Hodnocení čtenářů
( hlasů)Vedení města Nymburk se rozhodlo v březnu 2017 vyhlásit soutěž na zpracování návrhu vizuálního stylu města. Unie grafického designu byla přizvána jako odborný partner pro hladký průběh celého výběrového řízení. Na základě několika schůzek nad jeho obsahem a formou bylo rozhodnuto o uspořádání vyzvané neanonymní soutěže. Na základě referencí bylo v druhé polovině roku osloveno 15 zkušených grafiků či grafických studií, z nichž dvě třetiny se rozhodly účastnit a na konci září předložit své prezentace. V komisi za UGD zasedli Michal Kotyza a Štěpán Holič. Bodovému hodnocení sledovaných kritérií předcházela dvouhodinová diskuse nad jednotlivými návrhy s důrazem na řemeslnou kvalitu a bezproblémové fungování značky v kontextu vizuálního stylu.
Návrh grafického studia Colmo oslovil porotce sympaticky provedeným systémem, který dokáže komunikovat od jedné výrazné litery po komplexní text doplněný v případě potřeby sérií obecně i lokálně orientovaných piktogramů. Porotci sepsali řadu praktických připomínek řešících především technické nesrovnalosti v sazbě úředních listin, problematický souběh znaku a loga či poměrové vztahy značky s názvy městských institucí.
Historická tradice i atmosféra místa
Logo města Nymburk jsme vytvořili úpravou horního serifu litery N. Vznikla tak snadno zapamatovatelná grafická zkratka, která odkazuje na výjimečné historické hradby. Serify zároveň parafrázují další dominantu města – kostel sv. Jiljí – v jedinečném architektonickém stylu cihlové gotiky, na který jsou obyvatelé města právem hrdí.
Historická tradice pro nás však nebyla jedinou inspirací. Ceněná funkcionalistická architektura, občanská vybavenost, přírodní krásy polabské nížiny, poetika Bohumila Hrabala nebo možnosti sportovního vyžití, to jsou všechno témata, která jsou v jednotném vizuálním stylu zastoupena sadou stylizovaných symbolů. Jejich kombinací s písmenem N píšeme příběh architektury, historie, sportu, umění nebo krajiny. Tvaroslovím doplňují značku, nesou v sobě atmosféru místa a představují Nymburk jako moderní, sebevědomé a uvolněné město.
Kromě sady piktogramů je další důležitou součástí vizuálního stylu také písmo. Kvalitní rozsáhlá rodina písma Brix typografů Hannese von Döhren a Liviuse Dietzela (písmolijna HVD Fonts) byla navržena v roce 2011 ve slab i sans verzi a nabízí široké možnosti využití.
Miroslav Roubíček
Co owner at COLMO
Kromě zavedení nového loga v podobě celého jeho názvu „Nymburk“ či pouze ikony „N“ se chystá také nová podoba městského zpravodaje a dalších informačních tiskovin, brožur a publikací, plakátů, dárkových, reklamních a propagačních předmětů nebo vlajek. Na radnici začne být používána nová podoba vizitek, hlavičkových papírů a on-line komunikace.
Na základě nové koncepce by měly být navrhnuty značky a jednotný vizuální styl pro Technické služby a městskou policii, polepy aut, pozvánky, novoroční a jiná přání a styl by se měl projevit i v orientačních systémech městských institucí a města samotného.
Ukázky aplikace vizuálního stylu
Zdroj a foto: colmo.cz, linkedin.com