Hodnocení čtenářů
( hlasů)Město Olomouc používá současné logo od roku 2008, vzešlo z veřejné soutěže, jejímž vítězem se stal pražský grafik Jan Kolář. Předchozí varianta loga pocházela ze soutěže v roce 2004. Město v té době používalo slogan „město dobré nálady“, které bylo nutno v logu použít. Více jsme o soutěži psali na Design portálu.
Novou veřejnou soutěž na vytvoření jednotného vizuálního stylu vyhlásila Olomouc v září roku 2007. V soutěži otevřené všem autorům se nakonec sešel úctyhodný počet 245 návrhů od 137 autorů. Všechny návrhy posuzovala 13 členná hodnotící komise složená ze zástupců města a z předních odborníků v oblasti designu a výtvarného umění. Kromě primátora Martina Novotného a dalších členů Rady města Olomouc v ní zasedl například předseda Typo Design Clubu Rostislav Vaněk, předseda Asociace užité grafiky Karel Míšek a také ředitel Muzea umění Olomouc Pavel Zatloukal nebo vedoucí katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP Olomouc Hana Myslivečková.
Po posouzení všech soutěžních prací postoupilo do druhého kola pět návrhů, které měli autoři dopracovat podle připomínek hodnotící komise a aplikovat navržený styl na konkrétní vybrané předměty a materiály. Na základě takto rozpracovaných návrhů pak komise jednomyslně vybrala návrh Jana Koláře z pražského Kolargrafik studia, který následně Rada města Olomouce vyhlásila vítězem veřejné soutěže. Autor vítězného návrhu získal, kromě odměny ve výši 50 tisíc korun, právo na uzavření smlouvy na zpracování grafického manuálu za 300 tisíc korun. Skicovné ve výši 20 tisíc korun obdrží také autoři, jejichž práce postoupily do druhého kola soutěže.
„Skutečným testem úspěšnosti výsledků soutěže však bude až reálný život, uplatnění vítězného návrhu v praxi a jeho přijetí občany města a našimi partnery. A v tomto směru novému vizuálnímu stylu statutárního města Olomouc držím palce.“ Martin Novotný, primátor
Znak
Původní logo
Nové logo
Explikace
„Základním prvkem logotypu je motiv červeno-bílé šachovnice vycházející z moravské orlice, resp. heraldického znaku města. Proto je čtverec a střídání čtverců výchozím principem pro grafické aplikace v rámci tohoto jednotného vizuálního stylu.
Vizuální styl města Olomouc užívá jako své základní písmo akzidenz grotesk. Výrazná, dobře čitelná kresba tohoto písma se uplatní nejen v logotypu města, ale je ideální i pro sazbu administrativních a prezentačních tiskovin. Písmo akzidenz grotesk má jako jedno z mála počeštěných písem velmi vyváženou kresbu i ve verzálkové podobě. V elektronických aplikacích (powerpoint, šablony ms word, e-mail, formuláře…), kde na cílových počítačích není možné předpokládat instalaci potřebného fontu, je možné písmo akzidenz grotesk alternovat písmem Helvetica nebo Arial.“
Ukázky vizuálního stylu
Zdroj a foto: olomouc.eu, linkedin.com