Měl to být projekt do šuplíku, ale pak se jej jeho tvůrci rozhodli dát městu darem. Řeč je o novém logu města Prahy a studiu Kontra. Transparentně o projektu prohlašují, že prostě jen chtějí ukázat, co umí a něco udělat pro město, v němž žijí. Pokud město vypíše výběrové řízení, přihlásí se s cenou 1 Kč.
Motivem loga je srdce, které má symbolizovat život. Koruna z lipových listů, které navazují na znak Prahy. Žlutá barva odkazuje na královský původ Prahy a zároveň má být barvou, která odlišuje komunikaci města od ostatních vizuálů na ulici. Součástí BrandBooku je i nový návrh loga Letiště Václava Havla, městských částí a řady dalších aplikací. Autorem současného loga z roku 2002 je Studio Najbrt. Současná loga městských částí jsou řešena samostatně a obvykle bez jakékoli návaznosti na vizuální styl města.
Vizuální styl a logo města je součástí projektu, který pracuje s příběhem rozdělení Prahy na dvě města (PRA-HA) a iniciativou „mosty v Praze nechceme“. V BrandBooku je celkem podrobně popsán a analyzován stav, kdy mezi dvěma břehy Prahy není žádný most a dochází k řadě očekávatelných situací.
„Nejdřív jsme si mysleli, že to bude projekt do šuplíku. Ale jak se odvíjel rok 2020, pochopili jsme, že i my musíme našemu městu pomoci. Rozhodli jsme se tedy věnovat novou vizuální identitu a logo městu Praha jako dar.“
Adam, Markéta, Honza, Lenka a Zdeněk, studio KONTRA
Stávající logo
Návrh nového loga
Explikace
Markéta Steinert, studio KONTRA
„Praha neboli živé město. Symbol srdce, jako orgánu dávájícího lidem život, odkazuje k naprosto zásadní roli města jako takového – je to místo, kde lidé žijí. A které dává celé komunitě život. Srdce odkazuje i k podobě Prahy, když se poprvé sjednotila v únoru 1784. Spojená města pražská tehdy nápadně připomínala svým tvarem na mapě srdce.
V neposlední řadě je pak symbol srdce odkazem na polohu města Praha v samotném srdci Evropy.
Nad srdcem je posazený klenot v podobě “koruny” z tří lipových listů. Lipové listy odkazují na původní erb hl. m. Prahy, kde tvoří ornamenty okolo motta Praga Caput Regni. Zároveň odkazují k českému národnímu stromu a dávájí tak jasně najevo příslušnost nového hlavního města ke všem regionům Čech, Moravy a Slezska. Prostřední list je dělený a odkazuje tak na původní podobu hlavního města, jež se muselo rozdělit.
Symbol i klenot jsou umístěny na zlatém (žlutém) poli ohraničeném jednoduchým erbem. Při práci na symbolu města Praha jsme vycházeli z principů, které při rebrandingu používaly metropole jako je Stockholm či Oslo. Za použití “tradičního” heraldického tvaru jsme vnesli nový význam do městského znaku.“
Stáhněte si kompletní BrandBook.
Písmo:
- Work Sans, autor Wei Huang
Tým:
- Koncept, strategie a analýza: Adam Ondráček
- Vizuální identita a design: Markéta Steinert
- 3D prototyping a grafická úprava: Jan Petrmichl
- Video a animace: Zdeněk Bašus
Ukázky vizuálního stylu
Další práce Markéty Steinert
Zdroj a foto: wearekontra.com