Nedávno jsem četla zajímavé pojednání na téma originalita v reklamě od předních českých creative directorů. Většina z nich hájí originalitu a zároveň připouští možnou inspiraci či podobnost. Ono se přece alibisticky vždy tvrdí „všechno už tady bylo“. Klient však vždy chce originalitu a za ni si také platí.
Já osobně jsem samozřejmě zastáncem originality. I proto než vytvořím/e novou kampaň necháme si zpracovat kreativní monitoring konkurence, abychom se vyhnuli tomu, co tady „již bylo“- ať už je to koncept či vlastní nápad. Zároveň by měl mít v sobě každý kreativec kromě své jedinečnosti a originality dávku slušnosti. Svět je opravdu malý a s rozrůstajícím se internetem se ještě zmenšuje.
A k internetu se váže i podobnost o které chci psát. S rozvojem internetového obchodu a patrně i vlivem vánoc přichází expanze TV spotů vybízejících k aktivitě na www. Pozadu nezůstává ani aukční portál Aukro.cz. Ten přišel s „loveckým“ spotem za kterým stojí nová reklamní agentura Konektor (psali jsme o ni na Design portále 14. 04. 2008)
Hm. Dynamický, barevný… hezký, opravdu povedený spot s nápadem.
A teď se podívejte na spot eBay
Hmm. Dynamický, barevný… hezký, opravdu povedený spot s nápadem.
Nabízí se tedy otázka originality.
Je Aukro jen kopie australského eBay? Anebo měl Martin Charvát z Konektoru stejný nápad a náhodou ve stejném segmentu?
Vyjádření Martina Charváta z Konektoru:
„A co když je to opačně? Co když je australský eBay kopie Aukra?“
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/original-inspirace-kopie-aukro.html
07.11.08