Za dveřmi je 18. ročník mezinárodního jazzového festivalu JazzFestBrno. Do Brna se sjedou jazzové legendy i mladá krev, jazzrock i avantgarda. Těšit se můžete na McLaughlina a Dianne Reeves, vystoupí také Stanley Clarke, Theo Croker nebo Avishai Cohen. Vysokou laťku vizuálního stylu nasadil a držel několik let ve svých rukou grafik Petr Skala. Na jeho práci navázal další brněnský grafik — Tobiáš Grolich, jehož práci si představíme.
Festival vzdá poctu legendám české scény Contrabandu Milana Svobody a Luboši Andrštovi, k jehož Blues Bandu se připojí i zpěvák Peter Lipa. Zavítá do osvědčených sálů – do Sono Centra, Divadla Husa na provázku, Divadla na Orlí a klubu Alterna. Konat se bude od 13. března do 30. dubna.
„Každý rok se snažíme jazz představit jako živoucí a rozmanitý žánr. Jako žánr, který nežije z minulosti, ale naopak neustále zpracovává nové vlivy a podněty a také jako životní postoj, který propojuje generace i kultury.“ Vilém Spilka, umělecký ředitel festivalu
Explikace
„Principem letošní vizuální podoby je jazzová hravost a improvizace. Asi každý si někdy jen tak pro zábavu čmáral po fotkách (možná i ve chvíli, kdy se snažil přijít na nějaký vizuál) a právě tento prvek jsem se rozhodl použít pro letošní vizuál. Záměrně jsem se vyhnul všem dehonestujícím čmáranicím, tudíž se na plakátech neobjevují jizvy, knírky, rohy ani tetování.
Naopak jsem se pokusil tímto „čmáráním“ nebo rychlým a nedokonalým dokreslením vystihnout rytmus a náladu hudby daného interpreta. U některých fotografií to šlo snadno a samo se to nabízelo, u jiných bylo třeba přizpůsobit se fotce, kterou dodalo zastoupení umělce. Například črtání u Billyho Cobhama vizualizuje energickou hru na bicí, John McLauglin se zase celý zamotal do kytarových strun. Jména interpretů, místa a termíny konání jsou potom ledabyle přilepeny k fotce, aby byla fanouškovská koláž dotažena do své konečné podoby.
Propojení celého fanouškovského čmárání si po svých hvězdách se propisuje i v online propagaci nebo jiných výstupech. Snadno se tak dá v programu škrtat, upozorňovat na největší taháky ročníku, nebo si jen tak v rožku zkusit, zda propiska stále píše.
Místo obecného plakátu s výpisem všech letošních interpretů využíváme letos především kombinované plakáty. Na nich se společně vyskytuje několik koncertů, které spolu nějak souvisí – například místem konání, časovým obdobím nebo cílovým publikem a mírou proslulosti daných interpretů.“
Vývoj konceptu
Ukázky
Vizuální styl předchozích ročníků:
Na brněnský Jazzfest lákají plakáty s „rozvibrovanými“ interprety
Vizuální identita koncertu Bobbyho McFerrina a Jazzfestu Brno
Zdroj a foto: grolich.cz, jazzfestbrno.cz