Článek

Recenze knihy K čemu je grafický design?

 

„Grafický design je pro placení účtů“, tvrdí John Maeda z MIT Media Laboratory. „Grafický design je jazyk“, oponuje Art Chantry. A Andrew Ashton ze studia Pip and Co. tvrdí, že „grafický design je pro vyjadřování myšlenek“. Svůj názor si nechám pro sebe, protože podělit se s vámi chci hlavně o dojmy z knihy „K čemu je grafický design?“. A věřte, že v této knize se dozvíte více, než jen názory třech chlapíků. Byť jsou to lidé, kteří mají v tvůrčí práci ledacos za sebou.

K čemu je grafický design?

Pravda, tato kniha vás nenaučí jak správně sladit barvy či vyrovnat písmo, ale načerpáte z ní především pozitivní energii do další tvůrčí práce. Zjistíte, že formy, které fungují jinde ve světě, se v naší zemi berou jako naivní a utopické.

Dozvíte se, že ve světě uznávaný designér může být zároveň autorem, vydavatelem, producentem či podnikatelem. Důvod je prostý – už delší dobu mezi nimi vládne nechuť zpracovávat projekty ostatních. Spousta z nich tak bere pod svoji kontrolu výrobu, marketing i prodej.

K čemu je grafický design?

Ve světě fungující mezioborový design, oslovuje klienty z těch nejvyšších sfér. Tento typ designu pak vyhrává i státní zakázky. To jak díky promyšlenému a funkčnímu systému tak i geografickému rozptýlení.

V Česku se při výběru dodavatele státních zakázek kvalita design studia posuzuje hlavně dle obratu a počtu zaměstnanců. V neposlední řadě i dle hrozivých nekoncepčních prací, nad kterými se, při hodnocení, usmívá sekretářka s uklízečkou a za ní následuje šéf marketingu s generálním. Všichni jsou tu grafikem, stejně jako Sagmeister doktorem.

K čemu je grafický design?

Druhou část knihy pak tvoří portfolia vybraných umělců jak ze zámoří, tak z evropských zemí. V této části mne zaujal postoj designera Vince Frosta, který v Londýně vlastní studio, jehož je zároveň i kreativním ředitelem. Říká: „v dnešní době se můžete živit jako designér a přitom žít na kterémkoli místě na světe“.

Vince Frost je typickým příkladem úspěšného globálního designéra, jeho studio má klienty z Londýna, Pekingu i Dubaje. On sám se v roce 2004 přestěhoval do Austrálie, aby, jako freelance, svůj čas dělil mezi zakázky řešící společenské problémy a projekty pro kulturní sektor.

Fantastické zadání je pro něj situace, kdy chce klient pouze jednobarevný plakát s fontem Helvetica a na obrázky nemá rozpočet. V rozmezí těchto těsných parametrů je, dle jeho názoru, ukryt velký potenciál. Jen je třeba vždy najít způsob, jak z každého projektu vytvořit velkolepou záležitost.

K čemu je grafický design?

Publikace „K čemu je grafický design?“ je nabita informacemi, které vás donutí přemýšlet. Donutí vás zamyslet se nad tím, jakým způsobem můžeme změnit vnímání grafického designu jen jako formy bez obsahu.

Pro designéry má tato kniha jistě inspirativní charakter, nicméně po jejím přečtení zjistíte, že by mohla být i jakousi „příručkou“ pro všechny zadavatele.

-

K čemu je grafický design?

Autor: Alice Twemlowová
Vydavatel: Slovart
Počet stran: 256
Formát: 170 x 220 mm
Cena: 399 Kč

Miloslav Nosovský

11.02.10