Popsat dějiny reklamy, jejichž začátek se dle knihy datuje do roku 1842, na 336 stranách, určitě není jednoduchý úkol. Tuto výzvu si vzali na starost reklamní veteráni z Paříže Stéphane Pincas a Marc Loiseau, kteří po více než tři desetiletí pracovali v tvůrčích oborech a sociálním výzkumu zejména v globální komunikační skupině Publicis. Pod její křídla spadají jedny z nejznámějších reklamních agentur z celého světa, jako je Leo Burnett, Saatchi & Saatchi, Fallon McEligott, BBH a další. Díky těmto zdrojům tak vznikla unikátní publikace zachycující vývoj reklamy a reklamního průmyslu.
Kniha je tedy především přehlídkou vybraných reklam z celého světa popisující 164 let historie reklamy. Největší část reklam pochází z USA, Velké Británie a Francie, jelikož tyto země sehrály v dějinách reklamy největší roli. Vzhledem ke své formě a cíli kniha mapuje hlavně tradiční reklamní média (plakáty, tisk, audiovizuální reklamy a outdoor). Nová média a ostatní formy reklamy proto v knize nehledejte.
Autoři se nám dle jejich slov na plnobarevných stránkách snaží ukázat co největší škálu produktů, pro které byla reklama nasazena, a zachytit tak všechny spotřební oblasti. Hlavním kritériem, dle kterého příspěvky vybírali, byl strategický a reprezentativní výraz spolu s propojením umění a reklamy. Díky tomuto přístupu tak kniha nabízí opravdu různorodý obsah složený z kvalitních a na svou dobu inovativních, příkladů.
Díky pečlivě vybraným ukázkám můžeme pozorovat evoluci umělecké stránky, použitých technologií, typografie, barevného tisku, ilustrace a fotografie až k počátkům digitální revoluce a do současnosti. Zde kniha končí rokem 2006 zamyšlením nad budoucím vývojem a výzvami, kterým bude reklama jednou čelit, z úst šesti významných osobností reklamního průmyslu.
Kniha je uspořádána chronologicky do pěti kapitol. Ty mapují období 1842–1920, 1921–1940, 1941–1960, 1961–1980 a 1981–2006. Plynule tak prezentuje vývoj reklamního stylu. Každá kapitola se otvírá popisem politické situace, společnosti a umění za dané období. Kniha na dvou stranách v rámci jednotlivých kapitol zkoumá legendární kampaně a značky moderní historie reklamy a doplňuje je komentáři, které pomáhají objasnit historický kontext a význam každé z kampaní, spolu s informacemi o autorech a letech nasazení reklamy.
V knize najdeme první krůčky značek Coca-Cola, Camel, Cadillac, Ford, Marlboro a dalších a také způsob, jakým byla k reklamním účelům použita umělecká díla takových mistrů jako byli Picasso či Magritte.
Díky skvěle vybraným příkladům (zejména ty z poslední doby jsou ukázkou netradičních forem a kreativních způsobů pojetí) se kniha stává silně inspirativním zdrojem pro každého, kdo se o reklamu zajímá či v ní aktivně působí. Nesmím opomenout ani příležitost sledovat vývoj grafického zpracování plakátů a tiskovin spolu s typografií. To jistě ocení řada grafických designerů. Chcete-li si tedy utvořit či utříbit obraz historie reklamy, inspirovat se a zamyslet se nad budoucím vývojem, bude tato publikace určitě skvělým kandidátem.
Dějiny reklamy
Autoři: Stéphane Pincas a Marc Loiseau
Vydavatel: Slovart
Počet stran: 336
Formát: 237 x 279 mm
Cena: 999 Kč
Další informace o knize najdete na webu vydavatele.
Krčmář Jakub
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/kniha-dejiny-reklamy.html
20.04.10