O studiu Toman Graphic Design jsme na stránkách Design portálu psali nedávno v souvislosti s novou vizuální identitou Divadelního ústavu. Dnes jsem se rozhodl Jirku Tomana, majitele a zároveň zakladatele studia zeptat na několik otázek a zároveň jsem jej požádal o představení několika nejzajímavějších kousků z produkce jeho studia.
Ukázka prací studia Toman Graphic Design:
Z1
Zůčastnili jsme se výběrového řizení na logotyp nové digitální televize. Rádi bychom Vám zde ukázali dva z návrhů. Naše řešení sice nebylo vybráno, ale máme ho za hodně povedené. Publikováno v ročence Logolounge 2008 a brzy i ve sborníku České logo.
Grafika Publishing (provozovatel serveru Grafika.cz)
Protože všechny monitory skládají obraz slučováním tří barevných kanálu RGB, zkonstruovali jsme logo ze tří vrstev teček a umístili na kulový tvar. Podrthli jsme tak digitální a mezinárodní charakter firmy. Ocenění: Wolda 08 (Best of Nation)
Institut umění — Divadelní ústav (dvě instituce spojené v jednu)
Jde o významnou instituci zřízenou státem, která se zabývá vědeckou činností na poli divadla, tance a umění obecně. Mezi další její činnosti patří pořádání mezinárodních přehlídek, publikování odborné literatury, správa odborné knihovny a videotéky. Myšlenka logotypu spočívá v možnosti otáčet dvěma verzemi loga o 180 stupňů a tím stanovit prioritu komunikované části organizace nebo jazyka. Napňuje se tak potřeba celkem 4 variant logotypu bez nutnosti komplikovat vizuální komunikaci.
Krahulík
Dnes už zavedený vizuální styl značky Krahulík (od r. 2006) aplikovaný na výrobky.
Hill´s Absitnthe
Při práci na obalu Absinthu Hills jsme dostali příležitost využít netradiční technologii potisku přímo na láhev. To nám umožnilo uplatnit motiv Pelyňku ovíjejícího se kolem celé láhve.
Bohužel se tento absinth dá koupit jenom v Kanadě a USA
Pivovar Litovel
Snad už brzo se objeví náš nový design piva Litovel. Pokračováním redesignu značky Litovel byla právě změna vzhledu celého sortimentu lahvového zboží. Práce na dalších výrobcích stále ještě pokračují.
Rozhovor:
Mohl by jsi krátce představit studio Toman Graphic Design?
Pod timto názvem jsem začal pracovat v Londýně na přelomu roku 2004 a 2005, šlo vlastně o snahu vytvořit značku pro svoji práci s tím, že jsem měl ambici vybudovat postupně studio ať už v Londýně nebo v Čechách. Jako studio jsme ale začali fungovat až s Braňo Matisem na jaře 2006 v Praze. Postupně se tým rozrostl, proměňoval a v současnosti ve studiu kromě mě pracuje Martin Poláček, Bára Tylová a Michal Muzikant. Většinu zakázek tvoří značky, práce na jejich dlouhodobém budování a obaly.
Je to záměr držet počet lidí ve studiu na tomto nízkem počtu?
Určitě bych nechtěl, aby studio narostlo do rozměrů reklamky. Myslím že optimální bude vbrzku plánovaný počet 5-6-ti lidí, to nám pořád ještě dovolí udržet si určitou míru svobody a nezávislosti. Možná se pletu, ale v mantinelech Českého trhu by se větší studio ocitalo častěji v situaci, kdy by muselo dělat kompromisy s kvalitou a z toho bych měl strach.
Nedá mi to, abych se nezeptal v souvislosti s probíhající finanční krizí. Máš pocit, že se dotýká našeho oboru anebo konkrétně vaší práce a klientů?
Něco jako krize asi existuje, ale musím zaklepat, nás se zatím výrazně nedotkla. Některé větší projekty se sice začínají řešit se zpozděním a klienti víc vyjednávají o ceně, těžko ale říct jestli toho někdy spíš nevyužívají :)
Zdá se, že v tendrech se vám docela daří, jaký máš na ně názor?
Docela se daří, to máš pravdu. Tendry jsou ale ošidná vec. Je potřeba se především zodpovědně se rozhodnout jestli do toho jít. Pokud se už rozhodneme pro, tak jedině naplno, jinak to nemá smysl. Hodně už předem zvažuju, kterých tendrů se zůčastnit. Podmínky musí být transparentní a porota kvalitní a zakázka zajímavá, potom je šance, že bude mít účast smysl. Je to ale zaplacená zkušenost, spousta tendrů nám v minulosti samozřejmě nevyšla, třeba i proto že jsme k nim nepřistoupili s dostatečným nasazením. Tu chybu už neděláme, Buď do toho jdeme naplno nebo vůbec. I tak jde ale o riziko bez záruky.
