Již pár týdnů čeří poklidnou reklamní hladinku billboard energetického nápoje Kamikaze zobrazujícího „spícího“ ministra Karla Schwarzenberga s textem Vydržíte déle. 11. března definitivně rada pro reklamu vyzvala zadavatele, aby kampaň stáhnul a ukončil, protože je neetická.
Kampaň podle arbitrážní komise nepřípustně využívá autority v komerční komunikaci. „Dále také poškozuje dobré jméno reklamy, protože tuto autoritu navíc využívá bez jejího souhlasu“, sdělil výkonný ředitel RPR Ladislav Šťastný.
Společnost Tecfood, výrobce energy drinku Kamikadze, se ke kampani vyjadřuje, tak že nejde ani tak o vtip na účet ministra Schwarzenberga, jako spíš o komentář k celé české politické scéně a k tomu, jak se prezentovala během volby prezidenta. Politici sehráli před očima veřejnosti otřesné divadlo, které běžný občan nemohl nijak ovlivnit. Jediné, co lidem zbylo, je možnost dělat si z politiků legraci. Kampaň s ministrem Schwarzenbergrem za neetickou nepovažuje a navíc se ohrazuje slovy, že sám ministr přitom po prezidentské volbě řekl, že u projevu obou kandidátů ve Španělském sále Pražského hradu „s úctou usnul“.
Negativně se ke kampani však staví mluvčí ministerstva Zuzana Opletalová: „Považujeme to za klamavou reklamu. Pan ministr nespí, ale přemýšlí“.
Stanovisko pana minitra není zatím známé neb v současné době je hospitalizován v nemocnici.
Kampaň vytvořila agentura Euro RSCG a není to její první kampaň komentující dění ve společnosti. Možná si vzpomínáte na jejich kampaň pivovaru Bernard „Svět se zbláznil“ kde se objevila účastnice castingu pro SuperStar Anička zvaná Dajdou. Zároveň to není ani první kampaň kdy byl využit politik či jiná známá persona jako hlavní téma. V 90. letech použila společnost Pinelli dvojníky papeže JanaPavla II. a tehdejšího vicepremiéra Josefa Luxe k propagaci energetického nápoje Erektus.
Lucie Schwarz
https://www.designportal.cz/reklamy-kampane/kamikaze-schwarzenberg-reklama.html
14.03.08