Před nedávnem vyhlásila Univerzita Palackého v Olomouci veřejnou soutež na nové logo. Podmínky soutěže, porota i odměny pro vítěze zněly lákavě. V těchto dnech byli vyhlášeni finalisté a my jsme se zástupců odborné veřejnosti zeptali, co říkají na výběr poroty i další přihlášené návrhy. Loga hodnotí grafický designér Jan Tippman a Robert Štencl, creative director olomouckého studia BastArt.
V současnosti UP používá znak, který vychází z podoby vytvořené Aljo Beranem v roce 1946.
Do finále soutěže byli porotou vybrány návrhy od následujících autorů:
C2XO s.r.o. zastoupená Pavlem Ševčíkem:
Co na přihlášená loga říkají profeionálové?
Jan Tippman, grafický designér na volné noze, redaktor časopisu Font, lektor Institutu Digitálních Médií, člen Unie grafického designu:
K zadání soutěže
Zadání této soutěže mi připadá na současné poměry velmi povedené. Popisuje všechny důležité aspekty, ale nesvazuje zbytečnými podmínkami (jako byl například požadavek na stylizaci koně převalského u pražské zoo). Oceňuji také to, že je k dispozici přehledně připravený dokument s názvem „Současné grafické prvky užívané na Univerzitě Palackého“. Nejvíce si však cením materiálu s názvem „Proč jednotný vizuální styl UP?“, který se snaží vtáhnout zaměstnance univerzity do problematiky budování firemní image již od počátku – tedy ještě před vyhlášením soutěže. Vizuální styl totiž nikdy nebude fungovat, pokud ho za svůj nepřijme většina zaměstnanců.
Neadekvátně nízké mi připadá ohodnocení 2. a 3. místa soutěže – účastníci dostanou skicovné ve výši 5000 Kč, zatímco vítěz obdrží 60 000 Kč a ještě kontrakt na manuál vizuálního stylu ve výši 400 000 Kč.
K porotě
Z pohledu grafického designu byla porota vybrána takřka idylicky. Z 10 porotců je 6 výtvarníků a 4 nevýtvarníci. Osobně si však myslím, že by porota měla reprezentovat vzorek populace – vždyť logo je určeno všem, nejen výtvarníkům. Myslím, že dva vážení grafičtí designéři by v porotě úplně stačili (osobně bych volil třeba pana Vaňka a jako protipól někoho z mladé generace). Mezi porotci mi zcela zásadně chybí zástupce cílové skupiny, tedy současný posluchač UP nebo ještě lépe nějaký uchazeč o studium. Vždyť právě je musí logo nejvíce oslovit.
K návrhům
Posuzovat návrhy, před vybráním vítěze, je nevděčná úloha. Proto jsem se rozhodl, že se z ní tak trochu „vylžu“. Vybrané tři návrhy se mi vizuálně líbí. Jak dnes zadavatelé obvykle požadují, jsou mladé a dynamické. Všechny jsou schopny plnit svou funkci. Otázkou je: Jak dlouho?
Přežijí tato loga 50 let, jako tomu bylo u předchozí značky? Osobně všechny tři návrhy považuji za příliš tendenční. Velice by se mi líbily jako značky s krátkodobým horizontem užití (např. jako loga konference, či výstavy), ale pro druhou nejstarší univerzitu v ČR, mi moc vhodné nepřipadají. Očekával bych o něco konzervativnější a více nadčasové řešení. Mám pocit, že extrémní touha po moderním vzhledu dohnala zadavatele až k přehnané módnosti. Je totiž docela dobře možné, že tyto značky budou za 5 let vypadat skoro trapně. Ale kdo ví?
Osobně si cením návrhu autorů Filip Daneš a Marek Suchánek, který se pokusil navázat na předcházející logo. Bohužel mu chybí vizuální šmrnc a tak do druhého kola nepostoupil.
Robert Štencl, Designer/ Creative Director, BastArt, člen Unie grafického designu:
Mám tu čest recenzovat návrhy na nové logo Univerzity Palackého v Olomouci (dále jen UP).
Nejdříve se sluší upozornit na skutečnost, že autor těchto řádků se soutěže neúčastnil. Nápadů pár bylo, ne však čas na dopracování a důstojnou prezentaci. Je mi to pochopitelně líto (price-money: cca 500 000,- Kč za logo a obsáhlý manuál…).
Návrhy určené k prezentaci
Všichni se motají v bluném kruhu, buďto redesign starého, nebo samé parafráze, slitky a stylizace „U“ a „P“, nejlépe za doprovodu čtverečků (nebo čárek) v barvách duhy v počtu odpovídajícím počtu fakult. Pokud vím, tak od nového semestru má UP otevírat fakultu další, takže upravíme logo a přidáme další barvu? Za zmínku stojí vybočující návrh Vladana Synka, ten si finále zasloužil.
Postupující návrhy (asi finále?)
Věra Marešová má ráda Victora Vasareliho. Když pominu fakt, že si to logo nedovedu představit třeba na razítku (což v dnešní e-kmunikaci je podružná a staromilská připomínka), tak tleskám za odvahu a jiný přístup. Ovšem ten podivný náklon loga nechápu.
Pavel Ševčík je autorem minimalistického loga (až jakoby pixel-art). Skvělé, možná stokrát viděné, ale pro univerzitu jedinečné a odvážné. Předpokládám ale, že do finále návrh postoupil na pro základní logo dehonestující varianty logotypů jednotlivých fakult. Chápu to, začalo to asi „medinou“ (červený křížek), pak ale autor začal vařit z vody. Výsledek (aplikace na loga fakult) je nepoužitelný. Brutálně nabourává základní myšlenku a symetrii loga.
Kristýna Greplová je ve finále omylem, asi ji tam poslali z agentury Manpower. Zde zvítězil obsah nad formou, opět barvičky, čárky a ejhle, cosi co má připomínat UP (spíše WP a to po tyografické obně).
Závěrem
Pokud už musí někdo nebo něco vyhrát (nemusí), ať je to Pavel Ševčík. Musí ale slíbit, že zapomene na úpravy prznící základní logo a perzonifikaci jednotlivých fakult provede barevně. Zdarma poradím a naznačím směr: lékařská: červená (jako krev), teologická: černá (jako prdel :-).
Poznámka:
návrhy jsem hodnotil na základě nevelkých screenů z webu
Až do 11. 4. mohou návštěvníci Galerie Zbrojnice (Biskupské nám. 1) zhlédnout kopie částí těch soutěžních prací, jež odborná porota po prvním kole soutěže doporučila k prezentaci. Výstavu připravilo Vydavatelství UP.
Zadání soutěže si můžete přečíst zde: http://www.upol.cz/vizualni-styl/
Návrhy jsou k vidění zde: http://www.upol.cz/vizualni-styl/soutezni-navrhy/
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/univerzita-palackeho-logo.html
01.04.08