Oliviera Toscaniho na stránkách Design portálu asi není třeba představovat. Snad jen krátce. Proslavil se svými provokativními fotografiemi pro společnost Benetton. Vzpomeňme alespoň některé jeho kampaně. Například zobrazující kněze líbajícího se s jeptiškou, tři lidská srdce či oblečení mrtvého vojáka.
Se svou novou kampaní se na O. Toscaniho obrátil milánský módní dům NOLITA. Toscani na hlavním vizuálu představil zcela nahou mladou ženu s vychrtlou postavou, která trpí anorexií. Podle Toscaniho se jedná opět o celosvětový problém, před kterým by se neměly přivírat oči. Bohužel, jak se mu to stalo již mnohokrát, Toscaniho zvolené téma vzbuzuje vlnu nevole a reakcí. Se zápornou reakcí přišla také starostka Milána Letizia Morattiová. „Starostka žádá, aby byla tato kampaň zrušena a reklamy staženy z plakátovacích ploch patřících městu“, řekl mluvčí radnice v Miláně, ve městě které je považováno za mekku italské módy.
Tradiční týden módy, který se v Miláně konal v minulých dnech, provázela kampaň proti anorexii, jež bývá častou chorobou vyhublých modelek. Dominovala jí právě reklamní fotografie Oliviera Toscaniho s anorektickou ženou. Plakáty jsou nicméně v druhém největším italském městě stále k vidění na místech patřících soukromým skupinám.
„Je škoda, že Milán má takovou starostku, jako je Morattiová“, komentoval postoj představitelky sám autor. Nynější kampaň proti anorexii vyvolala bouřlivou polemiku nejen v Itálii. Například ve Francii se Toscaniho reklama s fotografií nahé anorektické ženy nesmí objevit. Rozhodl o tom úřad, který má posuzování reklamy na starosti a podle kterého je toto zpodobnění osoby v rozporu s lidskou důstojností a s morálním kodexem.
Lucie Schwarz
23.10.07