Ani z druhého kola soutěže o nové logo města Prostějova v září minulého roku nevzešel vítěz. Radnice tedy oslovila odborníka – brněnskou grafičku Věru Marešovou a její minimalisticky jednoduché návrhy byly nakonec přijaty. Reakce laické veřejnosti jsou, dle ohlasů na internetu a různých hlasování, spíše odmítavé. „Logo má svůj přesný význam. Pevně věřím, že se lidem zalíbí a najdou si k němu cestu,“ řekla náměstkyně primátora Ivana Hemerková. Oslovili jsme několik grafiků a zeptali jsme se jak se nové logo líbí jim. A vám?
Barevné varianty nového loga, zdroj: vgrafik.cz
Podívejte se jak dopadlo druhé kolo soutěže:
V soutěži na nové logo Prostějova je pět finalistů
Inspirace v historii i katastrální mapě
Prostějov je inspirující město se spoustou architektonických zajímavostí a dlouhou historií. Věru Marešovou zaujala radnice a umístění zámku v centru města, z něhož vybíhají čtyři hlavní cesty směřující na Anenské, Olomoucké, Plumlovské a Brněnské předměstí. Symbol čtyř cest do centra se objevuje i na novém jednoduchém a zapamatovatelném logu. Název města s písmem Ladislav Sutnar se dá hravě zaměnit za jiný nápis či symbol a tak se logo stává použitelným pro různé příležitosti a aktivity města.
Čtyři hlavní cesty, zdroj: vgrafik.cz
Font Ladislav, zdroj: vgrafik.cz
Explikace loga dle autorky
Logo města Prostějova tvoří zdánlivě jednoduché čtyři linky, v nichž je ukryta bohatá symbolika, která vychází ze samotného města – centra, z něhož vybíhají čtyři hlavní cesty, ale i samotný zámek (psaníčkové sgrafito), hanácký kroj, heraldický znak města. To vše bylo zdrojem inspirace pro výchozí logo. Koncept loga je aplikovatelný na celý vizuální systém, který je neoddělitelnou součástí celé práce. Důležitým detailem je i font, který je použit – font Ladislav (autorem fontu je Tomáš Brousil).
Věra Marešová
vgrafik.cz
Foto: linkedin.com
Jak se nové logo líbí profesionálům?
Prostějov je součást Hané, bohatého kraje, ve kterém se ještě dnes při výjimečných příležitostech nosí honosné vyšívané kroje a kde zdobnost má své místo. Názory lidí na nové minimalistické logo jsou různé a dost často jsou slyšet jen výkřiky. Zkusili jsme se tedy zeptat na názor několika profesionálů.
Nové logo Prostějov mi samo o sobě přijde průměrné. Ani pecka, ani průser. Zato se mi celkem líbí potenciál v aplikacích identity a v tomto kontextu má logo opodstatnění a funguje. Zde je ale kámen úrazu. Bude celá identita fungovat i v rukách méně zkušených grafiků? Nedopadne to jako v případě Czech Republike, kde byl představen velmi chytrý koncept a pěkné realizace, ale v běžném životě tu identitu grafici a agentury nedokázali použít? Takže vznikaly násilné paskvily a nakonec od té identity klient odstoupil.
Věřím, že v rukou Věry Marešové se tak nestane a přimlouvám se, aby se stala dvorním dodavatelem všech propagačních materiálů města Prostějov alespoň na dobu tří let. Za tu dobu jistě dokáže celý koncept dále rozpracovat a doplnit i aplikace, které budou vyznívat méně korporátně. Pokud se tak nestane, obávám se, že z celé identity zůstane jenom logo, které se bude používat bez kontextu a to bude průser.
Celkové hodnocení: Pokud se aplikace povedou udržet aspoň v takové kvalitě, v jaké byly prezentované, pak palec nahoru. Jinak palec dolů…
Martin Marušinec
touchbranding.cz
Zdroj fotografie: linkedin.com
Neznám podrobnosti zadání ani podobu všech návrhů, které prezentovali autoři prostějovské radě, ani nejsem znalcem Prostějova a jeho historických kontextů. V obecném pohledu na věc vidím základní problém v přístupu k řešení takového zadání a zejména jeho hodnocení. Bohužel je to dnes typické pro většinu zakázek tohoto typu, zejména ve státní správě.
