Hodnocení redakce
Krásná práce, které není co vytknout. Od skvělého nápadu loga fungujícího i otočeného o 180 stupňů, přes návaznost na soutok řek až po bezvadně zpracovaný vizuální styl, včetně variant etiket. Na míru upravené písmo je pak už jen třešničkou na dortu. Jestli někdo bude dělat knihu „Nejlepší loga”, tohle by tam mělo být.
-
Logo
-
Vizuální styl
-
Zpracování
Celkově
Hodnocení čtenářů
( hlasů)Pivovar Proud je nová značka experimentálního minipivovaru, který sídlí v prostorách bývalé elektrárny v Plzni, na soutoku řek Mže a Radbuzy. Z tendru, který pořádala organizace Czechdesign, vzešel vítězně návrh studia Artbureau. Nový vizuální styl pracuje s vlnovkou a typografickým řešením loga, které funguje i otočené o 180º.
Za minipivovarem stojí silná značka Plzeňského Prazdroje, má však být na něm nezávislý a mít bude i vlastní vedení a sládky. Zaměřit se má na experimentování s pivními styly, surovinami i technologickými postupy.
„Stavba domu obvykle začíná první cihlou. My jsme začali vlnkou. Úkol zněl jasně… spolupráce, experiment, hravost.“
Jakub Wdowka, Artbureau
Explikace
Jakub Wdowka, Artbureau
„Na začátek by bylo vhodné zmínit, že jsme přijali účast v tendru na logo ‚řemeslného pivovaru Proud‘. Informace, že za projektem stojí lidé z Plzeňského Prazdroje, nás dost překvapila. Těžko bychom na českém pivním hřišti hledali klasičtějšího hráče. Nicméně zadání znělo slibně… spolupráce, experiment, hravost.
Vývoj nezávislé pivní scény ukazuje, že klasické pivní etikety či logotypy z fraktur už nemusí být nutně jedinou správnou volbou. Nově vznikající pivovary odráží často osobnost svých sládků, názvy piv se podobají názvům skladeb punkových kapel a z pohledu grafického designera je v podstatě vše dovoleno. Značku jsme se proto snažili připravit na jakýkoliv experiment, jak ostatně ilustrují například návrhy možného zpracování etiket z původní soutěžní prezentace.
Dlouhá explikace logotypu je dle mého zbytečná. Souhrou okolností nám značka vykrystalizovala do podoby hravého ambigramu. Kdy se vám povede, že vám značka funguje i po otočení o 180°. Vlnka, zvaná „tilda“, je pak i symbolem pro střídavý proud, pivovar sídlí u soutoku Mže a Radbuzy v bývalé elektrárně, takže se nám jednotlivé dílky skládačky nenásilně propojily. Otáčení logotypu nás mimochodem stále nepřestává bavit.
Vizuální jazyk se pozvolna rýsuje a sami jsme zvědaví, kam nás práce na něm časem zanese. Snažíme se ho zatím udržet co možná nejflexibilnější. Pro některé aplikace se zdají být vhodnější hravé fotografické kompozice, pro jiné zase neméně hravá vektorová kresba, která je nám dost blízká. Michal Škoda, ředitel Proudu, nám zatím dává poměrně volnou ruku a je nakloněn dialogu, za což jsme mu samozřejmě neskutečně vděční… A věřím, že i na kvalitě výstupů je to vidět.“
Písmo
„Písmo Proud Grotesk pro pivovar navrhl mladý chilský typograf Franco Jonas. Původně jsme chtěli jen koupit licenci na jedno ze starších písem písmolijny W Foundry, které už nebylo v distribuci. Nicméně po několika konzultacích jsme se s Francem dohodli, že z písma necháme jen některé části a zbytek podrobíme faceliftu, který mimochodem dalece přesáhl naše očekávání.
Písmo kombinuje technickou strohost, řemeslnou neuhlazenost s určitou naivní hravostí. Franco měl v původním písmu velké množství alternativních znaků (někdy až 4 pro jedno písmeno), čehož jsme využili při sestavování kurzívy, pro kterou jsme vybrali varianty co nejvíce asociující rukopis. Kurzíva se tak v mínuskách poměrně liší od statické verze, nicméně je vidět, že pořád patří do rodiny. Bonusem pro nás byl stencil, který k pivovarnictví tak nějak historicky patří. I tady Franco překvapil hravostí některých dělení.“
Varianty loga
Tým:
- Design: Jakub Wdowka, Ondřej Kramer
-
Fotografie: Marek Bartoš
- Písmo: Franco Jonas
Ukázky možného řešení etiket
Nejedná se o finální návrhy, spíše o ilustraci možného použití značky.
Ukázky vizuálního stylu
Zdroj a foto: pivovarproud.cz, artbureau.cz, adc-czech.cz