Sdružení profesionálních grafických designérů, Unie grafického designu, s rozpaky hledí na postup pražské zoo při hledání nové korporátní identity. Do soutěže na logo, kterou zoo vyhlásila koncem loňského roku, bylo přihlášeno
v dobré víře přes 140 návrhů profesionálních i amatérských grafiků z celé České republiky. Tyto návrhy ale Petr Fejk, ředitel Zoo Praha, označil za „druhou ligu“ a soutěž zrušil bez určení vítězů.
Důvodem bylo, že žádný z návrhů údajně nesplnil požadavky zadavatele (resp. nebyl podle zoo lepší ve srovnání s dosavadním originálním a výrazným stylem výtvarníka Michala Cihláře). Nikdo tak nedostal žádnou odměnu. Tento postup považuje Unie za nešťastný. V každém závodě je vyhlášen a odměněn vítěz, i když nepřekoná světový rekord. Unie se obává subjektivního a nesystémového postupu při dalším budování vizuální identity pražské zoologické zahrady.
Zatímco například při výběru vhodného softwarového vybavení dávají ředitelé firem, starostové měst nebo ministerští úředníci na doporučení odborníků na IT, u grafického designu (konkrétně pak u výběru grafické značky — loga) se bohužel v naší zemi rozmáhá postoj, že této problematice rozumí každý.
Takové laické rozhodování je pak ale jen v rovině líbí/nelíbí bez potřebných znalostí této náročné disciplíny (řešení komplexního vizuálního stylu), o které vycházejí odborné knihy a učí se na vysokých školách. Snadno pak může dojít třeba k výběru značky, která je nekvalitní nebo dokonce neoriginální plagiát.
Tento stav byl i jedním z důvodů vzniku Unie grafického designu — více informací najdete na www.uniegd.cz.
Kam podobný diletantismus vede, jsme viděli např. u nedávno zveřejněného loga kandidatury Prahy na Olympijské hry 2016 nebo ruské (namísto české) trikolóry v oficiálním logu senátních a krajských voleb, v logu MS v hokeji 2004, kde byla omylem „zapomenuta“ číslovka 03 atd. Značky společenských a sportovních akcí (MS v lyžování v Liberci), loga měst a městských částí, loga ministerstev nebo jejich projektů (Klasa) jsou pak nezřídka ostudou všech občanů naší země.
Státní úředníci v těchto věcech rozhodují často laicky (nejasné zadání, pro grafiky nedůstojné podmínky výběrového řízení, nekvalifikované a často utajované složení výběrové komise) a tento amatérismus (někdy spíše klientelismus) pak poškozuje širokou veřejnost.
Doporučení Unie je zde jednoznačné — dodržovat transparentní a oboustranně výhodné podmínky výběrového řízení, stanovit vždy profesionální komisi složenou z renomovaných odborníků na tvorbu log a Corporate Designu a její doporučení respektovat.
Unie grafického designu proto nabízí nejen panu řediteli Fejkovi, jehož práce pro pražskou zoo si velmi vážíme, ruku ke spolupráci. Bude třeba přesně specifikovat zadání (důvody změny, očekávaný výsledek, zda je opravdu podmínkou zobrazení koně Převalského v logu), připravit transparentní postup výběrového řízení (vícekolová soutěž, jaký bude další postup a rozsah spolupráce s ev. vítězem tendru) a sestavit odbornou komisi, jejíž názor bude následně akceptován.
Přes spory, které má pražská zoo s výtvarníkem Michalem Cihlářem, a nešťastně proběhlou soutěž, jde o významnou kulturní organizaci a členům Unie záleží na její image i v dalších letech.
Unie grafického designu v této souvislosti pracuje na vzorovém postupu výběrového řízení (veřejné soutěže) na značku a vizuální styl, který zveřejní jako doporučení státní správě, samosprávě i soukromým společnostem na svých webových stránkách.
Unie grafického designu, 7. ledna 2007
Design portal
https://www.designportal.cz/nazory-komentare/zoo-praha-soutez-logo-unie.html
10.01.08