Na webových stránkách Českého rozhlasu a také na portálu veřejných zakázek Ministerstva pro místní rozvoj můžete najít zadávací dokumentaci pro výběrové řízení na nové logo, za které Český rozhlas nabízí 2,5 milionu korun. Pokud máte zájem se soutěže zúčastnit, měli byste si pospíšit. Uzávěrka podávání přihlášek je totiž už 4. září.
Nové logo od roku 2013
Cílem veřejné soutěže je vytvořit pro Český rozhlas zcela novou korporátní identitu celého portfolia značek rozhlasových stanic, uměleckých těles, soutěží a projektů Českého rozhlasu, včetně základního logotypu značky Český rozhlas. Sada logotypů by měla tvořit jeden vzájemně kompaktní a jednotný celek, který bude souznít s mateřskou značkou Český rozhlas, bude odpovídat charakteru a poslání instituce a působit moderním a nadčasovým vizuálním dojmem. V této souvislosti je cílem rovněž vytvoření odpovídajícího vizuálního stylu pro ČRo a výše uvedené portfolio značek. Veřejnosti by měla být nová korporátní identita představena v roce 2013 v souvislosti s 90. výročím ČRo. (citováno z verejnezakazky.rozhlas.cz)
Veřejná soutěž, ale ne pro každého
V zadávací dokumentaci si, mimo jiné, můžete přečíst podmínky pro účast, které tak trochu účast široké veřejnosti omezují. Ono to popravdě není tak úplně špatně, že se porota nebude muset probírat hromadou návrhů z ulice, ale na druhou stranu tyto podmínky mohou být omezující i pro řadu šikovných freelancerů, kteří v tomto případě mají šanci uspět pouze jako součást firmy či grafického studia.
Jedná se například o podmínku pěti obdobných realizovaných zakázek v posledních třech letech v objemu každé z nich minimálně 200 tisíc korun. Dále je tam podmínka minimálně středoškolského vzdělání v oboru grafického designu nebo příbuzném oboru. Anebo dále požadavek na oprávnění k podnikání v oboru „příprava technických návrhů“… Měl jsem zato, že už delší dobu živnostenský úřad nic takového nevystavuje, protože celý tento obor spadá do volných živností, které nejsou dále specifikovány.
Loga celoplošných stanic Českého rozhlasu, foto: www.rozhlas.cz
Odborná porota?
Informace o porotě najdete na stránkách věstníku Ministerstva pro místní rozvoj, odbornou veřejnost reprezentují tři jména: Jiří Mikeš, Jitka Vysekalová a Karel Aubrecht. Se vším respektem se první dva porotci dají považovat pouze za teoretické odborníky na danou problematiku, a ani Karel Aubrecht není žádným corporate identity specialistou. Osobně mi v porotě chybí někdo ze současné či nastupující generace designerů se zkušenostmi přímo v daném oboru. Škoda.
Některá další loga používaná Českým rozhlasem
Harmonogram restrukturalizace Českého rozhlasu v letech 2012 – 2014, foto: www.rozhlas.cz
Zvláštní logo k 85. výročí Českého rozhlasu, foto: www.rozhlas.cz
Nadační fond Českého rozhlasu, foto: svetluska.centrum.cz
Zdroj:
www.rozhlas.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/graficky_design/cesky-rozhlas-soutez-logo.html
23.08.12