Jste zakládajícím členem Unie grafického designu, jaký názor máš na oborové organizace jako Unii či Art Directors club? Jaké vidíš důvody jejich vzniku a její cíle?
Jako zakládající člen samozřejme věřím ve smysl existence Unie. Jeji aktivita se postupně rozšiřuje i když zatím se většina akcí děje v režii pár členů v jejich volném čase, proto je to někdy dost náročné. Hlavním smyslem vzniku byla, mimo jiné , obecně vnímaná potřeba pracovat na zlepšení úrovně oboru a informovanosti klientů i grafiků o autorském právu. V Čechách prostě chyběla profesní organizace, která by pracovala ve prospěch aktivních grafiků i jejich klientů a bojovala proti nešvarům na obou stranách.
Jak jste na tom se softwarovým vybavením?
Jakou novou funkci v CS4 (nebo v té verzi kterou používáte), zajímavý postup či trik jsi v poslední době použil?
Pracujeme hlavně s kolekcí Adobe Creative Collection a právě přecházíme z CS2 na CS4… všechno na platformě PC. Pokud jde o novinky poslední verze CS, tak je to například práce s vícestránkovým dokumentem v Illustratoru. Ve Photoshopu je to třeba seam carving – změna měřítka s ohledem na obsah. V Indesignu je novinek samozřejmě taky řada. Celkově je to asi vetší propojenost aplikací a jejich rychlejší chod.
Pracujete momentálně na něčem zajímavém, čím se již můžeš pochlubit?
Určitě chci zmínit už vzpomínaný corporate Institutu umění – Divadelního ústavu. Z těch nejaktuálnějších je to třeba obal cd, plakáty a web skupiny Charlie Straight – moc příjjemná a svobodná práce. Kluci jsou pracovití a vědí co chtějí, takže se nám spolupracovalo skvěle. Web www.charliestraight.com je spuštěný od středy 10. 6. V neposlední řadě pěkně dopadla druhá publikace pro Ministerstvo školství týkající se zahraniční spolupráce českých středních a vysokých škol s partnery ve Skandinávii.
Jaký je tvůj názor na vývoj na poli budování značek, zachytil jsem například trend poslední doby – transformace starých osvědčených značek do 3D podoby či například samostatnou kategorii „jednorázová webová loga“. Co na to říkáš?
U 3D logotypu je změna z původních často rozpačitá a samoúčelná, motivovaná pravděpoboně snahou držet značku „in“. Tento trend uz trvá několik let a jedním z prvních byl tuším British Telecom, který se ještě docela povedl, potom následoval například nic moc Total, nedávno potom Sagem a smutně dopadl Citroen, kde mi smysl měnit pěkné a důrazné logo úplně uniká. Shrnul bych to bonmotem „Chybějící myšlenku třidéčkem nenahradíš“ :)
Jako studio se specializujete na budování značek a obalový design, na webu je ale vidět, že zvládáte práci pro klienty i v dalších oblastech jako weby či printy. Mohl by jsi nám představit dle tvého názoru nejzdařilejší projekty vašeho studia?
V rámci budování značky poskytujme klientům kompletní kreativu a servis, takže děláme taky hodně printů a webů. Pokud mám vybrat pár prací tak jsou to za všechny logotypy a corporate – televize Z1, Grafika publishing a Institut umění – Divadelní ústav. Z obalů potom celá škála výrobků Krahulík, Hills Absinthe a veřím že dobře dopadnou i obaly pro pivovar Litovel.
Na závěr dotaz k vašemu nedávno spuštěnému webu. Proč bychom měli na web přijít a co najdeme na stránkách nového?
Web vychází z původního hodně specifického enginu, takže základní chování zůstalo. Došlo ale k poměrně razantímu redesignu směrem k přehlednosti. Přibyla taky spousta nových prací a věřím, že návštěva webu bude pro většinu příjemná i zábavná. Jde jak věřím o web výjimečný a zajimavý, snad je to dostatek důvodů :). Posuďte sami, budeme rádi za názory, vždycky je co zlepšovat.
Díky za rozhovor
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/rozhovory/toman-graphic-design-studio.html
17.06.09