-
Hodnoceni redakce
Hodnocení čtenářů
( hlasů)Firma Janošík z Valašska se zabývá výrobou oken. Kořeny firmy sahají až do roku 1926, první logo vzniklo v roce 1996 a od té doby se změnilo celkem pětkrát. Poslední a zároveň nejradikálnější změnu navrhlo Studio Najbrt — pro firmu Janošík připravilo kompletní vizuální styl, který staví na jednoduchém tvaru a minimalistické typografii. Webovou prezentaci mělo na starosti Studio 9.
Redesign v duchu minimalismu
Spolu se změnou filozofie, kdy se firma z masové výroby euro oken přeměnila na respektovaného dodavatele kvalitních oken do moderní architektury, souvisela i změna vizuálního stylu. Loga, která společnost Janošík od roku 1996 používala vždy pracovala s oranžovou barvou a do roku 2004 využívala i symbol ohnuté hole. Vzhledově zapadala do průměru a nezaujala.
Při redesignu se Studio Najbrt oprostilo prakticky od všeho dosavadního. Nové logo nenavazuje na předcházející loga ani tvarově ani barevně. Vzniklo logo s jednoduchým tvarem a minimalistickou typografií. Stojí na jednoduché myšlence: „Rámujeme ty nejkrásnější obrazy“
„Samotné logo je oknem, za kterým si můžeme představit různé výhledy a atmosféry.“ Studio Najbrt
Písmo Matter od písmolijny Displaay Type Foundry:
Podobný prvek, tedy „okno či průhled“ využilo Studio Najbrt nedávno v hodně diskutovaném logu Národní galerie, kde však slouží jako rám pro zobrazení dalšího obsahu. Tento přístup není nový a v různých podobách se stále objevuje, například nedávno u nového loga Megapixelu. Oceňuji, že se Studio Najbrt nenechalo svést touto nabízenou „snadnou“ cestou a rozhodlo se udržet čistý a minimalistický styl napříč celým vizuálním stylem. Dělat věci jednoduché je nakonec vždy obtížnější.
„Celý vizuál se nese v minimalistickém duchu. Reflektuje přístup společnosti Janošík k vývoji a výrobě oken. Tvoří je tak, aby jste je nejlépe nevnímali, splynula s domem a vynikla především síla prostoru a výhledy za nimi.” Studio Najbrt.
Vizitky, katalogové listy a další materiály tak neobsahují žádné průhledy, ale poměrně striktně se drží zobrazení pouze jednoho rámu na daném médiu. Z velké části stojí vizuální styl na výrazné typografii, která buď funguje samostatně anebo doplněna fotografiemi hotových realizací — okna dostávají pravý smysl až kontextu s domem. S dobrou architekturou je jejich efekt násobí. Na jednu stranu odvážný, na druhou logický krok — každý další prvek by celkový styl komplikoval a působil jako hustý závěs na krásném výhledu.
Pozorovatelna Durch — zarámovaný nejkrásnější obraz
Jeden průhled logem si však společnost Janošík přece jen dovolila. Vlastně ten jediný, který dává smysl — průhled do reality. Jedná se o pozorovatelnu Durch, kterou navrhl architekt Zdeněk Fránek. Stejně jako logo je navržena v minimalistickém stylu bez jakýchkoli výrazných prvků. Stojí na kopci nad sídlem firmy a zve k výhledu i odpočinku každého kolemjdoucího.
„Nové logo bylo i částí inspirace pro pozorovatelnu Durch, kterou jsme vytvořili nad naší výrobou jako hold nerušenému výhledu. Navrhl ji architekt Zdeněk Fránek jako minimalistickou dřevěnou konstrukci, která zarámuje krajinu jako nejkrásnější obraz.” Jakub Janošík.
Za zmínku stojí i pražský showroom, za nímž stojí architekti z libereckého studia Mjölk či spolupráce na konceptuálních oknech s designéry Maximem Velčovským a Klárou Šůmovou. Firma Janošík také byla v roce 2016 nominována v soutěži Czech Grand Design na výrobce roku.
Zdroj a foto: janosik.cz