Značka Opavské Slezko je aktivitou města Opava, které společně s dalšími partnery chce podpořit turistický ruch v tomto regionu. Jednou z prvních aktivit je vytvoření nového loga, které bylo v minulých dnech představeno veřejnosti a které bychom nyní chtěli představit i vám.
Zdroj: opava-city.cz
Vybíralo se z 37 návrhů
Dle oficiálních stránek města Opava do výběrového řízení přišlo 37 návrhů od 23 uchazečů a vybráno nakonec bylo logo opavského grafika Karla Meleckého.
Zveřejněná explikace loga: Vítězné logo dle autora odkazuje na přírodu a kulturu, představuje knihu poznání, menu a znázorňuje harmonickou nabídku. Barvy loga odkazují k barvám města Opavy a ke slezské orlici. Logo tak plně koresponduje se strategií rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Opavské Slezsko, kdy za silné stránky oblasti považujeme především pestrou kulturně-historickou nabídku atraktivit.
Vyjádření autora loga Karla Meleckého:
„Problém číslo jedna: Opavské Slezsko je marketingový konstrukt, jehož hranice neznají ani obyvatelé a který navíc nemá jednoznačné atraktivity typu jižní Čechy = rybníky, Krkonoše = hory. Jedna věc tedy byla vůbec najít příjezdovou symboliku hustě osídlené zemědělské krajiny.“
„Druhá věc pak snaha odlišit logo od ostatních regionů a aspoň trochu je zviditelnit v „logoshlucích a logolincích“ — je to tam samé sluníčko, kopeček a vlnka. Současně jsem se ale neodvážil rezignovat na obvyklou výpravnost značek v tomto segmentu.
Jak se to autorovi loga podařilo, na to jsem se zeptal dvou grafiků.
Názory
Loga a vizuální styly turistických oblastí jsou ošemetná věc. Snaha o líbivost často vede k bezúčelnému a nekoncepčnímu použití mnoha barev. Oceňuji, že tomu se Opavské Slezsko vyhnulo. Barevnost loga společně s použitou stylizací ve mně ale evokuje spíše divadelní či hudební festival než turistickou oblast. To je společně s použitou typografií má nejzásadnější výtka k logu. Volbě písma bych věnoval také větší pozornost.
Věc, která mi ale naprosto uniká a nedává žádný smysl, jsou vyseknuté litery “O”. Jak vtipně poznamenala kolegyně, možná se na Opavsku za kulturní vyžití považují i „céčka“. Ale asi ani to nebude ten pravý důvod.
Tomáš Silný
positivezero.co.uk
Foto: PositiveZero
Připadá mi obtížné hodnotit kvalitu této nové identity. Pokud není logo součástí konceptu, který nevidíme, tedy předpokládáme, že neexistuje, a nemůžeme jej hodnotit z hlediska jeho funkce. Nemohla jej tak hodnotit ani odborná porota. Zde vidíme zcela samoúčelný výtvarný prvek, který se nám může a nemusí líbit.
Z výtvarného hlediska je logo nepříliš zdařilé. Nečitelná úprava lineárního písma s výseky stylově nesedí k symbolu, který je v jakési rozpustilé perspektivě. Působí na mě jako zastaralý trend. Symbol i logotyp spolu navzájem soutěží o pozornost. Tahy noty i květiny jsou necitlivě provedené, vykazují technickou nezdatnost. Symbol je složitý a z dálky se ztrácí jeho čitelnost.
Interpretace symbolu je spíše nejednoznačná. Napadá mě: Je tam hezky a hraje tam hudba. Dále mně napadá, že chtějí ukázat Opavsko jako zemi krále Miroslava, kde je povoleno si zpívat a rozvíjet poupátka.
Tajenku prozrazuje úřední explikace, jako vystřižená z příručky How to bullshit in marketing communication: „Logo tak plně koresponduje se strategií rozvoje cestovního ruchu turistické oblasti Opavské Slezsko, kdy za silné stránky oblasti považujeme především pestrou kulturně-historickou nabídku atraktivit.“ Takže tulipán a nota vzhůru nohama reprezentuje pestrou kulturně-historickou nabídku atraktivit! Jupí! A je to.
Logo Opavské Slezsko je krásným příkladem současné marketingové poptávky. Stále dokola se zaměňuje význam slov logo a značka. Potřebujeme zvýšit turistický ruch? Pořídíme si logo, to nás zachrání. Nemít logo je totiž slovy koordinátorky projektu „z hlediska dnešního moderního marketingu velmi špatné a nekonkurenceschopné“. Hodně štěstí.
Adam Hrubý
twitter.com/adamhruby
Foto: Facebook.com
A jak se nové logo líbí vám? Hlasujte pod článkem.
Zdroj:
opava-city.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/opavske-slezsko-logo.html
19.11.12