Rozhovory

Rozhovor: David Březina / Vlasatá

David Březina / VlasatáRozhovor: David Březina / Vlasatá

Nadějný grafik a designer. Člen týmu Liv Ducci. Ačkoli není příliš mediálně známý, jeho práce mají profesionální pun(k)c a vždy určitou atmosféru. Zde by jste se měli něco dozvědět jak z minulosti, tak z přítomnosti.

Ahoj, jak se máš?

Ahoj, celkově se mám dobře. Dnes dokončujeme videoklip pro Anetu Langerovou a jelikož mojí běžnou profesí není režie, tak mám poměrně nahnáno z výsledku. V grafickém designu je to o něčem jiném, tam si věc, kterou dělám dokážu obhájit a stojím si za tím, i kdyby se to většině lidí nelíbilo, protože věřím výsledku a vím, že ho mohu ovlivnit pouze já. U práce na videoklipu je situace docela jiná. Stejně jako v grafickém designu se vymyslí koncept a existuje určitá předběžná představa o vizuálním ztvárnění celé věci, do této chvíle je vše jako vždy, ale v okamžiku kdy je potřeba začít řešit s animátoremjednotlivé záběry a rozhodovat se o tom, jaký bude střih, rytmus apod. už nemám onu silnou vědomostní oporu jako u designu a nedokážu jednoznačně říci, která z možností je nejlepší a proč. Momentálně prožívám trochu krizi a doufám, že vše dopadne dobře. V úterý bude na iDnesu premiéra, takže komentáře jsou vítány ;]

David Březina / Vlasatá

Jaké je tvé jméno nebo přezdívka na internetu?

Vlasatá ;]

Zabýval jsi se vždy, resp. od svého začátku grafikou nebo předcházelo ještě něco jiného?

Ve dvaceti toho člověk za sebou zatím mnoho nemá, takže jsem do současností stihl pouze ten grafický design.

David Březina / Vlasatá

Jak jsi se ke grafice / designu vlastně dostal?

Cesta ke grafickému designu jako takovému byla poměrně komplikovaná. Dostal jsem se k němu až někdy ve druhém nebo třetím ročníku na SŠ Aplikované kybernetiky. Předcházela tomu řada klasických zkušeností jako figura, zátiší apod., ale na běžných středních školách i hodně netradiční předměty typu 3D modelování, střih videa, Flash a ActionScript, kinematografíe a další. Takže se dá říci, že jsem postupem času přešel od technicky náročných postupů seberealizace až ke grafickému designu, který klade vysoké nároky především na dobrou a jednoduchou myšlenku, nikoliv na formu.

Jsem tedy vděčný této škole především za volnost, která mi byla poskytnuta a za možnost seznámení se s širokou škálou technologií a pochopení alespoň základních principů a postupů práce v těchto oblastech. Nyní je to velký přínos u projektů, kde je nutné využít např. onu 3D grafiku, protože tuším co taková práce přibližně obnáší, nekladu tedy na další členy týmu nesmyslné nároky, které nejsou schopni realizovat za daný časový úsek.

Pracuješ sám, v týmu nebo to kombinuješ?

Záleží na zakázkách, ale v současnosti je to často týmová práce. V Liv Ducci pracujeme s Honzou Rambouskem převážně společně, i když v poslední době byla situace taková, že jsme si zakázky vzhledem k času rozdělili a každý si vytvořil svůj vlastní tým dalších spolupracovníků se kterými projekt zrealizuje, uvidíme tedy jestli bude tento trend pokračovat nebo jestli se opět potkáme u stejné zakázky. Co se týká volnější tvorby, tak tam pracuji stabilně se svojípřítelkyní Zuzanou Kivou a flash developerem Matějem Erlebachem.

David Březina / Vlasatá

Kterého projektu, na kterém si pracoval nebo se podílel si vážíš nejvíce?

