České dráhy nedávno oficiálně představili své nové unifikované barevné řešení nátěru svých hnacích vozidel. Nedá mi to a musím na aktuální mediální dění ohledně této novinky reagovat.
Již v prosinci jsem si ohledně této záležitosti korespondoval s marketingovým oddělením Českých drah. ČD hodlají evidentně vylepšit kvalitu svých marketingových komunikací, což je bezesporu dobře. Je dobré, aby byl státní podnik, který je vlastně financován i z našich finančních prostředků, byl i po vstupu dalších dopravců do osobní železniční přepravy konkurenceschopný. Zatím v naší republice mají téměř monopol.
Již v roce 2006 chtěli na trh s komerční dálkovou dopravou vstoupit dva noví přepravci. Jedním byla společnost Student Agency (se svými novými žlutými vlaky) a také do té doby nákladní přepravce Railtrans. Agentura GSA, ve které pracuji, tehdy pro ně připravovala kompletní marketingovou strategii. Součástí tedy byla i nová vizuální identita včetně nátěru hnacích vozidel. Projekt byl již velmi dobře připraven, ale z technických důvodů a díky neschválení provozu Německých vozidel v ČR, byl nakonec projekt týden před startem zrušen.
Dnes České dráhy stojí před podobným úkolem. Vytvořit efektivní marketingové komunikace pro jejich osobní železniční dopravu. Je to věc, která u nich byla až donedávna značně podceňována nebo tvořena takřka indiánským způsobem. Já osobně jsem tedy velmi zajásal, když jsem před lety zjistil, že dráhy začaly spolupracovat se studiem Najbrt. Práce především Aleše Najbrta si velice vážím a soudě podle věcí, které pro ČD nebo i dceru ČD Cargo, až donedávna dělal, byla to dobrá volba. Studio Najbrt se podílelo na korporátním designu společnosti ČD Cargo, navigačním systému pro interiéry nádraží nebo na layoutu časopisu Grand Pendolino. Tyto práce jsou podle mého subjektivního názoru velmi kvalitní.
V prosinci roku 2008 však začaly na veřejnost pronikat první střípky z dalšího jejich projektu, kterým je unifikace hnacích vozidel v osobní přepravě. Použití dvou kombinací modré barvy, která se evidentně Najbrtovcům teď nějak zalíbila (ČD Cargo, vykřičníková Ostrava atd.) bych ještě pochopil, ale tvarové principy, které byly použity, a celkové pojetí už tolik nechápu.
Myslím, že se všichni shodneme, že nový vizuální styl, který bude postupně aplikován na všechna vozidla ČD potřebují jako sůl. Vždyť jen vizuální podoba jednotlivých dep kolejových vozidel, je až do nebe volající. Je však třeba pamatovat na to, že značku je třeba profilovat jako moderní, dynamickou a zároveň nadčasovou.
Je třeba si uvědomit, že systém, který nyní vzniká, se bude ideálně používat minimálně dvacet let. I když i to není jisté, protože ještě před rokem marketingové oddělení Českých drah vychvalovalo červené vozy s tím, že alespoň budou snadno rozpoznatelné a dnes týž lidé říkají, že je třeba především u vozů odstranit „barevný cirkus“. Nebudou tedy zástupci tohoto dopravce za rok říkat zase něco jiného? Třeba už ne. Pravděpodobně se totiž již v oblasti marketingu alespoň trochu vzdělávají.
Máme tu tedy konkrétní představené řešení. Aleš Najbrt tvrdí, že je ojedinělé. Podle něj mnoho dopravců z okolí modrou nepoužívá. Mě osobně napadají Maďarské, Ukrajinské, Bulharské, Rumunské, Chorvatské, Švédské, Italské nebo Francouzské a Britské železnice, ale i spousta dalších soukromých dopravců, kteří se také se svými vlaky na našich kolejích objevují. Že by si pan Najbrt neudělal ani bleskovou analýzu trhu?
Zaráží mne i použití světlých odstínů, které jsou na železnici ne příliš praktické. První zadání Railtransu u jejich RT Expressů totiž třeba bylo: „Udělejte to co nejtmavší a elegantní, aby na tom byla špína vidět co nejpozději.“ :) Státní podnik však pravděpodobně může čistit vozy častěji.
Slovenská lokomotiva řady 350 s Maďarskými vozy
Bulharský nátěr nových vozů
Konkurenční lokomotiva společnosti ODOS (Ostravská dopravní společnost) — tento nátěr má lokomotiva od ledna 2007
Co mě zaráží ještě více, je samotná tvarová nenápaditost a podle mého názoru i nesladěnost. Je mi jasné, že je velmi těžké vytvořit snadno proveditelné řešení, které ještě bude variabilně použitelné na různé tvarové variace našich kolejových vozidel, ale tyto návrhy absolutně nereflektují aktuální trendy. Klíny a obdélníky byly in v 60. až 80. letech. Jaký má vlastně klín na lokomotivě význam? Naopak, nebudou nakonec vozy stejně cirkusem? Vyzná se v systému samotný cestující, pro kterého vizuální styl realizujeme?
V okamžiku přípravy RT Expressů jsme museli zabřednout i do internetových diskusí, které vedou fandové železniční dopravy. Sami si říkají šotouši. Tehdy jsem zjistil, že je velmi těžké se této skupině zavděčit. Každý totiž rozumí naprosto všemu. Teď jsem se však dočetl i toto:
Co se renomé Najbrtů týče, bohužel už nějaký ten pátek není tak úžasné, jak by se na první pohled mohlo zdát. Pořád dokáží vytvářet výborné filmové plakáty a vtipné vizuály pro karlovarský filmový festival, ale korporátní styl pro tak velkou firmu, jakou ČD bezesporu jsou, nikdy úspěšně do konce nedotáhli a je to na výsledku znát. Jejich postavení na poli grafického designu je dlouhodobě přeceňované a určitě existují lepší, namátkou třeba Kafka nebo Marvil, tvůrce korporátního stylu ČEZu, což je úplně jiná liga – jasné, jednoduché a dotažené do detailu. Kéž by se něčím takovým jednou mohli chlubit i ČD. Nickname Nadkachna
Musím říct, že se právě s tímto názorem plně ztotožňuji.
Je tedy jen otázka času, kdy celý národ začne železničářům říkat šmoulové a začnou nám po internetu kolovat buzz antimarketingové obrázky. Třeba s novým návrhem uniformy od Najbrta.
Nová uniforma výpravčího. :)
Pavel Vaníček
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/ceske-drahy-najbrt-smoulove.html
30.04.09