Clarendon je název maturitní práce Filipa Hepnara, studenta Střední školy aplikované kybernetiky v Hradci Králové. Práce se inspirovala fontem, který vytvořil v roce 1845 Robert Besley. Samotná maturitní práce představuje formou zajímavé animace právě zmiňovaný font. O animacích, škole a plánech do budoucna se s Filipem bavil Lukáš Veverka.
Mohl bys lehce představit pozadí vzniku spotu?
Spot vznikl v první řadě jako maturitní práce na Střední škole aplikované kybernetiky. Chtěl jsem v něm ukázat, co jsem se za čtyři roky studia tak nějak naučil.
Účel? Taková ta grafická onanie, co člověka baví a rád si to pustí znova, v pár věcech ho to může informovat, jakože kdo ten font vymyslel a kdy, ale rozhodně jsem to nezakládal primárně jako informativní. Spíše jsem chtěl video začlenit do experimentální složky, kde si člověk hraje s atmosférou a hledá abstraktní spojitosti. Na celou praktickou maturitu jsme měli 10 dní.
Proč jsi si vybral zrovna Clarendon?
Asi proto, že mám rád takovou tu klasiku a mezi těmi všemi fonty, co dnes jsou, je Clarendon podle mě klasika. Je to poměrně známý font, který si určitě každý vybaví pod slovem ,,Western“, mohli bychom ho označit za jakousi tvář divokého západu.
Není to moderní font, ale přesto ho můžeme aplikovat na dnešní věci, aniž bychom tím někomu dávali pěstí do oka, a to je hezké.
Storyboard
Mně se určitě líbí kombinace 3D a reálných záběrů. Hodně mně to připomíná styl práce, jaký má Onur Senturk nebo Maxim Zhestkov. Nakolik ses u takhle výtvarné věci držel storyboardu?
Určitě to spadá do téhle výtvarné kategorie. Je to takový určitý styl, kdy si člověk vlastně hraje s nečím, a tím ukazuje něco zajímavého. Je to, jako když se díváme na člověka, který točí se zapálenými řetězy, či s něčím žongluje a vytváří tím vlastně taky jakýsi abstraktní obraz, na který se nás baví dívat, když je dobře odveden. My ten obraz akorát ztvárňujeme v 3D nebo nějak jinak ukazujeme, co umíme. V mém případě jsem kombinoval 3D a 2D grafiku, kterou jsem obohatil reálnými záběry inkoustu, který jsem si natočil na skle.
Storyboardu jsem se držel poměrně přesně, až na nějaké výjimky, kdy jsem zjistil, že to tak asi nepůjde. Točil jsem něco na greenscreenu,ale v závěru to nevypadalo tak, jak jsem chtěl, proto jsem zvolil radši vyrůstající písmena ze země, které tvoří slovo ,,English“ , naznačující růst či vznik něčeho.
Vlastně celá ta animace nese v sobě myšlenku vývoje nebo vzniku. Držel jsem se primitivních věcí, které jsem se snažil nějak zajímavě nebo abstraktně prodat. Třeba to, že když vzniká font, tak vzniká postupně. Člověk udělá jedno písmeno a pak až teprve se pustí do dalšího a to jsem se snažil ztvárnit hned na začátku animace, kdy se sestavuje písmeno ,,r“ a od něj se pak vytvářejí další písmena.
Wireframe
Wireframe
Jasně, u tohoto druhu videí není důležité, aby divák pochopil vše do detailu. Jak se na tu práci koukali pedagogové u vás ve škole? A kam se chystáš po maturitě?
Teď mám zrovna svaťák, takže pedagogové práci možná maximálně viděli na internetu, ale ješte jsem ji neobhajoval, takže jejich názor nevím. Po maturitě se nejspíše chystám do Prahy, spolupracuji se studiem Acht, kde se věnuji grafickému designu, v kolaboraci s jedním moc šikovným malířem z Avu Markem Číhalem zde vymýšlíme vizuální tváře administrativním budovám.
Takže bych se zde chtěl na pomaturitní rok usadit a pak zkusit Ateliér filmové a televizní grafiky na VŠUP. Letos jsem se pokoušel dostat na Filmovou školu v Písku (režie), ale neúspěšně. Myslel jsem, že to pro mě bude to pravé, ale přece jen mám asi blíže k výtvarnu než k hranému filmu.
Postup
Dík za rozhovor.
Foto:
Filip Hepnar
Lukáš Veverka
https://www.designportal.cz/motion_design/filip-hepnar-clarendon.html
24.05.11