Brzy poté, co knihu Logo & Corporate Identity prolistujete, zjistíte, že nezapadá do škatulky knih, které si jednou přečtete a založíte. Jedná se spíše o příručku či manuál. Ten ocení zejména ti, kteří se v oblasti corporate identity designu pohybují. Své si zde najdou i zástupci zadavatelů, kteří se teprve rozhodují o tom, zda si nechají nové logo vytvořit. Autory knihy jsou Ondřej Kafka a Michal Kotyza. V publikaci najdete jejich letité zkušenosti z praxe stlačené do 128 stran.
Poprvé vyšla publikace v roce 2004 a byla součástí balíčku Corporate Identity Set, který kromě knihy obsahoval vzorníky barev nebo CD. Letos na podzim vyšla aktualizovaná verze, která kromě DVD neobsahuje žádné přílohy, autoři však avizují množství nových textů a ukázek od nás i ze světa.
Zdroj: Kafka Design
Publikace má pět částí:
– Corporate Identity
– Corporate design
– Fáze přípravy projektu corporate designu
– Různé teorie, problémy a obecně rozšířené omyly
– Případové studie
Hned v úvodu najdete teoretický základ oboru Corporate Identity. Dozvíte se, z jakých dalších oborů se skládá a mimo jiné i velmi důležitou informaci o tom, že Corporate Design (jednotný vizuální styl) je podmnožinou Corporate Identity, do které patří také marketingová komunikace, jednotná firemní kultura a hlavně samotný produkt.
Zvláště zadavatelé tento fakt občas neberou v potaz a snaží se posílením jednoho nahrazovat nedostatky druhého. Dost často i v diskuzích na Design portálu je vidět, že si sami designéři pletou rozdíl mezi corporate identity a corporate design. Už jen kvůli této kapitole by se jim jistě vyplatilo knihu koupit. Na druhou stranu je to opravdu jen krátký úvod, spíše pro vyjasnění pojmů a hlavní těžiště knihy spočívá v následující kapitole a tou je:
Corporate design
Po krátkém teoretickém úvodu, doplněném řadou ukázek, se dostáváme ke kapitole Obsah grafického manuálu. A to je kapitola, kvůli které stojí za to si knihu koupit. Zvláště pokud jste někdy takový grafický manuál tvořili, anebo stáli na straně zadavatele a grafický manuál jste poptávali. Právě v této kapitole autoři sepsali své zkušenosti z praxe.
Tato kapitola je tvořena částmi, které obvykle grafický manuál obsahuje spolu s popisem a doporučením z praxe. I zde je kniha doplněna spoustou ukázek a to jak z českých tak zahraničních grafických manuálů, vždy s pečlivým popisem.
Zdroj: Kafka Design
Fáze přípravy projektu corporate designu
Tento název nese druhá část knihy a hned prvním tématem jsou zde výběrová řízení a veřejné soutěže. Kniha se hezky snaží shrnout výhody a nevýhody otevřených soutěží s desítkami účastníků a srovnat je přímým oslovením několika studií v rámci výběrových řízení.
Užitečné jsou i kapitoly, které popisují samotnou tvorbu vizuálního stylu od zadání, tvorby plánu, týmu přes kontrolu, komunikaci až po implementaci a případné změny.
Další části knihy
V krátké kapitole Různé teorie, problémy a obecně rozšířené omyly je zmiňováno několik problémů, které v praxi nastávají. Klidně by tato část mohla být delší než na tři strany, věřím, že autoři knihy by měli co říct.
Na konci knihy najdete ukázku několika případových studií – ty a samotný obrazový doprovod knihy je potřeba pochválit. Je vidět, že autoři mají rozhled a aby také ne, když jeden z nich vydává časopis Font :) Ukázky jsou velmi rozmanité a kvalitní. Poslední strany vyplňuje slovníček, doporučená literatura i weby.
Zdroj: Kafka Design
Koupit, nekoupit?
Pokud jste eso v grafickém studiu, které chrlí loga a logo manuály jako na běžícím pásu a máte za sebou několik let praxe a svoje postupy, pak se v této knize asi nic nového nedozvíte a na ukázky hezkých vizuální identit můžete mrknout i tady na Design portálu (nebo ve Fontu, který si jako správný profík určitě předplácíte).
Pro všechny (nás) ostatní, kteří tvoří nové logo jednou za čas a chtějí mít jistotu, že odvedou dobrou práci, na nic nezapomenou a navíc se dozví i něco teorie, je tato kniha stejně potřebná jako například typografický manuál, který už vám jistě někde na stole leží.
Logo & Corporate Identity
Kniha Logo & Corporate Identity je určena všem, kteří potřebují získat více informací o tomto nesmírně důležitém nástroji moderní komunikace značky se svým okolím.
Autoři: Ondřej Kafka a Michal Kotyza
Počet stran: 128
Rok vydání: 2014
Knihu lze objednat na stránkách Font.cz v sekci Publikace nebo zakoupit osobně ve studiu Kafka Design.
Design portal
https://www.designportal.cz/knihy-casopisy/kniha-logo-corporate-identity.html
21.10.14