Nabízíme navržení Vašeho firemního logotypu, vytvoříme Vám firemní styl. Firemní styl (corporate identity) je tvořen logotypem….
Tak zhruba toto se objevuje v textu nabídky jednoho nejmenovaného grafického studia. Nedávno mi přišla nevyžádaná pošta, kde nabídka grafických prací obsahovala i Corporate Identity. Když jsem se krátkou dobu po té setkala na severu designportal.cz se stejným výrazem (všimněte si, že položka v menu je již opravena), věděla jsem že je třeba uvést některé věci na pravou míru.
Výraz Corporate identity se v grafice užívá v souvislosti s designem/stylem firmy. Ve skutečnosti však firemní design/styl nebo také Corporate Design je pouze jedná část tvořící Corporate Identity. Pojďme si krátce objasnit pojem Corporate identity a nástroje, které ho tvoří.
Corporate identity je formulována různým způsobem, ale podstata významu spočívá v komplexním obrazu firmy jako takové. Už z názvu logicky vyplývá, že se jedná o identitu, tedy o všechno to, co vás od druhých odlišuje. Tím tedy není myšlen pouze vzhled.
Corporate identity je tvořena z několika nástrojů, který vzájemným působením vytváří ucelený obraz o podniku. Tři základní nástroje Corporate identity jsou Corporate Behaviour, Corporate Design a Corporate Communications.
Vedle těchto nástrojů bychom našli asi i další, které lze přiřadit do Corporate Identity například Corporate Culture, která velmi úzce souvisí s Corpoate Behaviour), avšak pro účel tohoto článku je podstatné uvést tyto tři zákládní nástroje, se kterými se setkáte snad v každé publikaci, která se zmiňuje více o Corporate Identity.
Corporate Behaviour v překladu korporátní chování je určován zejména korporátní kulturou (Corporate Culture), která je tvořena normami, pravidly, symboly firmy, ale také představami a názory, které přínášejí do firmy zaměstnanci. Kultura v důsledku ovlivňuje chování zaměstnanců firmy jako celku, tak i jeho jednotlivců a to jak navenek, tak zevnitř.
Corporate Design nebo také jednotný vizuální styl je v první řadě tvořen Corporate Design Manuálem, který určuje vizuální prvky firmy a jejich užití. Sem patří logo, firemní barvy, použití v tištěných i digitálních materiálech. Mnoho firem dodnes takový manuálem nevlastní a vcelku ani nemají větší zájem něco takového tvořit, což vzhledem k nákladnosti je pochopitelné. Na druhou stranu jednotný vizuální styl je to, co firmu odlišuje od druhých a způsob, jakým dokáže potenciální či stávající zákazník firmu jednoduše identifikovat.
Corporate Communications jsou veškeré komunikační prostředky firmy jako reklama, public relations, podpora prodeje ad.
Jednotlivé nástroje Corporate Identity se vzájemně ovlivňují a tvoří mezi sebou vztahy. Nástroje působí jak navenek, tak zevnitř firmy. To jak budeme užívat firemní logo, to jaké barvy se budou kde objevovat a jakým způsobem zapojíme do tohoto procesu zaměstnance, a jak tito zaměstnanci pocítí jednotu i uvnitř firmy, to vše následně tvoří celou identitu, a tím pak image, která působí opět nejen na okolí firmy, ale také uvnitř na zaměstnance a všechny, kteří mají s firmou styk.
Je to již nějakou dobu, co se mi do ruky dostala Corporate Identity Set od nakladatelství Kafka. I přesto, že název je Corporate Identity, není zde mylně užíván pouze v souvislosti s vizuální prezentací firmy. Hned v úvodu se dovíte, co je Corporate Identity, jaké má nástroje a že celá tato publikace se zaobírá pouze jednou jeho částí, a to je Corporate Design.
Logicky vyplývá, že žádné grafické studio nemůže a ani nedokáže nabídnout Corporate Identity. Nedokáže vytvořit sociální vztahy, rituály, pravidla, na kterých stojí celá identita firmy.
Corporate Identity je zavedený pojem, který má svou přesnou definici. Má své nástroje, které jsou řadu let také řádně popsány. Nepoužívejme název Corporate Identity nesprávně jen proto, že mnoho dalších ukazuje svou nevědomost jen aby se zalíbilo a vydělalo na tom peníze.
Hlinková Judita
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/nabizite-corporate-identity.html
24.07.06