Článek

Úchylná trika

Úchylná tričkaÚchylná trika

Úvodní díl občasného seriálu o dění v tričkové subkultuře. Unifoma dneška, jak se přezdívá triku, se dostala na mušku mnoha designérů. V posledních letech zaznamenala celosvětová scéna zabývajíící se designovými triky obrovský boom.

Úchylná trička
Prakticky každý chce na triku osobitý design

Existuje nepřeberné množství malých a ještě menších značek. Za vším stojí snaha se nějakým způsobem odlišit a být originání. Rozmach této tričkové subkultury můžeme přisuzovat relativně snadné výrobě a mezeře na trhu, mnohé malé design značky tak vzešly ze vzdoru proti velikým celosvětovým brandům. To proti čemu malé značky bojovaly se ale postupně stává masovou záležitostí běžnou i na pultech velikých oděvních korporací. Pro běžného konzumenta se tak stírá rozdíl. Nadnárodní prodejní řetězce pružně reagují na trendy a široká veřejnost má možnost koupit výrobek dříve dostupný jen pro pár zasvěcených.

Úchylná trička
… pár zasvěcených (foto by genaro)

Navíc podobný výrobek jako od kultovních malých značek lze v oděvních řetězcích pořídit za nesrovnatelně nižší ceny. Zárověn však nelze tvrdit že produkty masových výrobců vykazují výrazně nižší “uměleckou” hodnotu, nebo kvalitu provedení.

Úchylná trička

Přesto tu bude vždy místo pro nezávislé tvůrce a malé značky, ale bude stále těžší se nějakým způsobem vymezovat. Také přístup k technologiím a materiálům mají malí výrobci oproti oděvním gigantům omezený. Právě omezené technologie postupně přivádí i nově vznikající značky k výrobě v Asii.

Úchylná trička

Úchylná trička

Úchylná trička
Snahy vymezit se proti mainstreamu

Nepřeberné množství trik vzešlo z internetu a z mnoha se staly opravdové kultovní předměty.

Toho si všimli i tvůrci britského seriálu IT Crowd, kde se jedna z hlavních postav v každém díle objevovala v jiném triku.

Úchylná trička
Kultovní trika v seriálu IT Crowd

České fandy grafických trik může těšit to že většina evropských i světových eshopů zasílá i do ČR. Zatímco triko z Threadless je již masovou záležitostí a má ho už opravdu skoro každý, vlastnictví trika české provinience je leckdy raritou.

Blogy:

http://www.selekkt.com/

http://www.iloveyourtshirt.com/

http://tcritic.com/

http://www.troundup.com/

http://hideyourarms.com/


Akce:

http://www.breadandbutter.com/winter2008/..

Zdeněk Krejčí

https://www.designportal.cz/zajimavosti-odkazy/uchylna-tricka.html

24.01.08