Nestává se často, aby byl český motion oceněn na mezinárodní scéně. Tím více překvapivě zněla informace, že ocenění Best of the Best v prestižní soutěži Red Dot si letos odnáší Čech Petr Skala. Vítěznou se stala animace pro společnost Van Beem & Van Haagen a Skákalovi její vytvoření vzalo víc než měsíc téměř nepřetržité práce ve studiu. Výsledek rozhodně stojí za to!
Skákala mi ochotně odpověděl na několik otázek a poskytnul některé zatím nezveřejněné fotky z natáčení :)
Jaké to je být prvním Čechem, který získal ocenění Best of the Best v Red Dot Award?
Mám pocit, že jsem o centimetr vyrostl, ale nejsem si tím úplně jistej.
Jak proběhlo předání ceny?
Byla to docela velká akce. Zaskotačili jsme si na pódiu a pak sme šli na party, která byla spojená i s výstavou oceněných prací. Byl to příjemnej večer. Já se ale necítím moc dobře, když je kolem hodně lidí, a tady to bylo jak v mraveništi, takže jsem brzo vzal roha.
Na Web Expo jsi v souvislosti s touto prací mluvil o tom, jak je důležitý nedělat jen to, co se po tobě chce, ale udělat i něco navíc. Tady se to tuším vyplatilo beze zbytku, co myslíš?
Bezpochyby. S Lukášem Veverkou jsme tam měli přednášku s názvem Kreativní×Efektivní, která se vztahem mezi efektivitou a kretivitou zaobírala – samozřejmě z našeho antiefektivního pohledu ovšem. Koneckonců o tu cenu vlastně ani tak nejde, akorát se zase jednou ukázalo, že takovej přístup není vůbec marnej a všichni milovníci efektivity si můžou trhnout nohou!
Hlavní je totiž snažit se přemýšlet o účelu toho, co dělám, a dělat věci nejen nejlíp, jak umím, ale i jak nejlíp mohu. A když uznám, že něco lze udělat líp, pak je prostě nutný to tak udělat. I kdyby to mělo být jinak, než jaká je původní představa. Jistěže se takovým přístupem člověk stává více odpovědným za to, co spáchá, protože se musí za svoje nápady a rozhodnutí pak postavit a nemůže se schovávat za zadání, na které „neměl vliv“. Ale to už tak holt je, s tím je třeba počítat a o to víc se snažit nedělat chyby.
Tady mi všechno ulehčil fakt, že jak klienti, pánové van Beem a van Haagen, tak Jeroen van Erp (kreativní ředitel Fabrique) jsou skvělí chlapíci, a tak jsme vytvořili něco jako tým, kdy bylo snadné prosadit změny. V každém případě všichni věděli, jak a co se mění. Koncepci jsme upravili hned na začátku tak, aby vznikla univerzálně použitelná animace, čímž jsme, myslím, zvýšili užitnou hodnotu díla.
Překročený rozpočet byl víceméně v teoretické rovině hodnoty mého času a dodržení termínu… prvotní termín neměl žádnou návaznost na konkrétní událost a nemělo význam se ho rigidně držet, o což jsem se ani nesnažil – prostě ideální stav na to se pořádně rozšoupnout.
No a teď je klient nadmíru spokojený, Fabrique je spokojená a já jsem spokojený, protože jsem to přežil.
Máš spočítáno, kolik času ti vzalo vytvoření celé animace?
Jak jsem naznačil, přežil jsem to, takže nad moje síly to nebylo. I když to teda bylo náročnější, než jsem čekal. Doslova jsem se přestěhoval do práce, kde jsem asi měsíc okupoval jednu velkou kancelář, ze které jsem všechny vystěhoval, a vytvořil jsem tam studio a výrobnu modelů. Dělal jsem dvacet hodin denně, abych se na čtyři hodiny natáhl na podlaze. Pak jsem to ještě asi dva nebo tři týdny postprodukoval a dodělával efekty a typografii. Nakonec jsem to ozvučil – na zvuk jsem obzvlášť pyšný, protože tam není žádná muzika, jen zvuky produktů a prostředí, ve kterých ty výrobky fungují.
Všiml jsem si správně, že si s Lukášem často docela rádi hrajete s ruční animací místo použití animace v Aftrech?
Jo jo – všiml sis velmi správně ;). Částečně proto, že neděláme ve 3D, a tak to kompenzujeme jiným přístupem. Taky (co si budeme povídat) to je, nebo možná bylo, docela „in“. Ale hlavně to je zábavný a člověk tím zabije spoustu volnýho času. A pořád dělat na počítači omrzí – klikat a klikat a člověk si na fyzickou věc pak ani nešáhne.
Už se ti v souvislosti s tímto oceněním ozval nějaký nový klient nebo měla už pro tebe tato cena nějaký konkrétní přínos?
Zatím se nikdo neozval, ale to ani nečekám. A konkrétní přínos? Musel jsem hledat hřebík, abych tu cenu přidělal na zeď. Ten jsem ale stejně nenašel.
Ocenění v Red Dot Award nebylo pro tuto animaci první, že?
Ještě před tím získala iF Communication Design Award 2010.
V Holandsku už nepracuješ, vrátil ses do Brna. Jak s odstupem času hodnotíš tuto zkušenost?
Jednoznačně pozitivně. Skvělý lidi, jinej způsob práce, než jsme byl zvyklej – sice se mnou zcela nekompatibilní, ale poučnej. Velká firma je holt velká firma. Tam vyčnívání z řady není klad.
V rámci plánování se někdo jako já stává přítěží – neustále jsme s tím bojovali, protože já jsem si chtěl dělat věci po svým a oni samozřejmě taky. Dokonce se vedoucí projektů rozdělili na dvě skupiny – ti dobrodružní, co se mnou dělat chtěli, a ti
druzí, co jeli podle plánu. Ale bylo to vlastně docela zábavný.
Díky za rozhovor!
Zdroj:
Skákala
Úvodní fotografie: Viktor Čech
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/motion_design/best-red-dot-skakala.html
11.01.11