To se nedá jednoznačně říct. Baví mne většina věcí na kterých pracuji, takže je to těžké rozhodnout. Ale z Corporate Identity si vážím práce pro Computer_Museum, streetartovější FOPA WEAR, ateliéru interiérového designu DIR 007. Dále společné práce s Honzou Rambouskem a Adamem Bartasem na vizuálním stylu filmového festivalu ve Zlíně, který se bohužel nakonec nerealizoval, v neposlední řadě spolupráce s Davidem Řezníčkem a Maximem Velčovským na webových stránkách pro znovu založené UP závody. A v současné době také výtečné spolupráce s AnetouLangerovou na jejím videoklipu.

David Březina / Vlasatá

V dnešní době je poměrně dost těžké vymýšlet nové věci, často se potýkáme s dosti podobnými záležitostmi. Čím myslíš, že to je způsobeno, stejné nebo podobné nápady či jen normální kopírka nebo inspirace?

Myslím, že je hodně pravděpodobné, když designér založí svou práci pouze na vizuálnu, že se najde tucet dalších, kteří budou tvrdit, že je to okopírované nebo ukradené. Tomuto problému se dá velice elegantně vyhnout, ve fázi kdy designér dává své představě formu. Stačí se nenechat unášet trendem nebo něčím, co někde viděl a líbilo se mu to natolik, že to teď, byť jen podvědomě, použije. Když ke své práci bude přistupovat naprosto racionálně a formu nechá přirozeně růst ruku v ruce se silnou ideou bez jakýchkoliv zbytečností a pozlátek,dostane se mu do ruky obrovský argument, proč ta věc vypadá, tak jak vypadá. Myslím tedy, že by všichni kritici měli brát tento fakt vážně. Může se stát, že podobnost se bude týkat konceptu a ne zpracování – taková situace je často neřešitelná a myslím, že není nutné se takovým problémem zabývat. Je to o morálce každého designéra.

Jaký máš názor na změnu identit co se týče České televize a lehké změny na Nově?

Nedávno jsem obhajoval na jednom z diskuzních portálů vizuální styl ČT, takže se mi koncept Štěpána Malovce opravdu líbí a jedná se přesně o ten typ práce ve které je jasné proč něco vypadá, tak jak vypadá. Vše, co se v logotypech nachází, má jasný důvod a funkci. Štěpán si neujel nanějaké své aktuální představě o „pěkném“ logu  a vytvořil opravdu fungující, srozumitelný a graficky čistý systém, který má velký potenciál fungovat další desítky let aniž by zestárl nebo omrzel. A to, jestli bude bavit i diváky ČT, záleží na designérech dalších aplikací. Zaslouží si uznání a velký respekt. 

Co se týká televize Nova, tak tam bych byl hodně kritický. Koncept mi přijde špatný a nudný, vizuál zase připomíná spíše upoutávku na společnost produkující High Definition pornografii, ale tím nechci říct, že to není technicky dobře odvedená práce.

David Březina / Vlasatá
 
Máš u nás nebo i v zahraničí oblíbeného designera / výtvarníka?

Je jich několik. Co se týká ČR, tak u mne vede na poli grafického designu jednoznačně Petr Babák. Ze zahraničí bych namátkou jmenoval například Norm, Syrup Helsinki, Sagmeister Inc., Hi-Res!, Marc Kremers, Design by Build a další. Je opravdu mnoho kvalitních designérů a studií.

Nebudeme si nic nalhávat, odpočinek potřebuje čas od času každý ač ho práce baví. Tvůj relax se projevuje jakým způsobem ?

Poslední rok bylo nutné se naplno věnovat nově založenému studiu Liv Ducci, takže jsem si zatím moc neodpočinul, ale nyní je již situace téměř stabilizovaná, takže doufám, že odpočinek přijde velice brzy.

Diky ti za rozhovor !

Jindra Holý

https://www.designportal.cz/rozhovory/david-brezina-vlasata-livducci.html

05.09.07