To není Déjà vu, ale skutečnost. Ač v loňském roce Ministerstvo kultury vyhlásilo tendr na nové logo a vybralo vítěze, chce tuto akci opakovat. Vítězem byla reklamní agentura Publicis, která vyhrála s logotypem a konceptem dvojice Klára Voborníková a Tomáš Blaha.
Logotyp, šedočervený dvouocasý lev, jeden z prvků českého státního znaku, většina kulturních a kultivovaných lidí zná. Jedná se opravdu o velmi zdařilý logotyp, který je dostatečně srozumitelný a reprezentativní i pro Ministerstvo kultury. Vyváženě symbolicky snoubí státnost a volnost umění, které je patrné v odlehčených a dynamických tvarech tahů. Typografická část pak logotyp pevně usazuje a dodává logotypu současnost.
Ministerstvo kultury nevypsalo žádný tendr a ministr Jehlička na přímo oslovil VŠUP. Konkrétně Ateliér grafického designu a vizuální komunikace Rostislava Vaňka. Což je dosti zvláštní postup. Ne, že bych pochybovala o umu VŠUP neb za studentskými realizacemi stojí již řada realizací (př. logotyp Národního památkového úřadu, corporate identity města Brna, Pražské městské knihovny apod.), ale zdá se mi postup ministerstva trošku zvláštní.
Na dotaz, proč vůbec vzniká nové logo jsme se odpovědi dočkali z tiskového odboru ministerstva od Daniela Hermana:
„Kvalitním logem chceme vyjádřit nejen náplň ministerstva kultury, ale také profesionalitu a solidnost. Grafický manuál, který vzniká, bude závazný pro všechny zaměstnance ministerstva, tím bude zajištěna stylová jednota všech tiskovin a jiných vizuálních dokumentů, kterými se ministerstvo prezentuje navenek i uvnitř“. Je otázkou proč se tak neděje již se stávajícím logotypem.
Nespokojeným však není jen ministr a ministerstvo, ale také grafik Aleš Najbrt. Ten je nespojen hned dvakrát. Pro ČTK řekl: „Stávající logo ministerstva kultury není kvalitní a je dobře, že se změní“. Po té pak reagoval ještě na rozhodnutí ministra oslovit školu: „Pokud nové logo vytvářejí studenti, považuji to za chybu. Studenti mají studovat a takovou práci, jako je tvorba loga či vizuálního stylu státní instituce, mají dělat profesionálové. Studenti medicíny také neoperují a studenti architektury nestaví domy“.
Já ani pan Najbrt s tím nic bohužel neuděláme a tak se všichni můžeme jen těšit na to krásné, nové, zcela funkční a ministersky dokonalé logo a vizuální styl.
Mám dojem, že úřednická chapadélka a vkus mají čím dál větší vliv a čím dál méně soudnosti a úcty k vědění těch druhých, v oboru „kovaných“ (nemyslím A. Najbrta).
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ministerstvo-kultury-logo.html
18.12.07