Jen těžko lze nalézt instituci s více roztříštěnou, nesourodou a zastaralou podobou vnější prezentace, než má Univerzita Karlova, její fakulty a další součásti. Vedení univerzity si tento nedostatek uvědomuje a rozhodlo se sjednotit vizuální styl UK. K tradiční pečeti jako znaku univerzity tak už letos přibude moderní logo.
„Cílem je etablovat tzv. sdílenou identitu, která přinese do celé komunikace univerzity logický systém a řád a ke stávajícímu ‚historickému‛ znaku UK – pečeti, připojí moderní a snadno aplikovatelné logo,“ uvedl pro UKáčko.cz prorektor pro vnější vztahy UK Michal Šobr.
Vzhled fakultních log se změní
Současný znak univerzity vycházející z historické pečeti zůstane zachován, v běžném použití jej však nahradí moderní logo.
Repro: UK
Univerzita Karlova vypsala v loňském roce výběrové řízení na vytvoření podrobného manuálu „corporate identity“, jednotného vizuálního stylu univerzity. Manuál má určit hranice, kterým budou podléhat všechna loga používaná v rámci univerzity. To znamená, že fakulty budou muset v budoucnosti změnit svá loga tak, aby odpovídala jednotnému univerzitnímu vzhledu.
Prorektor Šobr však odmítá, že by se jednalo o velké omezení. „Manuál nastaví jasné mantinely, ve kterých se mohou fakulty pohybovat tak, aby na jedné straně bylo zcela zřetelné, že se jedná o komunikační výstup univerzity, a na druhé straně byl ponechán adekvátní prostor pro identifikaci jednotlivých fakult a součástí.“ Manuál podle jeho slov zaručí dostatečnou volnost pro vyjádření a odlišení jednotlivých částí univerzity.
Nové logo FHS odloženo
FHS loni vybrala nové logo, kvůli přípravě nového univerzitního vizuálního stylu se však nezačalo používat.
Repro: UKáčko.cz / Karolína Kučerová
Díky sjednocování vizáže je odloženo přijetí nového loga Fakulty humanitních studií (FHS), které fakulta plánovala uveřejnit v říjnu loňského roku při příležitosti svého desátého výročí. O výběru nového loga pro FHS jsme informovali v dubnu téhož roku (čtěte zde: FHS vybírá nové logo. Zvítězí Humanitáč, labyrint, tečky, nebo spleť šipek?).
V hlasování studentů zvítězil návrh Karolíny Kučerové se zeleným bludištěm navazujícím na dříve používané logo, toto nové logo se však používat nezačalo.
Fakulta nynější situaci nehodnotí kriticky. „UK dosud žádné ‚mantinely’‛neurčila, nicméně právě protože spěje k sjednocení vizuálního stylu, v čemž fakulta rektorát UK jednoznačně podporuje, bylo rozhodnutí o podobě nového loga FHS odloženo,“ říká ke vzniklé situaci Marie Pětová, proděkanka pro rozvoj FHS. „Zavedení nového loga je záležitost složitá a dlouhodobá, a nebylo by proto vhodné je záhy opět měnit,“ dodává Pětová.
Změna má stát 390.000 korun
Komise výběrového řízení složená z odborníků z oblasti mediální analýzy, marketingové komunikace, public relations, grafického designu a výtvarné výchovy doporučila uzavřít smlouvu s firmou Kafka Design. „Svůj výběr komise zdůvodnila tím, že návrh tohoto studia nejvíce vychází ze zadání, nejlépe propojuje moderní kontext s historickým a nabízí největší kreativní potenciál k rozpracování projektu,“ uvedl prorektor Šobr.
Celý projekt bude hrazen z prostředků rektorátu, nikoli z rozpočtu UK. Celková částka by podle předběžného plánu neměla přesáhnout 390.000 Kč.
Podle Ondřeje Kafky ze společnosti Kafka Design se na dokončení nového grafického manuálu jednotného stylu intenzivně pracuje. Vzhledem k rozsáhlosti projektu a nutnosti jeho „odladění“ však zatím není jasné, kdy bude dokončen a začne se používat. Společnost Kafka Design vytvořila například logo Českého rozhlasu Radiožurnál, portálu iDNES.cz nebo pojišťovny Kooperativa.
Loga na UK aneb „Jak pejsek s kočičkou vařili dort“
Autor: Václava Burdová
Zdroj:
Článek byl se svolením převzat ze serveru Ukáčko.cz
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/univerzita-karlova-nove-logo.html
27.01.11