Doby, kdy plakáty vytržené z časopisů byly jedinečným oživením stěn pokoje, jsou již jistě pryč. Nicméně plakát jako hodnotný interiérový doplněk zažívá své znovuobjevení. Moderní interiérový plakát je zaměřen na originální design vytvořený výtvarným umělcem či designérem. Jedná se tedy o jistý druh umění, který snese srovnání i s malířstvím. Avšak plakát má oproti ostatním uměleckým artefaktům řadu výhod, mezi něž patří například cena nebo možnost přizpůsobení interiéru.
Plakát může být připevněn přímo na zeď pomocí speciální gumy či lepenky, ale také nakašírován na speciální PVC nebo kapa desky, čímž se zpevní jeho struktura, a poté s ním lze již operovat jako s obrazem. Tisk plakátů bývá realizován na speciální materiály určené pro umělecký tisk. K těm řadíme nejen kvalitní fotopapír, ale i různé druhy speciálních pláten. Každý si tak může individuálně vybrat kvalitu svého plakátu i jeho úpravu.
Pokud chceme ještě prodloužit životnost plakátu nebo ho umístnit do exteriéru, můžeme zvolit další povrchové úpravy (laminace). Interiérový plakát není nijak omezený standardní velikostí. Naopak jej lze přizpůsobit i atypickým rozměrům prostoru, kam má být pověšen. Výhodou je i osobitý design, který šikovný designér vytvoří dle individuálních návrhů. Plakát se tak stává velmi svérázným a originálním doplňkem moderního bytu.
Dodnes ale stejně existují firmy, které tisknou a prodávají plakáty na papírech s nízkou gramáží po tisících. Plakáty, na kterých jsou celebrity, zvířata nebo nahé slečny. Ty však, ruku na srdce, velkou uměleckou hodnotu většinou nemají.
Kde tedy podobné plakáty koupit?
Donedávna by člověk hledal podobné projekty na českém internetu marně. Ve světě existují takovéto weby již delší dobu a mají velice slušnou nabídku, ale vše je bohužel negativně kompenzováno drahým poštovným. Hlavními hráči na tomto poli jsou Art.com a Posterounge.com. První funguje celosvětově, je největším a nejznámějším prodejcem. Druhý web se zaměřuje především na německy mluvící země. První vlaštovkou v Čechách je ambiciózní projekt PosterBar.cz, který se zabývá autorským moderním plakátem jako uměleckým předmětem.
PosterBar nabízí výběr z již vytvořených designů plakátů, ale také možnost tvorby designu na přání. Na produkci grafických návrhů se podílí několik ilustrátorů a grafiků, což přispívá ke stylové rozmanitosti grafických děl. Vzhledem ke spolupráci s novými talentovanými autory se nabídka neustále rozrůstá. Individuální přístup ke každé objednávce a nejmodernější technologie tisku při použití profesionálních papírů a pláten. S tím vším se jakýkoliv motiv může stát právě vaším originálem, který vám poskytne zážitek při každém pohledu. PosterBar dává šanci mladým umělcům a nadále vítá spolupráci s dalšími grafiky a ilustrátory.
Duchovním otcem a zakladatelem PosterBaru je grafický designér David Šiml aka simlik, který se narodil v roce 1984 v Praze. Věnuje se především vektorové grafice v Corelu DRAW. Jako samouk s ním začal pracovat v roce 2007. Spolupracuje s předními světovými fotobankami, ale také s různými českými i zahraničními grafickými projekty. Miluje auta, žlutou barvu a jeho oblíbeným stylem je retro ve všech jeho podobách kombinované s automobilovými motivy a jasnými barvami.
V článku byly použity plakáty ze stránky Posterbar.cz. Autor článku: David Šiml
Design portal
https://www.designportal.cz/graficky_design/renesance-interier-plakat.html
11.03.10