem jej začínala vidět v několika významových rovinách. Jako první asociace se samozřejmě objevila symbolika srdce, dále jsem jej chápala jako list stromu, symbol se mi také propojil s určitou vodní plochou, se symbolikou vody samotné a v neposlední řadě jako určitý „vzlet“, „let vzhůru“ i jakési „gesto vztyčení“.
Byla jsem ráda, že se mi tímto použitím podařilo dodržet můj původní obsahově nastavený koncept a celé logo mi „znělo“ dobře. Také se mi podařilo propojit určitou formu lyričnosti, které odpovídá kudrlina loga, která je svobodná, ale přesto má přesně nastavenou strukturu a technicky vytvořenou vyváženou formu svého tvaru. Zároveň se mi líbilo to, že symbol tvoří dvě poslední písmena loga, což odpovídá vizuální obrazovosti ikonických značek, které jsou povětšinou zaštítěny určitým symbolem, zaručujícím „kvalitu“ neboli pravost…punc…, symbol tedy tvoří jakousi pomyslnou „tečku“ a ikonickou značku.
Logotyp je vytvořený tak, aby mohl fungovat symbol také sám o sobě, protože symbol navíc plní funkci speciálního dekoračního prvku, jelikož již před samotnou tvorbou jsem počítala s tím, že v tomto ohledu se logo bude do budoucna používat hlavně pro potřeby města jako takového, což budou pravděpodobně pozvánky a plakáty na akce města a drobnější tiskoviny, určené hlavně prezentaci kultury a informačního charakteru obyvatelům města. Symbol se tak dá velmi dobře a efektivně aplikovat na různá využití. Díky svému geometrickému tvaru vypadá dobře na fotografiích i strukturovaných pozadích, může fungovat na specifických materiálech, co se týče například různého strukturovaného materiálu, které se v menších městech, které dodržují určité tradice, objevuje v aplikacích na diplomech, ocenění, atd. Symbol proto může být dobře tisknut, vyražen i vytisknut. A v tomto ohledu stál také na předních místech požadavek právě na to, aby logo bylo co nejčistší a nejlépe použitelné i na jiných materiálech, jelikož jeho tvorba souvisela s orientačním systémem a použitím loga v orientačním systému budovy města Jesenice, kde je orientační systém vytvořen z vyřezávaných fólií a jiných materiálů, u kterých je nutné, aby byly fragmenty loga čisté a měly přesné linie. Toto použití bylo posouzeno jako vhodné mimo jiné i pro to, že symbol se dá otáčením příjemně variovat a muže tak sloužit jako šipka orientačního sytému nebo jeho doplňující symbol. Také bylo počítáno s budoucím použitím loga do vnitřní grafické prezentace města a s tím související tiskoviny, jako je dopisní papír, hlavička aj., kde může symbol sloužit jako hlavička tiskoviny.
Logo manuál loga prozatím neexistuje, celá práce je v procesu tvoření a postupných posunů. Oficiálně zatím vzniklo pouze logo, dva plakáty a jedno novoroční pf (přikládám v náhledu), vizuální styl, který se bude vázat k logu se bude kontinuálně vyvíjet s grafickými potřebami města Jesenice a bude se pomalu zasazovat do vizuálu tiskovin a prezentací města. Logu jsme prozatím nastavily 4 hlavní barevná použití, které primárně souvisejí s orientačním systémem budovy. Na ostatních tiskovinách, které dosud vznikly, se barevnost symbolu přizpůsobuje podkladu a opět tak ukazuje, že se může objevovat na podkladu, aniž by rušil, nebo jinak vadil a přesto hezky zaštiťuje a jednotí celý vizuál. Symbol může fungovat sám o sobě, ale jeho podoba je promyšlená tak, že je možné jej aplikovat v rastru nebo použít v lince, a nejrůznějších kombinacích, které tvoří lyrickou linku a tvoří vizuálně příjemný dekorační prvek.
Zcela nepochopitelně, aniž by mě někdo oslovil nebo se informoval, se na internetu objevila prezentace, kterou jsem tvořila k logu a měla sloužit pouze jako projekce a ukázání a popsání nového loga obyvatelům města, v určitých skupinách na sociálních sítích a byla označena „nepovedeným grafickým manuálem“, za nějž odtekly finance ze státní kasy“. Prezentace, jež byla z mé vlastní iniciativy plná nápadů, plná možností a různých skic, aplikací a možností a opravdu nebyla grafickým manuálem za desetitisíce, byla nazvána manuálem „přebujelým a neuceleným“ (což byl ale samozřejmě záměr, jako možné poukázání vývoje).
Celá prezentace byla vytvořena jako představení loga obyvatelům města Jesenice, nejednalo se o žádný oficiální ani neoficiální manuál, už jen díky tomu, že se prezentace konala v souvislosti s vánočním koncertem, a v souvislosti s tím, že jsem věděla, že budeme logo prezentovat a vysvětlovat místním, jsem se rozhodla pro velké množství náhledů a různých variant a použití, jelikož se své praxe a díky tomu, že svou práci velmi často naschvál konzultuji nejen s lidmi z oboru, ale také s lidmi, kteří z oboru nejsou a tudíž vím, jakou vizuální intenci má správně mít každá forma prezentace, aby byla příjemná a pochopitelná a díky předvánočnímu období a konané akci, jsem připravila množství hezkých vizuálů, které však opravdu nejsou manuálem, ale prezentací ideí a nápadů.
A navíc se domnívám, že rozpoznat to, co je grafický manuál, by měl snad každý grafik. Finální barvy loga i orientačního systému jsou jiné než v prezentaci, orientační systém je odlišný než skici v manuálu, které byly jenom možnou skicou a určitou inspirativní ideou toho, jak je možné logo používat a odkazoval pouze na to, že symbol může mít širokospektrální použití. Proto jsem byla poměrně nepříjemně překvapena zveřejněním této prezentace a jejím haněním a naprostou dezinformovaností. Já mám se vznikem loga propojenu jednu z nejhezčích a nejpříjemnějších grafických spoluprací.
Ukázky vizuálního stylu
Zdroj: denik.cz, facebook.com – MY Jesenice, jesenice-ra.cz, mam.ihned.cz