Hodnocení logotypu jako “položky“ na základě obrázku a prehistorických dogmat či argumentace je přístup poněkud devalvující celou problematiku. Předpokládám, že kdyby každý používal přemýšlení, které vnímám z argumentace p. Sobra a aplikoval jej při tvorbě místního logotypu, tak to muže vypadat takto:
1. Najdu typický symbol, který zná každý – v tomto případě radnici
2. Opatřím nějakou typografii
3. Vyřeším, jak ten “nápis” spojit se symbolem radnice a je hotovo
Potom budeme mít všichni krásné unifikované logotypy jak spartakiádní cvičenec trenýrky, nalepíme si je na hrnečky a tužky a ty si vesele budeme vyměňovat s kolegy radními na oficiálních akcích. Když si vzpomenu na jeden český film a řešení otázky lidového kroje. Kroje se liší kraj od kraje proto, abychom neměli debilní děti a ja myslím, že p. Marešová a její práce je důkazem, že nemáme a bylo by fajn s tímto přístupem pracovat i v oblasti CI.
Závěrem je nutno dodat, že nejde o logotyp samotný, jde o přístup, princip a systém prezentace lokality, jejího kontextu, použitelnost a rozeznatelnost napříč širokým spektrem medií, ve kterých je prezentováno město, místo, země. V tomto duchu pokládám přístup bez pochybnosti p. Marešové za lepší řešení.
Celkové hodnocení: Nemůžu říct jednoznačně, že mě to CI dostává do kolen, ale pokud je to soutěž radnice vs. Marešová, tak hlasuji pro Marešovou.
Šimon Podehradský
striker-digital.com
Zdroj fotografie: linkedin.com
Věrce jsem to už chválil. Je to povedený. Je to dobře zpracovaná vizuální identita a ne logo (resp. jen logo). Je vidět, že se Věra dokázala povznést nad budovu radnice a kouknout se kolem. Navíc je to přesně takové, jak Věra pracuje. Což je také na té věci parádní – zadavatel poptal konkrétního odborníka na konkrétní práci. Aniž by potřeboval losovačku v kbelíku…
Jestli je to opravdu dobře navržené, se teď prostě ověří v praxi. A co znamená dobře navržené: Jestli to zadavateli přinese očekávaný efekt (ať už byl jakýkoliv). Nebo jestli to zadavatel bude umět používat… Jinak, tý vole, to je opět debata… já se poseru… jedni melou o koze, druzí o voze a kárka jim stojí na dvoře. Na jedné straně brouci pytlíci, co silnici v logu potřebují silnicovatější, radnici radnicovatější, když nevidí kroj, tak tam prostě není… na druhé straně vidím bandu komunálních politiků, kteří nemají nejmenší ponětí, co mají dělat, protože jejich jediným úkolem je plnit stranické pokladničky a tak vymýšlejí hovadiny, jako je logo města. Ale možná ne. Možná se v nich pletu. Zatím na to jdou dobře.
Jde přece o to, co s tím teď Prostějov udělá.
Koukejte se na prostějovskou radnici, tam nasměrujte svoje hnidopišský myšlenky. Věra jim dala do rukou nástroj. A funkční. Nic víc. Nic míň. A svůj úkol odvedla tak, jak se od ní, „nájemného vraha“, čeká. Přišla, zmáčkla spoušť… bum… hotovo… bez všech těchhle našich blbejch keců vokolo. Profesionálně. Spíš by mě zajímalo, co teď s tím pytlíci na radnici.
Celkové hodnocení: Palec nahoru
Petr Skala
skakala.cz
Zdroj fotografie: linkedin.com
Loga měst, vytvářena v posledních letech, nemají plnit funkci jakýchsi heraldických znamení, ale mají na publikovaných materiálech důstojně uvádět jen jméno města, nic víc. Nové logo od Věry Marešové není nijak líbivé, ale je plně funkční. Já mu dávám palec nahoru, i když to není úplně můj šálek kávy.
A designérům, kteří se účastní soutěží, ve kterých neuspějí, doporučuji ze sebe nedělat šašky.
Celkové hodnocení: Palec nahoru.
Vladimír Strejček
drawetc.com
Zdroj fotografie: linkedin.com
Ukázky vizuálního stylu
Ukázky vizuální stylu, zdroj: vgrafik.cz
A jak se nový vizuální styl líbí vám? Hlasujte pod článkem.
Autor:
Marcela Šromová
Zdroj úvodního obrázku: vgrafik.cz
Design portal
https://www.designportal.cz/loga-corporate_design/prostejov-nove-logo-nazory.html
27.01.14