Ihned po rozbalení černé fólie na vás vykoukne nový Font s trochu hororovou ilustrací Jana Jiříčka na titulce. Zvykl jsem si na to, že titulky Fontu bývají originální a tato rozhodně není výjimkou. Ilustrace předznamenává hlavní téma tohoto čísla a tím je stomatologie, která pro mnoho z nás někdy opravdovým hororem bývá. Naštěstí cílem Fontu není nás děsit, al spíš ukázat, že i na tak na prvním pohled sterilním poli jakým se stomatologie může zdát, mohou vzniknout zajímavé vizuální styly i reklamy.
Ilustrace Jana Jiříčka na titulce kromě tématu čísla předznamenává i další velmi zajímavou věc. Redakce Fontu se rozhodla vyzpovídat celou řádku současných českých ilustrátorů a mimo ukázek jejich prací můžete nahlédnout i přímo do jejich kuchyně. V aktuálním čísle svoje práce představují kromě Jana Jiříčka také Pavel Reisenauer, který připravuje titulky pro časopis Respekt. Dále Petr Morkes ze studia Drawetc., Milan Starý a další.
Jak už je pravidlem, úvodní stránky Fontu zaplňuje velký rozhovor, který je tentokrát s Romanem Černohousem. Pro mě osobně doposud neznámé jméno, ale podle uvedených prací bych řekl, že o tomto studentu VŠUP v budoucnu ještě hodně uslyšíme. Z jeho prací je známé logo pro konferenci ATypI. A asi nejvíc se mi líbí vizuální styl pro Doubledecker, čisté, příjemné a má to nápad.
Dvoustránku v novém Fontu zaplnila soutěž Zlatá pecka. Bohužel na prezentaci celé dvacítky oceněných je vyhrazený prostor malý, ale podle těch několika ukázek se snad zdá, že se i v této, mnohými admany, zatracované soutěži blýská na lepší časy. Jako člověka od web designu mě mile překvapilo ocenění pro Křehký web od Symblaze a jak jsem slyšel tak Petr Knobloch a spol. s webem slaví úspěch nejen u nás, ale i v zahraničí. Jen tak dál.
V rámci hlavního tématu čísla — stomatologie, se můžete podívat na zajímavé reklamy či loga firem, které se nějakým způsobem oboru věnují. Pokud vás někdy napadlo při tvorbě nového loga firmě v tomto oboru navrhnout zub, rovnou to vzdejte. Asi těžko budete hledat tvar zubu, který ještě nebyl nakreslen a použit jako logo či maskot.
O tom, jak takový vizuální styl pro centrum zubní péče vzniká se rozpovídal Honza Tippman, který tvořil pro společnost Dentaktiv. Podívat se můžete na poměrně velké množství ukázek, zkrátka od vizitky až po značení WC :) Tomáš Machek ze Side2 toto logo ohodnotil v přehledu stomatogických log pouze jedním bodem, na druhou stranu nejlépe z hodnocení vyšlo logo společnosti elmex, ale ani to nedostalo více než tři body od hodnotitele.
Přiznám se, že hardwarové články ve Fontu většinou přeskakuji, recenzi tabletu Cintiq jsem si ale ujít nenechal. Chvíli jsem si představoval jak kreslím perem přímo na obrazovku, pak kouknul do peněženky, zatlačil slzu a přešel na další článek.
Pokud se stejně jako já rozhodujete jestli si koupit knihu Františka Štorma Eseje o typografii, pak vám možná v rozhodování pomůže recenze. Dozvíte se v ní mimo jiné, že ke knize dostanete 20 fontů zdarma (mimo jiné i font Politic, který tvoří základ našeho evropského přednického vizuálního stylu) a to je za cenu 329 Kč velmi slušná nabídka.
Tolik asi subjektivní pohled na to, co mě na novém Fontu zaujalo nejvíc. Další články, například o konferenci Kupé 4, řecké pismolijně Parachute, reportáž z Macworldu, perly internetu a další si nechám například na dlouhé chvíle strávené v čekárně u zubaře :)
Kompletní přehled toho, co v novém Fontu najdete si můžete přečíst zde. Koupit si jej pak můžete u těchto prodejců či rovnou předplatit zde.
Martin Kalda
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/font-103-stomatologie.html
11.03.09